007: Agent Under Fire

Hvad laver James Bond når han ikke optræder på det hvide lærred? Slapper han af og nyder et eksotisk liv i sus og dus? Næh, han fortsætter med at sætte livet på spil for os andre dødelige, ved at påtage sig missioner af mere eller mindre tvivlsom karakter. Et godt eksempel på dette er Agent Under Fire, der netop er udkommet på Xbox. Vi sneg os med på missionen for at undersøge om spillet er ligeså stilet og actionpræget som filmene.

Skal man udvikle et actionspil nu om dage, er der store chancer for, at det ender som en first-person-shooter og Agent Under Fire er da heller ingen undtagelse. Spillet har udover disse FPS-levels også noget afveksling, i form af missioner der foregår i forskellige køretøjer, bl.a. den berømte Aston Martin, som er kendt fra de gamle film. Agent Under Fire har tidligere været ude på PlayStation 2 og spillet er en konvertering af denne titel, hvilket desværre medfører, at det ikke er helt optimeret til Xbox. Agent Under Fire er ikke baseret på en af film-eskapaderne, men Bond-stilen fornægter sig dog ikke. Spillets 12 missioner går i hovedtræk ud på at optrevle en kriminel organitation, der menes at udvikle en ny type kemiske våben. CIA-agenten Zoe Nightshade er taget til fange under en efterforskning og den britiske efterretningstjeneste er meget interesseret i at få oplysninger om denne, så efter en hurtig briefing er man klar til at gå igang.

Rundt om jorden

Missionerne i Agent Under Fire varierer mellem alt fra at redde nødstedte kvinder, til at rekvirere diverse dokumenter og udøve sabotage. Undervejs i spillet vil man komme omkring en stor del af verden og efter et kort visit i Hong Kong, kan man pludselig befinde sig mit i Rumænien eller Schweiz. Nu ville et Bond-spil jo ikke være et Bond-spil uden en masse herlige gimmicks og disse findes da også i rigt mål, takket være en masse Q-opfindelser. Disse gimmicks er der ikke for syns skyld, da man allerede i den første mission får brugt flere af slagsen. Desuden har Bond rådighed over flere biler, der til lejligheden også er udstyret med smarte ting, såsom røg, olie og turbo. Agent Under Fire indeholder også en multiplayerdel og i modsætning til PlayStation 2-versionen er det nu muligt at spille med bots (computerkontrollerede karakterer), hvilket er en kærkommen fornyelse hvis man ikke lige kan samle fire mennesker foran skærmen.

Fede bilscener

Det meste af spillet foregår i first-person mode og det er der ikke noget specielt anderledes i. Man har en masse våben til sin rådighed i form af rifler, pistoler og granater. Man kan endda, hvis man er dygtig, åbne op for den
berømte golden gun, der er uhyggelig effektiv. Udover de almindelige FPS-levels er der også nogle hvor man kører rundt i bil og skal uskadeliggøre mange forskellige fjender, både kørende, flyvende og stående. Til alt held kan man også her samle våben op, da disse ligger spredt på vejene. Disse bilbaner er ret underholdende og højdepunkterne i spillet. Det er en fed fornemmelse, at hænge op af taget på en bil og så skyde efter kamphelikopetere, pansrede varevogne og andre herligheder. I andre missioner får man selv lov at køre bilen, hvor man så får brug for alle de Q-ting som er udviklet specielt til Bond. Efter hver endt mission får man en score som er baseret på hvor lang tid man var om det hele, hvor mange bad-guys man skød osv. Er denne score høj nok, får man en medalje, der vil åbne op for forskellige ting i spillet, såsom multiplayerbaner, våben osv.

Ikke optimeret til Xbox

På det grafiske plan er det tydeligt at spillet er udviklet til PlayStation 2 og så konverteret til Xbox. Karaktererne er dog ganske pæne og spillet kører i en lidt mere konstant framerate end tilfældet var på PlayStation 2. Spillets lokationer er også ganske udmærkede og meget varierede. Desværre er lyseffekter og lignende ikke blevet opdateret. Filmsekvenserne har noget af det bedste grafisk og de er ganske flotte. Lydmæssigt er spillet også acceptabelt og nostalgien vælter nærmest frem i én, hver gang man hører den kendte Bond-melodi, selvom den næsten er overbrugt i spillet. Desuden indeholder spillet noget stemningsmusik der følger handlingen ganske godt, samt en masse voice-acting, der altsammen er ganske udmærket. Spillets største problem er nok styringen, idet den i starten er lidt svær at få has på. Det mest tåbelige er, at man ikke har mulighed for at indstille hvor følsomme de analoge sticks skal være, så man må bare finde sig i den opsætning spillet har. Et andet problem er, at spillet har mange og lange loadtider. Det er nærmest utilgiveligt at man på Xbox til tider skal loade tre til fire gange på en enkelt bane og det er tyndt at EA ikke har fikset dette problem.

Ikke ligefrem Golden Eye

Som Bond-spil klarer Agent Under Fire det ganske udmærket. Spillet er fyldt med action, fart og kvinder og man keder sig sjældent. Desværre er spillet med sine 12 missioner ikke særlig langt og selv om man kan sætte sværhedsgraden op så hjælper det ikke meget. Spillet er absolut et af de bedre Bond-spil, men helt op til det fantastiske Golden Eye når det dog ikke. Bond-fans vil nok hygge sig en del med dette spil, men skal man have en FPS til sin Xbox skal man nok kigge alvorligt på Halo først.

007: Agent Under Fire (EU)
4/6

007: Agent Under Fire   © EA 2002   (PS2)    1/5 007: Agent Under Fire   © EA 2002   (PS2)    2/5 007: Agent Under Fire   © EA 2002   (PS2)    3/5