Star Trek: Starfleet Command

Star Trek har for mig altid været nr. 2 indenfor Space genren. Jeg synes både at spillene og filmene har ligget langt efter Star Wars. Dog er det ikke alle der har haft det sådan, og Interplay har nu tænkt sig at gøre noget ved spillene. De har nu udsendt Star Trek - Starfleet Command.

Realtime 3D

Star Trek - Starfleet Command foregår i realtime, og tilmed i en slags 3D. Forstået på den måde, at det hele ser 3D agtigt ud, men du kan dog kun styre i 2D. Det er ærgerligt, men det havde nok været for uoverskueligt i 3D. Som titlen antyder, styrer du som spiller en Starfleet, Stjerneflåde. Spillet starter med en intro i bedste Star Trek stil. Den fortæller om en galakse i uorden, og at du er den eneste der kan redde det hele osv.

Nå, men hvis galaksen virkelig har brug for dig, så kunne det være en idé at du lærte at styre spillet. Du starter med at vælge The Academy som din mission, så lærer du nemlig hvordan du spiller Starfleet Command igennem 6 missioner. De stiger hurtigt i sværhedsgrad, så faktisk samtlige spillere skal starte med at spille The Academy.

6 Racer

Der findes i alt 6 racer du kan spille som. Det er det aller første valg du foretager i spillet. Derefter skifter menuen layout, så den passer til den valgte race. Det er fin detalje, som virkelig skaber stemning. Det er svært at sige hvem der er de gode og hvem der er de onde, det kommer an på hvilken side du ser det fra. Men jeg valgte at spille som United Federation of Planets. De lyder da vældig tiltalende! Ligesom i StarCraft har hver race også sin kampagne. Så blot fordi du gennemfører spillet med en race, så mangler du stadig 5/6 af spillet!

Jeg ser stjerner!

Grafikken i spillet er virkelig smuk. I RTS spil er ord som lyseffekter og eksplosioner byer i Rusland. Det er de dog langt fra i Starfleet Command. Når man ødelægger et af fjendens skibes udløses en utrolig flot eksplosion med trykbølger og flyvende vragdele i et sandt lys orgie. Det er en sand fryd for øjet. Også når man affyrer sine våben er det i et orgie af farver. Desværre er ens eget rumskib ikke så godt lavet som man kunne have ønsket. Når lyseffekterne er så flotte, så anbefales det MEGET kraftigt at man har en god 3D accelerator.
Lyden er derimod ikke noget at råbe hurra for. Den er der og gør sit job, men den er langtfra nyskabende eller State-of-the-art.

Slagmarken

Alle slag foregår i rummet. Og afstandene er helt utrolige. Der er til tider 80.000 nm (Nautical Miles) imellem dig og din modstander. 30 sek. efter kan i så være lige ved at kolidere. Det er godt lavet. For i nogle Space-Sims er 25 km meget. F.eks. X-Wing spillene.

Interfacet i spillet er avanceret. Men efter træningskampagnen har du styr over de mest basale. Resten lærer du hen af vejen som du får brug for dem. Manualen kan dog også være behjælpelig med gode fif til hvordan man udnytter spillets kapaciteter fuldt ud.

Mange muligheder

Mulighederne er mange i dette spil. Foruden Kampagner kan du spille enkelte missioner. Muliplayer er også en mulighed, og tilmed en god en! Hvis du ikke vil blive til grin foran dine kamerater, så kan du træne dine multiplayer færdigheder i Skirmish. Hvis du mangler udfordringer i blandt dine venner, så kan Starfleet Command også spilles på Mplayer - et Internet multiplayer system.

Er det nyskabende?

Ja, det er en ting man ikke kan tage fra spillet. Vi har ikke set mange RTS spil som foregår i det ydre rum. Dette spil gør i hvert fald, at jeg har fået mere respekt for navnet Star Trek. Dog når det stadig ikke på højden af Star Wars. Hvis jeg sagde det gjorde, så ville det jo også være at være utro mod min Gud, George Lucas! Men jeg har allerede brugt rigtig mange timer i selskab med dette spil, og der er ingen tvivl om, at jeg vil tilbringe endnu flere timer med det! Spillet er et dejligt frisk pust til RTS genren, som ellers ikke just lider af den store nyskabelse. Alt i alt er dette et godt, overmiddel strategi spil. Om det vil blive et stort hit, det vil kun tiden vise. Men står du og mangler et nyt RTS spil, så køb Star Trek - Starfleet Command, du vil ikke blive skuffet!

Star Trek: Starfleet Command (US)
7/10