Commandos 2: Men Of Courage

PlayStation 2-konverteringen af Pyro Studios' strategi/adventurespil har grundlæggende det samme indhold som de andre versioner, men præsenteres så langsomt, at kun de mest tålmodige kan være med.

I Commandos 2 tager man kontrollen over en lille gruppe elitesoldater, der sættes ind bag nazisternes linjer under Anden Verdenskrig, for at løse en række farlige opgaver. Spillet fremstår umiddelbart som et realtime strategispil, men ligger i praksis tæt på adventuregenren. Hver soldat har sine specielle evner, som skal bruges på de helt rigtige steder, for at komme videre. Én kan bruge sprængstoffer, en anden kan stjæle ting og en tredje forføre vagterne. Det er muligt at fare frem og forsøge at nedlægge fjenderne, men i praksis er det vitalt at snige sig forsigtigt frem, for blot et enkelt skud kan betyde en fejlet mission.

Stejl indlæringskurve

Hvad man straks skal vide er, at Commandos 2 ikke er et spil, man lige sætter sig ind i. Hovedparten af konsolejerne vil formentligt aldrig nå så langt. Først skal man gennemføre en enorm liste af opgaver, for at lære den specielle styring. Disse opgaver er lette, men særdeles ensformige og langsomme. De fleste spillere vil sikkert opgive efter disse timers kedsomhed. For at det ikke skal være løgn, så kommer man herefter blot til træningsmissionerne. Lettilgængeligt kan man bestemt ikke kalde spillet...

Hakkende 2d

Commandos 2 præsenteres med traditionel 2d-grafik. Udendørsomgivelserne er nærmest lavet som malerier og generelt meget flotte. Indendørs bruges der 3d-grafik, som frit kan roteres. Gældende for begge dele er, at det hele ses meget langt væk fra og detaljerne derfor flyder ud. Man bruger ofte uforholdsmæssigt meget tid med at finde en kasse eller person, der skjuler sig i et hjørne. Især udenfor er området meget svært at overskue og kortet burde have været bedre implementeret med et kompas. Endelig er det meget skuffende at opleve, hvor store problemer konsollen har med grafikken. Opdateringerne hakker tydeligt når man kigger rundt i omgivelserne og det er bare ikke godt nok for så simpel en teknik.

Hollywood-musik

Musikken i Commandos 2 er meget Hollywood-agtig og passer godt til spillet. Den er dog noget ensformig og det hjælper heller ikke, at den ofte
hakker eller stopper helt op. Både effekter og stemmer er godt lavet, men kombinationen af dem fører alligevel til en del problemer. Mange vitale samtaler overdøves af motorstøj eller lignende og det er uforståeligt, at der ikke er tilføjet tekster. Værst går det udover briefingerne før hver mission, hvor vigtige oplysninger ofte går tabt.

Søvndyssende ventetider

En ting er at gameplayet i Commandos 2 i sig selv er langsomt, men når alt andet også er langsomt, bliver det for alvor generende. Den største synder her er loadetiderne, der er ubegribeligt langsomme. Hver gang man dør og loader et gemt spil, skal man forvente at stirre på uret mellem et og to minutter. Med det overvældende antal gange man skal loade, udvikler det sig hurtigt til meget lang tid. Men ventetiderne stopper ikke der, for alting i spillet går langsomt. Hver gang man vil rotere kameraet udendørs - hvilket er nødvendigt da bygningerne ofte skjuler personerne - går der typisk ti sekunder. Op til den dobbelte tid skal man vente, hver gang man forlader en bygning eller blot kigger ud af vinduet. Alle ventetider sammenlagt er det nok kun en tredjedel af spilletiden, der rent faktisk går med at spille og heraf er det meste gentagelser.

Ekstremt tålmodighedskrævende

Problemet med Commandos 2 er ikke et dårligt koncept. Det er for så vidt heller ikke den grundlæggende udførsel, for selvom de enkelte baner er mere fastlagte end de kunne være, så er de stadig interessante. Det er heller ikke den meget høje sværhedsgrad eller forsøg-og-fejl fremgangsmåden, som dog ikke vil tiltale mange. Commandos 2 er grundlæggende et udmærket spil - til det rigtige publikum. Men det publikum findes næppe i stort tal på PlayStation 2 og i hvert fald ikke med denne uheldige konvertering, der på grund af de enorme ventetider og andre sløsede detaljer dræber glæden ved at spille. Spillet overskrider klart den forkerte side af den fine grænse mellem underholdning og arbejde. Endelig har spillet også et par grumme fejl, der på flere punkter efterlader spilleren siddende fast. Den middelmådige karakter gælder således kun for meget tålmodige folk med tendens til strategi og adventure, som ikke har mulighed for at spille de andre og bedre versioner. Alle andre vil kun få frustrationer ud af Commandos 2.

Commandos 2: Men Of Courage (EU)
3/6

Commandos 2: Men Of Courage   © Eidos 2002   (XBX)    1/5 Commandos 2: Men Of Courage   © Eidos 2002   (XBX)    2/5 Commandos 2: Men Of Courage   © Eidos 2002   (XBX)    3/5