Art Of Magic: Magic & Mayhem

Rollespil har altid været en meget populær genre hos mange PC spillere verden over, og især kan man nævne Diablo 2 og Baldurs Gate 2. Disse to spil ligger lidt i hver sin boldgade af den samme genre. Diablo er, hvad man kalder "Hack 'n' Slash" hvilket vil sige, at man løber rundt og slagter løs, imens man er på forskellige quest, samler våben og kommer op i level. Hvorimod Baldur ligger mere vægt på den strategiske del af genren (Dog stadig med heftige kampe).
Art of Magic ser ud til, ved første øjekast, at lægge sig i midten af det hele.

The Force is strong with you!

Spillet bygger på en meget spændende og måske ikke original - men god - historie:
Verden består af tre magter: God, Ond og Neutral. I mange årtusinder har en meget ond troldmand haft dem alle i hans magt men kun ladet den onde magt regere. Men så kom der pludselig nogle vise mænd, og de tog efter en meget lang kamp magterne fra ham og delte dem ud over hele verden. Kaos Barbarerne fik den onde, Elverne fik den neutrale og Druiderne fik den gode. Efter en ret god og flot intro kommer du så til spillets hovedmenu. Denne har to interessante muligheder - ud over de obligatoriske, Options, Quit og så videre - spillet har kampagne delen og multiplayer. Den mest interessante er dog helt klart kampagnen.

Dit navn er Aourox, og du bor i en skummel lille landsby sammen med din far og søster. Talen i denne by minder en del om irsk, hvilket er ret hyggeligt og sjovt nogle gange. Det første du lægger mærke til, efter at have vågnet op efter en fest du ikke husker så meget fra, er, at grafikken er særdeles flot og ren. Kameraet kan frit drejes rundt og zoome ind og ud som du nu lyster. Du modtager nu en hurtig guide om, hvordan du bevæger dig rundt. Derefter møder du din far nede ved stranden. Han fortæller dig (efter nogle bemærkninger om festen), at din søster er væk - hun tog i skoven sammen med nogle andre fra landsbyen, men hun er ikke kommet tilbage. Nu skal du finde hende! Okay, du forlader nu landsbyen og kommer ind på et gammelt kort - noget lig med Monkey Island - og du træder ind i skoven. Det lyder, som om der udfolder sig en voldsom kamp, så du løber din søster til undsætning kun for at opdage, at hun besidder evner til at lave magi. Hun er midt i en brav kamp imod nogle små Gobliner, dem jager hun hurtigt bort, og så lærer hun dig hurtigt nogle magiske formularer, som hun selv lærte fra jeres mor - og bang, nu er du klar til at drage på eventyr!

Jeg spiller sjældent rollespil, og det er ærgerligt for mig, har jeg nu fundet ud af. Spillet sender dig ud på en masse spændende opgaver for endnu engang at få samlet de tre magier. Men det, der gør dette spil originalt er de strategi
elementer, spillet indeholder. Som sagt før i denne anmeldelse minder Art of Magic en del om en kombination imellem Diablo og Baldur - de to konger inden for genren. Men de skal passe på, for der er kommet en udfordrer, der faktisk kan true dem om pladsen som nummer et.

Strategi elementerne i spillet kommer igennem den mængde creatures, man kan kontrollere, og her er virkelig en stor mængde. Når du kommer ind i selve kampen med dine mange creatures, så bliver det hele trækbaseret. Under disse kampe har du rig mulighed for at bruge dine spells, som du langsomt lærer, når du stiger i level. Her er der virkelig mange fede og visuelt flotte at vælge imellem. Du starter dog kun med to: Fireball (siger lidt sig selv) og evnen til at fremkalde en ulv, der automatisk angriber alle fjender, du møder på din vej.

Grafikken er ren og kører generelt meget glidende, hvis din maskine har et godt grafikkort og lever op til de anbefalede krav, der bliver stillet. Jeg har kørt spillet på to maskiner; en PII 400 Mhz med 128 mb ram og 32 Riva TNT. Her kørte spillet glidene i 800x600, men røg den højere op, begyndte spillet at hakke. Derimod kørte spillet uden problemer på en PIII 800 Mhz i højeste opløsning med et GeForce kort.

Intro filmen er godt lavet og har lidt Lord of the Rings over sig, og jeg vil med det samme anbefale spillet, hvis du er glad for Tolkiens univers - for spillet dufter lidt af det. Animationen af de forskellige karakterer er også ganske god, og den får monstrene og heltene til at virke meget levende.

Samtalerne imellem spillets forskellige karakterer er velskrevet og velindtalt: De irske dialekter er sjove og får spillet til at virke middelalderagtigt. Lyden i spillet kommer især til dens styrke under kampe med magi. Musikken er der bare. Den ligger en grundlæggende stemning. Alt i alt er lyden ganske god, og den hjælper til, at du bliver suget ind i en anden og meget fængende dimension.

Art of Magic er uden tvivl et køb værd, hvis du er interesseret i rollespils genren. Grafikken i spillet er virkelig flot og meget stemningsfuld. De rene farver sammen med gode animationer gør, at grafikken scorer højt hos mig.
Lyden er underholdende og meget stemningsfuld. Stemmerne er gode og meget godt skrevet.
Spillet har mange, mange gode elementer, som bliver understøttet af en god historie og et univers, der bare suger dig til sig og holder fast i dig. Du kan med andre ord ikke slippe spillet igen, når du først sidder der. Du skal højere op i level, du skal lære de næste magiske formular! Hvis du er igennem udvidelsen til Diablo 2, må du ud og købe Art of magic. Måske ikke en klassiker, men bestemt en titel, der kan underholde.

Art Of Magic: Magic & Mayhem
89%