SSX

SSX er den nok mest positive overraskelse jeg har stødt på i den store jungle af launchtitler! Mit første møde med spillet var da jeg fandt det på den demodisk der følger med PlayStation 2 maskinen. Her gik det op for mig, at det var et spil jeg måtte eje. Så nu sidder jeg med spillet imellem mine hænder, og jeg er glad, jeg er meget glad!

Cool Boarders?

Spillet minder ret meget om Cool Boarders spillene til PlayStation og Snow Surfers til Dreamcast. Jeg vil dog komme med den påstand at det er meget bedre, her kommer forklaringen.

Grafisk er SSX det uden tvivl flotteste og hurtigste snowboard spil til dato. Grafikken flyver forbi alt imens du suser ned af pisterne. Det går dog aldrig så hurtigt at du mister overblikket, kun lige så du får et sus i maven, det er jo lige som det skal være. Men ikke alene er grafikken hurtig, den er også utrolig detaljeret. Det er virkelig helt utroligt. Endelig er den også skarp. Det er jo hele tre ting på en gang! Godt skuldret EA!

Er jeg på skiferie?

Det er lykkedes for EA Sports at gengive den helt præcise lyd af sne. Alle der har prøvet at stå på ski ved hvad jeg mener. Det er en lidt knasende, kold lyd. Derudover er der alle de obligatoriske lydeffekter. Hvis man har den fornøjelse at afvikle spillet i surroundsound, så er der ekstra meget godt til de små lyttelapper. For bagkanalerne er ikke blot lidt baggrundslyd, de er virkelig aktive med forskellige effekter. Lyden er kort sagt den bedste jeg endnu har oplevet på PlayStation 2, og det siger ikke så lidt!
Mange timers underholdning

Du kan konkurrere på to måder i SSX. Enten gælder det om at komme hurtigst fra A-B, eller også skal du forsøge at lave flest mulige tricks på vej ned af en bjergside. Det lyder ikke af meget, men begge dele er virkelig underholdende. For hvis du vælger blot at køre fra A-B, så kan du stadig lave tricks undervejs, og alt efter hvor mange point du får, så får du ekstra boost. Det er virkelig en god feature, som stiller større krav til dig som spiller.

Du kan vælge to måder at spille SSX på. Enten spiller du Single Events, eller også spiller du en karriere mode. Sidstnævnte er klart sjovest, og det er også her du kan få nye Boards og baner. Du starter med en tilfældig knægt, og du skal så optjene point så du kan opgradere hans forskellige egenskaber. Det er ikke banebrydende eller noget, men det er dog alligevel ganske underholdende.

Det skal vel komme…

Som i så mange andre spil, så bliver SSX absolut ikke kedeligere af, at du spiller det med en kammerat. Spillet understøtter selvfølgelig splitt-screen, så du kan konkurrere direkte mod din menneskelige modstander. Selvom dit udsyn bliver halveret ved splittscreen, så generer det ikke så meget som man skulle tro. Denne feature vil virkelig stjæle mange timer, tro mig!

Som du nok kan høre, så er jeg virkelig bidt af SSX. Spillet er en af de absolut største overraskelser blandt launch titlerne, og jeg vil faktisk anbefale SSX til alle, for dette er en klassiker der er født!

SSX (EU)
9/10

SSX   © EA 2000   (PS2)    1/3 SSX   © EA 2000   (PS2)    2/3 SSX   © EA 2000   (PS2)    3/3