Wreckless: The Yakuza Missions

Som mange nok er klar over, så er eksklusive spil til de forskellige konsoller noget af det vigtigste. Derfor gælder det for både Nintendo, Sony og Microsoft, virkelig at få et godt tag på en række udviklere, der har talent og færdigheder. For hvis de har det, så kan der komme de allerbedste spil til netop deres konsol. Wreckless er et Xbox ONLY, og et spil hvor mange nok vil ærgre sig over, at de ikke ejer en Xbox. Spillet er måske ikke banebrydende i originalitet eller har det mest interessante gameplay. Men det er flot, sjovt, hurtigt og så kan du smadre Hong Kong. Er der andet du ønsker dig?

Vil du se mit flotte bagdæk

Det Wreckless har fået mest opmærksomhed omkring er uden tvivl den utrolig flotte grafik, som der blev vist fra starten af. I Wreckless er der i bund og grund én enkelt bane, nemlig Hong Kong. Byen er blevet lavet ned til mindste detalje og selvom man aldrig har været i byen, føles det allerede som om, man kender den. Nu kan man selvfølgelig ikke med sikkerhesige, at hver eneste del i byen er gengivet korrekt, men man kan ikke tro andet. I de forskellige missioner i spillet kommer du rundt omkring i byen, og selvom det ikke altid er de samme steder, så kommer du nogle gange til at støde på punkter, hvor en anden mission var. Det viser virkelig, hvor stor byen er, da du i nogle missioner nærmest nægter at tro på, at det er Hong Kong. F.eks. en mission, der foregik på en byggeplads, som vi troede var en lille, mindre bane og ikke hang sammen med det store Hong Kong. Vi tog gruelig fejl, for i en anden bane, da vi var lidt på vildspor, støtte vi pludselig på selvsamme sted.

Siden Wreckless er en form for bil spil, så er der selvfølgelig lagt stor vægt på grafikken hos bilerne - og det er klaret med stor succes. Bilerne, både dem du kører og ikke kører, er lavet ned til mindste detalje og ligner den virkelig vare helt præcis. Desuden indeholder spillet så mange effekter, at bilerne i spillet er bedre at se på end dem i virkeligheden. Desuden er der et rigtig flot, dog til tider lidt overdrevent, fysiksystem i spillet. Siden det i de fleste missioner gælder om at smadre ting og sager, ikke mindst biler, så er der blevet lavet en vis smadrings-faktor på bilerne. Dvs. at hver gang de rammer hårdt nok ind i noget, så går en bestemt del i stykker f.eks. kan døren ryge af. Samtidig er suspenderingen i bilerne lavet sådan, at du virkelig kan se hjulene hoppe op og ned, når du måske kører op af trapper. Det lidt overdrevne ligger i kollisionssystemet. Selvom det i de fleste tilfælde fungerer fint, når flere biler støder sammen, så kan det godt virke lidt mærkelig, når en lille Ferrari-lignende bil kan vælte en bus på hovedet. Dog ville det næsten blive for kedeligt, hvis busserne ville være umulige at vælte.

Men for at kunne smadre noget, så skal der også være at smadre. Og her er Hong Kong gjort til det perfekte sted. Byen er fyldt med fodgængere, hvilke dog ikke kan dræbes. Dvs. intet blod for de sarte sjæle. Til gengæld vrimler der med hegn, træer, boder osv. som er lige til at ødelægge. Og her har Bunkasha fedtet lidt ved at putte de vildeste lyseffekter ind, når du f.eks. kører ind i et elektrisk skilt. Desuden er der tusindvis af biler, som du også godt må ødelægge. De normale biler, som bare kører rundt uden noget formål, forsvinder efter du har tilført dem så og så meget skade, mens bilerne du skal smadre, bliver selvom de er ødelagt. Det med de almindelige biler forsvinder, er rent faktisk fint nok, da der nogle gange kan opstå noget af et harmonika sammenstød, hvilket kan forstyrre din mission meget. Men så skal du bare vente lidt, så forsvinder det værste og du kan optage smadringen.

Grafikken i Wreckless tillader dig virkelig meget. Det er et af de spil, hvor grafikken faktisk afgør meget af gameplayet. Du flyver, smadre, bliver smadret og fræser igennem en kæmpe by, mens du ser du kun efterlader kaos bag dig. Og ikke nok med det, så er der også den sejeste replay funktion, som der vil kommes ind på senere. Desuden har Wreckless nogle ret fede små effekter som f.eks. varmebølger og real-time shadowing.

God lyd, dårlig musik

Ligesom til alle andre 3D spil med mange objekter kræves en enorm mængde lyd til. Den rutine har Bunkasha holdt og Wreckless har fået rigtig god sfx lyd. Motoren lyder godt, når du fræser af sted gennem byen, og der er tilpas forskel på de forskellige motorlyde. Andre lyde du rimelig hurtig kommer til at kende, er de mange horn fra de forskellige biler, som du har smadret, og så selvfølgelig alle menneskene, der skriger, når du er lige ved at køre dem ned. Utrolig sjove lyde, der virkelig giver følelse af kaos og hysteri. Resten af byen, der kan smadres, har også tilhørende lyde. Når du smadrer hegn, boder, telefonbokse osv. Lydene er efter vores mening lavet rigtig dejligt og du bliver ikke træt af dem. Nogle lyde gør det ligefrem sjovere at spille.
Men noget andet du nok hurtigt kan blive træt af er musikken. Det er uvist om hvor mange soundtracks, der er, men det er kun få, der er gode. Både i menuen og i spillet er det slemt, selvom man ikke lægger så specielt meget mærke til det, når du spiller - heldigvis. Igen mangler vi den dejlige Xbox funktion, hvor du kan høre musik, som du har lagt ned på harddisken. Hvis Wreckless havde den funktion ville det virkelig have hjulpet, men ak nej. Heldigvis er det dog muligt at justere på lydstyrken, så skru op for effektlyden og ned for musikken. Medmindre det selvfølgelig er et af de gode numre, som du nogle få gange støder på.

The Yakuza Missions

Det er svært at putte Wreckless i en bestemt genre, da det adskiller sig ret meget fra mange andre bil spil. Nogle har sammenlignet det med GTA3, hvilket er helt forkert, da gameplayet overhovedet ikke minder om hinanden. Kort beskrevet er Wreckless et spil med 20 missioner og 14 biler, der bliver unlocket som du gennemfører dig videre. Der er 2 scenarier. En hvor du medlem af en elite squad og en anden, hvor du er en spion. De har begge 10 missioner, hvor du starter med 1 tilgængelig, hvorefter du får 3 nye, så 4 nye, så 1 ny og når den er gennemført den får du adgang til den sidste mission. Missionerne er pænt varierede, hvor i den ene du skal smadre 3 biler, mens du i den anden skal tage fotografere nogle forskellige steder. Alle baner er meget udfordrende - nogle mere end andre, men Wreckless giver god solid underholdning, der nok skal holde i pænt lang tid. Du har så, når de alle er fundet, 14 forskellige biler at vælge imellem (7 til hvert scenario). De har selvfølgelig alle hver deres fordele og ulemper, men som regel er det vidst farten man går efter.

Der er tid på alle banerne i spillet, så der er ikke mulighed for bare at køre rundt i Hong Kong, som du vil. Dette er måske lidt ærgerligt, da det ville ret sjovt at prøve. Men vi kan da altid håbe på, at en kode dukker op, der slår tiden fra! Men ellers er det helt klart nogle gode og spændende missioner, nogle af dem kan du virkelig spille om og om igen, så gode er de. Der er dog noget nyt, som virkelig forbedrer gameplayet og holdbarheden i Wreckless; nemlig replay. Selvom der altid er replay i diverse bil spil, så er det noget helt andet i Wreckless. Der er utallige af forskellige kameravinkler og effekter. Af effekter er der f.eks. nat syn, sort/hvid, sort/hvid hvor kun din bil er farvet, sløret og mange andre. Desuden er kameraet næsten altid i en perfekt stilling, så du får al det gode action med. Og selvom det måske ikke er alle missioner, der er lige sjove at se replay til, så er der nogle andre missioner du spiller bare for at se replay.

For at forklare lidt mere om de forskellige missioner, så vil vi prøve at fortælle om én. Først får du at vide, at du skal redde ’professoren’, men først skal du samle noget dynamit op. Du starter med at køre igennem en lang tunnel, hvor eksplosioner ryger om ørene på dig og alt muligt mærkeligt falder ned foran dig, som du skal undgå. Til sidst kommer der en metal væg, hvor du må køre rundt i tunnel (på hovedet) for at komme over. Derefter skal du indsamle dynamitten. Her møder du nogle platforme, der konstant kører op og ned, som du skal køre på og af på de rette tidspunkter. Dernæst kommer nok det mest udfordrende i banen. Du skal først køre et halvt 8-tal med et afsluttende flyvehop UDEN at ryge i vandet. Hver gang du ryger i vandet starter du ved dit checkpoint igen, men du mister én af de 6 dynamitter og hvis du mister alle er det finito. Når det halve 8-tal er klaret får du et nyt checkpoint, men nu skal du i stedet igennem en snoet, meget snoet, vej, hvor du stadig ikke må ryge i vandet eller løbe ud af tid. Hvis du når igennem den skal du fræse over 2 smalle broer, hvorefter du så endelig når professorens bil. Den skal du skubbe ned for enden af den smalle vej, hvor der er en elevator. Hvis bilen ryger i vandet er mission slut! Så du skubber ham hen til elevatoren, trykker på Y og kører op, hvor du lige smadrer en blokade og missionen er gennemført.

Hvis dette virker let eller hurtigt overstået, så bare vent til du prøver det! Wreckless’ missioner er alle sjove og udfordrende og dette var en af dem, vi havde sværest ved. Det holder i pænt lang tid!

Er det pengene værd

Wreckless er et flot spil med fart og kaos. Det er sjovt og udfordrende og holdbarheden bestemmer du selv. Selvom det ikke er et superb spil med alle de tekniske specifikationer i orden og ikke blænder med nytænkning, så er Wreckless helt klart værd at købe, hvis man f.eks. nød meget til Midtown Madness. Der er helt klart mange, der vil undre sig over den manglende ’frie’ bane, hvor du kan køre frit rundt i Hong Kong uden tid, men Bunkasha har åbenbart ønsket et mere arcade lignende spil, hvilket også er lykkedes for dem. Der er i hvert fald ikke tvivl om, at Wreckless bliver et af de spil, hvor personer kan ærgre sig over, at de ikke ejer en Xbox.

Wreckless: The Yakuza Missions (EU)
7/10

Wreckless: The Yakuza Missions   © Activision 2002   (XBX)    1/4 Wreckless: The Yakuza Missions   © Activision 2002   (XBX)    2/4 Wreckless: The Yakuza Missions   © Activision 2002   (XBX)    3/4