Globetrotter (2000)

Pak tasken, vi skal på jordomrejse! Når vi her på Gamepage.dk modtager en dansk spil, så kigger vi altid lidt skævt på hinanden (Med mindre det selvfølgelig har noget med Hitman at gøre), for hvilke rædsler ligger nu forude. Sådan var det nu ikke helt da vi modtog Globetrotter fra Vision Park, for vi var en hel del der havde brugt adskillige timer i selskab med Backpacker. Jeg valgte derfor selv at anmelde titlen, for så var jeg sikker på det ikke fik en dårlig karakter pga. en af vores skribenters dårlige paratviden…

Jorden rundt på 80 dage…

Som i Backpacker gælder det om at rejse rundt i verdenen, svare på spørgsmål og forsøge at tjene så mange penge som muligt. Det kan gøres på flere måder. Man kan få et job, Som spiller starter man i København, og skal så forsøge at tjene penge nok til at kunne komme med båden til Oslo eller Stockholm. I modsætning til Backpacker, så går man her rundt i byen på et bykort. Man skal så finde forskellige turistattraktioner man skal fotografere. Så hvis man ikke allerede er kendt i København, så får man her chancen for at blive det. Ideen er faktisk god, og man får sat nogle ting på plads ang. byers opbygning. Der er også lagt små sjove detaljer ind, f.eks. når man går over en sø, så pjasker det omkring ens fødder. Man går ikke bare rundt i en evighed, det bliver også nat dermed sker der nogle nye ting. Man kan bl.a. blive frarøvet sig 50% af sine penge, men man kan også vinde penge ved at svare på spørgsmål. Hvis man har penge nok, så kan det dog anbefales at tilbringe natten på et hotel så man får sovet ud, og er klar til endnu en dags udfordringer.
Hvem er HC Andersen?

Efter at have spillet Globetrotter et stykke tid, så er jeg blevet lidt i tvivl om hvilken aldersgruppe det er lavet til. Selve opbygningen af spillet er meget simpel, den kan børn fra 6 år finde ud af. Men når man kommer til spørgsmålene, så bliver det straks sværere. F.eks. er der spørgsmål om hvilken genre Ludvig Holbergs ”Jeppe på Bjerget” eller hvilket år København blev Danmarks hovedstad. Jeg vil mene, at man faktisk skal have en rimelig alder for at kunne svare på disse spørgsmål. Det er nok i virkeligheden spillets største problem, for på den ene side er det et børnespil, og på den anden side skal man altså have en hvis alder for at spille det.

Grafikken er rigtig flot i forhold til hvad vi før har set i bl.a. Backpacker. Farverne er dejlig lyse, og der er masser af sjove effekter. Derudover er der over 4000 flotte billeder af steder over hele jorden. Minimumskravene er en Pentium 166 Mhz med 64 MB-Ram, dvs. alle skulle gerne kunne være med her.

Hvis du er vild med at rejse, og gerne vil kunne opleve verdenen fra din computer, så er Globetrotter et rigtig godt spil. Derudover vil du få din paratviden testet og udbygget. Spillet kan virkelig anbefales til en familie, for hvis man skal ud og rejse, så vil spillet vægge interesse hos børnene, samt sikre masser af sjove timer foran skærmen. Men en ting er dog sikkert, hvis du først har spillet i nogle timer, så skal du lige have en time til… Pas på, Globetrotter er et ganske sjovt og meget vanedannende spil!

Globetrotter (2000) (US)
8/10