The Emperor's New Groove

Da jeg opdagede, at det var mig, der igen havde fået æren af at anmelde et af de utallige spil Disney spytter ud for tiden, så regnede jeg med at stå overfor et nogenlunde tåleligt spil, der måske ikke havde det store at byde på efter en weekends spilleri. Denne gang tog jeg fejl. Kejserens nye flip et uden tvivl det bedste Disney spil jeg nogensinde har prøvet – det er også et af de bedste platformsspil til PlayStation, jeg har prøvet.

Spyros nye flip

Seæve spillet minder meget om konkurrenten Spyro. I spillet styrer man den temmelig skægge prins Kuzco, der har været så uheldig at blive tryllet om til en talende lama af den onde, onde heksemutter Yzma. For at gennemføre spillet må man kæmpe sig gennem et væld af verdener, der igen er delt ind i mindre baner. Undervejs på banerne skal man samle et vist antal sølvmønter, finde nøgle, trykke på knapper samt løse diverse gåder.

Spillets udviklere har taget et godt og grundigt blik på både deres egne spil og konkurrerende firmaers spil. På nogle områder føles spillet som at spille Spyro eller Croc og på andre som at spille Crash Bandicoot eller Banjo-Kazooie til N64.

Alt dette stjæleri af de bedste dele fra alle de klassiske platformere har heldigvis givet et godt resultat.

En rigtig god ting ved Kejserens nye flip er, at det ikke er helt utroligt nemt at gennemføre – som Disney ellers plejer at gøre. Undervejs er der nogle gåder, der kan være ret drilske eller nogle områder, hvor mangel på præcise hoppe-evner godt kan blive et problem.
En anden dejlig ting ved spillet er, at de videosekvenser, der vises mellem banerne rent faktisk giver mening. På den måde kan selv folk, der ikke har set filmen, sagtens finde ud af, hvad det er, der er spillets plot. Videosekvenserne er desuden i den bedste kvalitet, og varer tit meget længe.

En enkelt dårlig ting ved spillet, er at gåderne s løsning nogle gange kan være lidt for åbenlyse. På en bane fortæller Kuzkos ven, Pacha, f.eks., at man bestemt ikke må angribe et bestemt træ, for så kunne det jo være det væltede og lavede en bro, så man kunne kommer over en kløft.

En talende dæmonlama

Grafisk fejler spillet ikke noget. Texturerne er måske lige en tand for kedelige, og banerne er måske også lidt for tomme, men ellers er alt dejligt smukt. Jeg er især imponeret over spillets framerate, der ikke sløvede én enkelt frame på noget tidspunkt i spillet. Imponerende. En lækker detalje er at personerne i spillet rent faktisk åbner og lukker munden, når de taler – hvilket gør mig meget, meget glad!

Apropos tale, så er spillets lydside en af de bedste jeg længe har lagt øre til. For det første må jeg lige gøre opmærksom på, at al tale i spillet er på dansk! Normalt bryder jeg mig ikke meget om dansk tale i spil, men i dette tilfælde falder det så naturligt ind, at jeg ikke ville kunne forestille mig andet. Da jeg ikke har set filmen i biograferne ved jeg ikke, om det er de ægte skuespillere, der også lægger stemme til spillet, men efter at have set de små filmklip i spillet, så går jeg stærk ud fra de gør det.

Alt i alt er Kejserens nye flip er rigtig, rigtig godt spil, der både appellerer til det ældre publikum med en mængde morsomme dialoger, der går hen over hovedet på mindre børn og det yngre publikum, der uden tvivl vil sætte pris på spillet danske tale.

Emperor's New Groove, The (EU)
9/10