Toy Commander

Hvem kan ikke huske den søde barndom? Alt det sjove legetøj man havde, og de endnu sjovere lege man legede med det? Tænk nu, hvis dit legetøj gjorde oprør imod dig? Og du skulle bevise du var en værdig Toy Commander, ved at, så og sige, banke dit legetøj? Det er historien i Toy Commander fra No Cliché.

Du skal kort sagt gennemføre en lang række missioner, i forskellige dele af huset. For at kunne gennemføre en del af huset, så skal du på min. to af missionerne havde været hurtigere end bossen i den bane. Hvis du gør det, så bliver bossen din allieret, og du skal så gøre det samme i resten af delene af huset. Lyder det underligt? Det er hylende morsomt…

Grafisk er Toy Commander ingen revolution på Dreamcasten. Men det er ikke ens betydende med, at den er grim. Den er faktisk ret flot, den har bl.a. nogle rigtig flotte lyseffekter. Men det vigtigste er, at spillet kører med en meget stabil framerate, der er intet der er mere irriterende end hakken i travle situationer.

Lydmæssigt ligger Toy Commander lidt under gennemsnittet. Efter min mening er der lidt for meget Toy over lyden. Lydeffekterne er dog meget gode, men alt i alt er lyden absolut ikke en af spillets, ellers mange, forcer.

Du har rigtig meget legetøj til rådighed. Det lyder ikke særlig uskyldigt. Der er alt fra gamle propelfly til jagerfly. Fra gamle lastbiler til nye tanks. Desuden nogle helikoptere og både. De er dog alle sammen meget nemme at styre. Der er ikke noget der hedder "stall" eller "spin". Du kan lette fra landingsbanen, og straks udføre et loop. Det gør heller ikke noget, for det er ingen simulator. Alligevel kræver det lidt øvelse at styre sit legetøj sikkert igennem huset.
Du er også svært bevæbnet! Dit våbenarsenal strækker sig fra tegnestifter, klips til blyanter. Fjenden har dog også våben. Når man flyver skal man ofte passe på, ikke at blive skudt ned at fjendtlige blyanter. Sidstnævnte har radarlock, så det er helt som at affyre et SideWinder9L eller et af de andre dræbende amerikanske missiler.

Toy Commander er dog et meget svært spil! Visual Memory er et must for bare at have en chance. Du skal virkelig kæmpe meget for at gennemføre en mission, og hvis det tilmed skal være hurtigere end bossen, så skal du have fart på! Og det kræver meget øvelse. Men hvis du godt kan lide udfordringer, så vil Toy Commander være noget for dig. Hvis du derimod er meget utålmodig, så skal du nok kigge dig om efter et andet spil.

Du kan spille op til 4 mand i Toy Commander. Det er dog ikke, efter min mening, så sjovt, jeg synes det er single player delen, der gør Toy Commander godt.

Personligt har jeg haft rigtig mange sjove timer i selskab med Toy Commander. Jeg synes spillet er rigtig godt lavet, men det henvender sig dog ikke til de yngste, da det er alt for svært! Det er faktisk synd, ellers kunne det havde været alle tiders spil for de yngre spillere. Men sådan har No Cliché bare valgt det skulle være. Hvis du er i tvivl om du bør investere i Toy Commander, så prøv demoen der ligger på Dream On Vol. 1.

Toy Commander (EU)
7/10

Toy Commander   © Sega 1999   (DC)    1/4 Toy Commander   © Sega 1999   (DC)    2/4 Toy Commander   © Sega 1999   (DC)    3/4