Bomberman World (1998)

Sidst jeg spillede bomberman var i de gode amiga tider (altså længe siden), og dengang hed spillet Dyna Blaster. Det er faktisk et af de spil jeg husker allerbedst fra min Amiga tid, solidt gameplay som ingen ende ville tage. Dyna Blaster og Bomberman spil findes også til PC - men hvor sjovt er det med 8 hænder famlende på samme tastatur? i disse spil er det nemlig multi-player delen som rykker.

Med Bomberman til playstation har man ikke forsøgt noget vildt, man holder det originale gameplay fra Dyna Blaster 100%. Den største forandring er sket i grafikken som er nu er i 3D, og en stor udvidelse i antal af baner. Spillet kunnet dog have været i 2D og stadigt været ligeså fedt det vigtigste er bare at vi har fået et bomberman spil. I dette preview vil jeg ikke omtale 1-player delen, da jeg aldrig har rørt den og sikkert aldrig vil. Det vil ske i den fulde anmeldelse når spillet kommer til landet..

Spillet går som de fleste sikker ved simpelthen ud på at udrydde hinanden med bomber. Banerne er kvadratiske og delt op som et skakbræt hvor hverandet felt består af en solid blok. En bane starter altid fyldt med klodser som det er muligt at sprænge, og som skal sprænges for at du kan bane dig vej til din modstander. Efter man har lagt en bombe går der ca. 3 sekunder før den springer, det giver dig og din modstander tid til at gå i dækning. Med kun
en enkelt bombe hver kan det tage oceaner af tid at udrydde sin modstander, så derfor er banerne fyldt med power ups til din lille bomberman. Selvom der er mange bliver man nødt til at dele, det gælder derfor om at skrabe til sig så man er sin modstander overlegen. Man bliver ofte så ivrig for at skrabe sig flere våben til at man dræber sig selv i jagten. De mest almindelige power ups er extra bomber og større eksplosioner. De gør at du kan ligge mere end en bombe, og du får nogle gevadige stik flammer - igen har man det med at blive meget meget ivrig - lægger bomber som en gal - og man ender med sin egen flamme i ryggen. Før man bliver øvet ender kampen faktisk ret ofte før man overhovedet har været i kamp. Der kan være 5 spillere på en bane, du kan vælge spille mod hinanden eller med hinanden eller dele sig op i hold.

Nogle af extrabanerne er rigtigt fede, men lægger dog ud med den helt standard, og bevæger sig derefter til de mere avancerede. F.eks er der en hvor du kan hoppe op i en togvogn og køre dine modstandere ned. Dog kan din modstander imellemtiden styre skifte sporene og styre dig lige ind i en bombe. I en anden er der transportbånd og beamere som du kan sende dine bomber ud på, igen kan dine medspillere styre retningen på transportbåndene og derved sende bomben retur til dig.. Det her spil holder så meget og vi har fået en værdig psx version.

Bomberman World (1998) (EU)
5/6