Resident Evil

Resident Evil er et af de mest uhyggelige spil til PlayStation, faktisk så uhyggeligt at man skal være varsom med at spille det omkring midnatstid, hvis man har tendenser til mareridt!!! Mens vi venter på 2'eren er der masser af timer i dette spil både for 1. gang og for 5. gang. Spillet er udgivet af Capcom.

Uhaa, hvordan anmelder man et så udførligt spil som Resident Evil tænkte jeg, men konklusionen må være at det gør man ikke - dvs. ikke på samme måde som andre anmeldelser. Når jeg f.eks. anmelder racerbilspil er det forholdsvist nemt at gå til. Først en stump 3D rendered film, derefter en menu hvor man kan vælge bil, så en menu hvor man kan vælge bane og så er den fis sådan set slået, men sådan forholder det sig langt fra i Resident Evil. Det første man ser er en mand på vej ned ad en gang og som bliver overfaldet af noget uforklarligt. Derefter kan man vælge mellem: Nyt Spil eller Indlæs Spil. Aha, eftersom man givetvis ikke har prøvet det før og derfor ikke har nogle gemte spil på sit gamecard er der ikke meget andet at gøre end at vælge Nyt Spil. Hermed gjort. Du skal nu vælge om du vil spille som Mand eller Kvinde hver har de deres fordele og ulemper, præcist som det bør være. De næste ca. fem-syv minutter går med en sort/hvid-film (rigtig film med rigtige skuespillere) der forklarer baggrunden for spillet, og kort fortalt er det følgende: Du og dit special-hold skal undersøge nogle mærkelige begivenheder i et bjergrigt jungle-agtigt sceneri og bliver sat af en helikopter. Straks efter holdet er blevet sat af bryder helvede løs og efter flere skrig og skud letter Jeres eneste flugtmulighed - helikopteren. 4 mand løber I afsted mod et stort palæ i nærheden, og indenfor begynder det aktive spil så.parlør ned i hans kiste.)

Hovedplottet er at finde en udgang og få tilkaldt helikopteren, men også at finde nogle andre special-hold som er forsvundet i området. Okay, nemt nok, vi går da bare ud af den samme dør som vi kom ind af eller hvad? Næhhh, når du prøver at åbne døren kommer der et frygteligt hoved til syne. Det minder om en blanding af en kæmpe køter og en ulv, men halvdelen af hovedet ligner noget der har været udsat for et syreangreb og så er den flugtvej ligesom afskåret - surt show.
Alle rummene er pre-3D-rendered (lavet på forhånd og derfor statiske) i meget flot stil. Polygonpersonerne og hvad der nu ellers dukker op af levende væsener er også meget flotte og de bevæger sig meget realistisk og glidende. Kameravinklerne er fastsat på forhånd, men der er ofte flere forskellige i hvert rum alt efter hvor du befinder dig og det virker helt perfekt, og dog. Der kan være tilfælde hvor du bliver jagtet af et eller andet præmiesvin der er ude på at dræne dig for blod og hvor kameravinklen skifter lige inden du skal til at nakke svinet med din Baretta og du derved ikke kan se det før det sider i din hovedpulsåre. En måde at undgå det er dog at bevæge sig lidt rundt for at finde en vinkel hvor du både kan se dig selv og de respektive monstre, men ofte har du ikke så meget tid da nogle af monstrene er meget hurtige. Monster-repertoiret spænder lige fra blodtørstige zombier over gigantiske slanger, edderkopper og kødædende planter til langarmede væsener hængende ned fra loftet. Alle har de tilfældes at de er blevet udsat for forskellige biokemiske forsøg. I dine endeløse forsøg på at få dem ned med nakken har du flere forskellige valgmuligheder som bl.a. omfatter en bazooka, en pumpgun, en jagtkniv og en raketkaster (den er dog først tilgængelig til sidst i spillet).

Det kan godt være lidt svært at vende sig til håndteringen af personen, men det kan selvfølgelig læres med tiden og da spillet første gang du spiller det nemt kan vare op til 10 timer før du når til det endelige mega/monster/præmie/overhoved- SVIN!!!

Spillet foregår både ude og inde, på 1. og 2. sal, i kælderen og i grotter, så der er nok at tage fat på. Hvis du efter at have udforsket alle rummene i hovedbygningen (og der er mange) tror, at du ved at være halvvejs, så tro lige om igen - du har kun nået ca. 1/10 af hele spillet. Detaljeringsgraden i Resident Evil er storslået både hvad angår det visuelle men også det
lydsiden henrykker i det hele taget er Resident Evil et rigtigt godt køb.

Resident Evil (EU)
6/6