Baldur's Gate: Dark Alliance

Dungeons & Dragons-licenser har aldrig klaret sig så godt på konsoller som på PC. Den statistik rykker Snowblind Studios godt og grundigt om på med denne bemærkelsesværdige tilføjelse til Baldur's Gate-serien.

Dark Alliance minder nu ikke meget om de originale Baldur's Gate-spil, men stjæler til gengæld godt og grundigt fra Diablo. Man hakker sig gennem horder af monstre, finder våben, bruger potions, samler penge og forbedrer sin karakter. Meget mere er der ikke i spillet, men så længe det er underholdende, er det også nok.

Vanedannende gameplay

Som sit forbillede er Dark Alliance både meget underholdende og meget vanedannende. Den simple styring er hurtigt lært: én knap til at angribe, én til at forsvare og én til at bruge spells. Det er smart og velfungerende. Det samme gælder kortet og menuerne, der klogt gemmer sig transparent i hjørnerne. Mod bosserne kan styringen godt føles en smule for simpel; man savner et par alternative angrebsslag. Men det meste af tiden virker det fint, ikke mindst fordi man kan udnytte både omgivelser og fjender til egen fordel. Taktisk kan man måske ikke ligefrem kalde spillet, men det bliver svært, hvis man bare kaster sig hovedkulds ind i kampene.

Simpel historie

Man kan spille med en (eller to) af tre predefinerede karakterer: en bueskytte, en elver-troldkvinde eller en dværge-kriger. Historien ændrer sig en lille smule efter hvem man vælger, men alle starter på gaderne i Baldur's Gate, hvor man straks bliver slået ned. Efter at være kommet til bevidsthed igen, er der dømt hævn over det nye tyvelaug, som terroriserer byen. Men der viser sig hurtigt at ligge langt farligere og mere onde krafter bag tyvebanden. Som spillet, er historien simpel og lineær. Det er umuligt at sidde fast og det er aldrig nødvendigt at gå tilbage, fordi man altid kan teleportere sig i sikkerhed. Der er et par enkelte frivillige opgaver man kan påtage sig, men de begrænser sig til, at man skal samle ting op undervejs. Mere frihed og et par rigtige valgfrie missioner havde ikke skadet.

Visuelt fremragende
Grafisk ligner Dark Alliance ikke et PlayStation 2-spil og det er positivt ment. Som et af de første spil bruger det full scene anti-aliasing, der fjerner al den flimren og de skarpe kanter man ellers er vant til. Det gør spillet usædvanligt behageligt at se på og lover godt for kommende spil til konsollen. Heldigvis er alle andre områder af grafikken også aldeles fremragende. Modellerne er gode (nogle af fjenderne er direkte fascinerende), teksturene er flotte og afvekslende, animationerne er velfungerende og overfladerne er smukt belyste. Endvidere er der en række bemærkelsesværdige effekter, hvoraf bevægelserne i vandet er den mest imponerende. Det er simpelthen det bedste vand, der nogensinde er set i et computerspil. I det hele taget er grafikken usædvanlig flot og velpoleret. Kunstnerisk er det ikke originalt, men teknisk er det noget af det bedste vi har set og så kører det konstant 50 fps i en fin PAL-konvertering.

Få og små svagheder

Dark Alliance har ingen store svagheder, men et par små af slagsen. Spillet tager omkring ti timer at gennemføre og det føles meget kort. Slutningen er enormt antiklimatisk og lægger tydeligvis op til, at man snart skal ud og investere i en 2'er. Det kan man vel ikke fortænke udviklerne i, men det er alligevel ærgerligt. Der er det også, at man ikke får lov at designe sin egen karakter fra bunden af - det skal man altså kunne i den slags spil. Desuden skuffer musikken ved sit generelle fravær og Dungeons & Dragons-licensen kunne godt være udnyttet endnu mere.

Absolut anbefalelsesværdigt

Hvis man på nogen måde er til fantasy hack'n'slash, må man ikke snyde sig selv for Dark Alliance. Det er på alle områder et yderst velfungerende og finpudset produkt. Kan man finde en kammerat, er der også mulighed for at spille to på én gang og det gør selvfølgelig det hele endnu sjovere. Man kunne godt have ønsket sig en spiller eller to mere, for det virker i Gauntlet: Dark Legacy og dette spil er på alle områder langt overlegent. Med mindre man har spillet Diablo-agtige spil og ikke bryder sig om den slags gameplay, er der intet at betænke sig på. Baldur's Gate: Dark Alliance hører hjemme i PS2-samlingen og dét på en hædersplads.

Baldur's Gate: Dark Alliance (EU)
5/6

Baldur's Gate: Dark Alliance   © VU Games 2001   (PS2)    1/5 Baldur's Gate: Dark Alliance   © VU Games 2001   (PS2)    2/5 Baldur's Gate: Dark Alliance   © VU Games 2001   (PS2)    3/5