X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Airblade


Airblade er det første spil til PlayStation 2 fra Criterion Games. Spillet er et futuristisk hoverboard-spil i stil med deres eget Trickstyle, som udkom på Dreamcast. Man har bl.a. hentet inspiration fra filmen Back To The Future 2. Hvordan det er gået, kan du læse i vores anmeldelse her.Criterion Games står bl.a. bag det futuristiske Trickstyle til Dreamcast. En titel, som i hvert fald fans af genren kunne forholde sig til, da spillet for alvor satte kulør på skateboardgenren - både i kraft af den hamrende flotte og farverige grafik samt det hurtige gameplay. Enten har man fuld kontrol over denne type spil, eller også afskrækkes man over den, til tider, ’klodsede og ukoordinerede spilkontrol’ og man mister hurtigt interessen for spillet. Airblade er som sagt Criterions andet bud på genren, men hvor Trickstyle var mere fokuseret på hoverboard-racing og vilde tricks, så er Airblade endnu mere fokuseret på hoverboard-racing og endnu vildere tricks. Herudover indeholder Airblade et historiebaseret spilforløb, hvor man skal avancere igennem nogle baner og fuldføre missioner. Bestemt et nyt spændende tiltag i genren. Fremtidsmiljøet i Airblade er ikke nær så udpræget som i Trickstyle. Du svæver stadig rundt på et ’Back To The Future’-lignende hoverboard - altså fremtidens skateboard - der bl.a. benytter jordens magnetisme til at svæve henover landjorden, men Airblade er mere menneskelig i sine omgivelser.

Jagten går ind!

Historien i Airblade udspiller sig omkring en gruppe af tre venner. En af personerne, Oscar, er et yngre videnskabeligt geni og arbejder på et anti-gravity skateboard hos GCP - et research firma indenfor udvikling af højteknologi. I bund og grund har GCP fat i en meget vigtig energi-industri og vil gøre alt for at få fuldt udbytte af dette hemmelige Airblade-projekt. Oscar smugler imidlertid boardet ud af et laboratorium efter at have lugtet GCP’s selviske formål, hvorefter GCP-folkene sætter en større jagt i gang for at indfange ham. Oscar har dog en hackerveninde samt en kølig skaterven til rådighed, så de fælles kan slippe ud af GCP’s klør. Oscar’s flugt er lagt over 6-7 baner, hvori forskellige missioner skal fuldføres. Hoverboardet indeholder boost-energi, som opbruges ved super-boost, dvs. en slags turbo, så man opnår høj fart, hvorefter de vildeste tricks kan udføres. Tricks vil til gengæld fylde boost-depotet op igen. Gameplay’et er relativt simpelt, men de mange kontrolmuligheder vil måske virke forvirrende på nogle, da spilkontrollen ikke altid er til at gøre sig klog på.

Flydende hastighed, men...

Den grafiske flade lader til at være udviklet med henblik på at udvinde maksimal hastighed af spillet. Der må absolut ikke være plads til irriterende tilfælde af slowdown, der ville
få gameplay’et til at miste sin storslåede anti-tyngdekraft og slowdown ses heller ingen steder i Airblade, da farten i grafikken på ingen måder ’bremses op’. Et spil som Airblade virker fængende pga. muligheden for at udføre utallige tricks, der mildest talt kan udføres med stor præcision og overlegen ynde. Det ser rigtig blæret ud at lave et super-boost, et boost-jump for derefter at udføre et ’kasse trick’. Ja, selv et almindeligt trick uden brug af diverse kombinationer på retningstasterne, ser imponerende ud. Og grafikken kører stadig flydende, selv i store omgivelser med masser af aktivitet i baggrunden. F.eks. i en af vores yndlingsbaner, Downtown, flyver en helikopter rundt og leder efter en, folk går på gaden og kommer med tilråb, biler drøner rundt og brummer, mens solen kaster ’lens-flare’ effekter ned over byen. Der er desværre en hage ved den flydende grafik, hvilket er den ringe detaljegrad, når man kommer tæt på en gående person, en bil eller andre objekter. Ligeledes - og nok den mest frustrerende ting i spillet - er, når du falder ved f.eks. at udføre et trick ind i en mur, over et gelænder m.m. Du falder og det tager en evighed at komme på benene. Falder du ned af en trappe, glider du nærmest urealistisk ned ad trappen, mens din krop ligger halvvejs inde i trappen. Lidt ærgerligt at Criterion ikke har finpudset kollideringseffekten. Hvis du prøver at ’svæve’ ind i folk, springer de til side, og forsvinder nogle gange i en bagvedliggende mur. Hmm...?!

Urealistisk afstressende

Airblade er bestemt værd at tage et kig på, hvis du allerede har en forkærlighed til genren. Det er urealistisk, men har et dynamisk gameplay og mange kombinationer af tricks. Det føles på en måde afstressende bare at læne sig tilbage og udføre tricks, der modstrider tyngdeloven. I længden virker helheden af Airblade dog overfladisk og tyngende; især hvis du slet ikke er til genren. Spiller man det meget og udfører masser af tricks, for til sidst at mestre spillets tyngdekraft - så bliver det først spændende. Det er i øvrigt en ideel multiplayer titel, så er du i besiddelse af konkurrencegejst: saml nogle venner til en gang Airblade Party for op til 8 personer, hvor det simpelthen enkeltvis gælder om at score flest mulige point i løbet af begrænset tid, hvorefter turen går videre til næste person. ”Freestyle” giver derimod spilleren stor frihed og ubegrænset tid til at udføre alverdens opfindsomme tricks. Story Mode i spillet virker desværre i længden en anelse for triviel, da missionerne ofte minder om hinanden. Lyden bliver hurtigt ensporet, men det er nok et spørgsmål om smag i denne sammenhæng. På baggrund af det faktum, at spillets hoveddel hviler på de lidt ensformige missioner, kan vi kun anbefale Airblade, hvis du er til genren.

Airblade (EU)
Anmelders vurdering
4/6

Airblade   © Namco 2001   (PS2)    1/3 Airblade   © Namco 2001   (PS2)    2/3 Airblade   © Namco 2001   (PS2)    3/3