Batman: Vengeance

Scenen er Gotham City. Jokeren har udtænkt en snedig plan. Kun Batman kan ødelægge det hele. Men er Batman en del af planen? Dette og meget andet gives der svar på i Ubi Soft’s Batman Vengeance, der er udarbejdet i samarbejde med DC Comics og Warner Bros. Vi har taget vores Batdragt på og undersøgt sagen nærmere.

Batman har igennem årene haft hovedrollen i en mængde spil. Desværre har disse spil ikke været specielt fremragende til at udnytte det store potentiale som serien har. Denne gang ser ingredienserne dog ud til at være i orden. Spillet er baseret på Bruce Timm og Paul Dini’s tegnefilmsserie ’The New Batman Adventures’, og historien er skrevet i samarbejde med Warner Bros. og DC Comics. Historien tager sin begyndelse ved, at Batman opfanger et nødråb fra en kvinde, der ligger bundet klods op af en bombe på en af byens fabrikker. Kvindens navn er Mary Flynn og hun fortæller, at Jokeren har taget hendes søn til fange og krævet en stor sum løsepenge. Historien er dog mere indviklet end som så, men mere skal vi ikke afsløre her. Vores mission er i rollen som Batman, at opklare og forhindre de skumle planer som Jokeren har lagt. Spillet er en blanding af forskellige genrer, men er basalt set et 3D platform spil, selvom man undervejs i spillet bl.a. får mulighed for at køre i Batmobilen. Spillet er delt ind i 5 kapitler, der tilsammen rummer 19 baner og man møder flere og flere af de kendte karakterer, efterhånden som man kommer længere ind i mysteriet. Alle de kendte skurke, som f.eks Poison Ivy og Mr. Freeze er med og kommissær Gordon, Batgirl og Batman’s tro tjener Alfred, har også biroller.

Masser af legetøj

Styringen af Batman er udmærket, selvom den til tider kan virke lidt kompliceret. Størstedelen af spillet foregår det i et 3. persons perspektiv ála Tomb Raider, men der er også situationer hvor man kommer i first-person mode, og da styringen her er lidt anderledes, kan det godt være frustrerende i starten. Til alt held er der i begyndelsen af spillet et lille træningsprogram, så man kan vænne sig til alle de finesser en superhelt som Batman nu engang har. Spillet er som nævnt en blanding af flere genrer. Problemet med styringen er, at den ikke altid føles særlig præcis og det kan være meget frustrerende at skulle lave en lille retningsjustering. Udover selve platformdelen er der også en masse kampscener, hvor man skal bekæmpe diverse badguys. Disse foregår nærmest som nogle mini beat’em-ups, hvor hver karakter har en energibar. Man skal så ved hjælp af diverse slag og spark nedkæmpe modstanderen. Man har endda flere combos til rådighed og Ubi Soft har sørget for at modstanderne bliver bedre som spillet skrider frem, så man ikke bare kan bruge de samme moves
igen og igen. En snedig ting er, at man efter at have slået dem ud kan lægge dem i håndjern, så de ikke rejser sig op igen. Nu ville intet Batman spil være helt det samme, hvis ikke vi havde rådighed over alt hans herlige legetøj og det har vi heldigvis også. Alt lige fra røgbomber, net, fjernstyrede bomber og batarangs (bat-boomeranger), kan bruges til at forvirre fjenden og desuden er der den flittigt brugte batklo, der gør at Batman kan nå afsides platforme eller bygninger. Enkelte missioner placerer os også i Batmobilen eller Batflyet og disse giver spillet en god variation, så det ikke bliver alt for ensformigt.

Luke Skywalker som Joker

Præsentationen i spillet er rigtig god og det er lykkedes for udviklerne at skabe den helt rigtige stemning. Spillet er spækket med flotte cutscener og musikken er passende dyster. Grafisk er spillet ganske nydeligt og det læner sig meget op af stilen fra den animerede serie. Gotham City har aldrig været portrætteret smukkere i et spil og det ser faktisk temmelig imponerende ud, selvom det til tider kan være lovlig mørkt. Selve omgivelserne kan også godt virke lidt tomme af og til og ikke alle detaljer er lige kønne, men som helhed er det ganske udmærket Animationen af de forskellige karakterer er også rigtig god og giver det hele et rigtig fint look, specielt Batman’s kappe er flot lavet. Spillets største problem ligger, som så mange andre af denne type spil, i selve kameraet. Det har til tider en tendens til at flagre voldsomt rundt, eller hæmme din synsvinkel og det er specielt irriterende hvis man skal lave et præcist hop fra en bygning til en anden. Dette resulterer i en del unødige fald mod afgrunden, som heldigvis bliver reddet lidt af, at man kan starte fra sidste checkpoint. Man har mulighed for at ’nulstille’ kameraet lige bag Batman, men det hjælper ikke så meget. Lydsiden er også rigtig god og især cutscenerne er godt spillet. Især Batman og Jokeren (spillet af Mark Hamill) er gode, men de andre gør det også fint. Selvom det til tider virker som om der er lovlig mange cutscener, så passer de fint ind i spillet og de bliver aldrig kedelige, da historien hele tiden udvikler sig.

Et godt spil

Dette er utvivlsomt det bedste Batman-spil der er lavet. Ingen andre spil har på bedre vis skabt illusionen af at være Batman. Nuvel, spillet kan være frustrerende, men Batman Vengeance har så mange andre positive aspekter, at det ikke ødelægger helhedsindtrykket. Ubi Soft har udført et virkeligt professionelt stykke arbejde og det er forfriskende at se en licens blive brugt ordentligt.
Det er langtfra det bedste spil der er lavet, men det er ganske underholdende og er man Batmaniac bør man absolut kigge nærmere på spillet.

Batman: Vengeance (EU)
4/6