Unreal Tournament

Hvis man har læst artiklen om Unreal, der også er at finde her på Digiplay, så vil man hurtigt kunne konkludere, at vi her på redaktionen holder uendelig meget af at spille Unreal.
Derfor var det med stor glæde vi modtog en udgave af Unreal Tournament til PlayStation 2, og med Unreals indtræden på PlayStation 2 er der nu to store spillere på 3D shooter markedet: Quake 3 og Unreal Tournament.
Spørgsmålet på alles læber er selvfølgelig, hvilket af de to spil, der er bedst?

Endelig på PlayStation 2!

Hvis der skulle være en 3-4 personer, der ikke har hørt om Unreal Tournament, så kan jeg fortælle, at det er et af de mest populære FPS spil til Pc, der nu endelig har fundet vej til vores alle sammens PlayStation 2.

Unreal Tournament er et FPS spil, der er bygget op så man ikke kommer til at følge en historie, hvor man kæmper fra den ene bane til den anden. Næh, i Unreal Tournament går det hele ud på at give så mange hæsblæsende tæsk som muligt - ligemeget om man spiller mod andre mennesker eller de såkaldte bots.
Alle kampe i UT foregår nemlig, som om man spiller multiplay. I starten kan man kun vælge at spille den velkendte deathmatch, men efterhånden som man klarer sig gennem banerne, låser man nye sager op som f.eks. nye spillere, baner og helt nye spil.
Udover deathmatch, så findes der de følgende forskellige spil i UT:

Domination er en virkelig hæsblæsende omgang, hvor man bliver delt op i to hold og - udover at skulle pløkke fjenderne - også skal holde kontrollen over forskellige områder. Dette gøres meget simpelt ved simpelthen at røre området, og derefter gælder det bare om at forsvare det mod fjenderne, så de ikke hugger det. Jo flere områder man har kontrol over, jo hurtigere tilegner ens hold sig points.

Capture the Flag er en leg de fleste kender, da den efterhånden er en del af de fleste FPS spil. Her bliver man igen delt op i to hold, der har et flag i hver sin ende af en bane. Nu gælder det så om at kæmpe sig vej ind i fjendens base, nakke deres flag, og derefter bære det hjem til ens eget flag. Hvis ens eget flag er på sin plads, så scorer man et point.

Assault er en feature, som UT til Pc var først til at bringe spilfolket. Assaultbaner er specieltbyggede baner, hvor man - endnu en gang - deles op i to hold, hvorefter det ene hold får til opgave at forsvare eksempelvis en borg, og det andet hold får til opgave at storme den. Hvis det lykkes det ene hold at storme borgen, så er det næste gang det andet hold, der skal prøve at gøre hurtigere end det forrige hold. Banerne i Assault kræver megen tilvænning, og man når at spille dem nogle gange, før man finder en god strategi.

Alle disse spil kan spilles med spillets Bots, der kan beskrives som computerstyrede modstandere, der prøver at efterligne menneskelige modstandere. Generelt er Botsene i UT meget kloge, og langt de fleste gange gør de, hvad man selv ville gøre. Det kan selvfølgelig ikke undgås, at de til tider laver noget uforståeligt, hvilket kan være temmelig irriterende, hvis man er på hold med dem. Der skal ikke mange forkerte handlinger til før man taber en omgang Capture the Flag. Heldigvis, så spiller de fantastisk langt det meste af tiden.

UT er et multiplayerspil, og til Pc var det et af de bedste af slagsen. På PlayStation 2 er sagen en lidt anden. For det første understøtter PlayStation 2 jo ikke Internet - endnu - så det er altså ikke muligt at klapse modstandere over telefonledninger, hvilket faktisk er hvad UT er lavet for. Nå, men så er det da godt, at man kan spille 4 spillere på én PlayStation 2 (Hvis man har en multitap - ellers må man nøjes med 2). Det er da også muligt at spille op til fire spillere, men spillets multiplayer mode er skåret kraftigt ned, i forhold til når man spiller alene.
At man kun kan spille 1/3 af de tilgængelige baner i multiplay, det er til at leve med - om end det stadig er meget skuffende. At der så oveni kun er adgang til at spille flere spillere på små, klaustrofobiuske baner - og ikke de store udendørs, som Unreal er kendt for - det skuffede mig også temmelig meget. Ydermere, så skuffede det mig igen, at man kun kan være 4 spillere i alt, hvilket betyder, at hvis man er tre spillere, så kan man ikke lave et spil, hvor tre spillere er mod tre computere. Den største skuffelse ligger imidlertid i det faktum, at man ikke kan spille hverken Assault
eller Domination, hvis man er mere end én spiller, hvilket er næsten utilgiveligt. Jeg ved ikke, hvorfor udvikleren ikke har givet mulighed for dette, men det er bestemt en mangel!
Har du nogle venner, der også har en PlayStation2 samt UT, så kan i spille op til fire vha. det såkaldte iLink kabel (Også kendt som FireWire). Det kræver dog, at I har 4 fjernsyn, 4 UT cd'er, 4 PS2'er samt en FireWire HUB - og det er det, trods alt, nok de færreste, der kan skrabe sammen.

Der er dog også masse af gode punkter ved UT, og en af dem er banerne, der alle er meget udspekuleret lavet, så de passer til enhver spillestil. Nogle baner er bittesmå, og foregår i klemte omgivelser, mens andre finder sted på eksempelvis en ø omgivet af lava, hvor man virkelig kan bruge sniper riflen. Apropos riffel, så har UT altid været kendt for at have de fedeste våben, og de er så sandelig også fede. Der er alt fra motorsave, lasergeværer og slimpistoler til rocket launchers og maskingeværer.

En ting, der forfølger FPS spil på konsoller, er den lidt sværere styring. I Unreals tilfælde må jeg sige, at de er sluppet virkelig godt fra styringsproblemet. Det er muligt indstille de fleste funktioner, og jeg vil absolut anbefale, at man bruger controller-layout B, hvilket giver den bedste følelse med spillet.
Nægter man at bruge en DualShock controller, så giver spillet faktisk også mulighed for at bruge både et USB keyboard og en USB mus. På den måde kan man komme til at styre spillet præcis som på Pc. Det lykkedes os ikke at få et USB keyboard til at virke (Det viste sig senere at være defekt), men en USB mus havde vi ingen problemer med - og det er en helt anden oplevelse at spille med disse hjælpemidler.

Som et sidste lille surt opstød, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at det ikke er muligt, at slå AutoAim fra, hvilket kan give problemer når man spiller. AutoAim gør det nemmere at ramme andre fjender, men spillet er ikke så realistisk, når man bare kan sigte nogenlunde på en fjende, og derefter lave et headshot. Ydermere giver det også problemer, hvis der er to modstandere på skærmen, og AutoAim vælger at skyde efter den forkerte.

Da Unreal kom på Pc havde det noget af den flotteste grafik, der nongensinde var blevet set i et computerspil. Selvom standarden er blevet hævet siden da, så følger Unreal stadig godt med, og UT er bestemt et af de smukkeste og hurtigste spil på PlayStation 2. Alle textures er i en rigtig lækker kvalitet, og da de alle er farverige, bliver de aldrig kedelige at se på.
Våbeneffekter m.m. ser også knaldgodt ud, og der er intet bedre end at fjernstyre en Redeemer ind imellem en masse fjender, for derefter at se dem splatte ud på de mest maleriske måder.
Spillets opløsning er dejlig høj, men man får først rigtig glæde af den, hvis man tilslutter sin PlayStation 2 med et SCART eller S-VHS kabel, hvilket giver mulighed for at sigte langt mere præcist på stor afstand.

Grafik og lyd har altid været perfekt i spil, der bærer Unreal navnet, og UT til PlayStation 2 er ingen undtagelse. Samtlige våbeneffekter, dødshyl, skridt og baggrundslyde er alle i en fremragende kvalitet, og det er virkelig en nydelse at lytte til - specielt når der er fede effekter som ekko og den slags.
Unreal spillene har også altid haft god musik, og det har UT også. Musikken er ikke så markant, men den er stadig lige på kornet, for at sige det på UT sprog. En af melodierne er bl.a. bygget over det gamle tema fra det første Unreal spil, hvilket gav mig lysten til at tage det gamle spil frem igen.

Unreal Tournament prøver at tilfredsstille to forskellige sider, men ingen af dem er helt gode. Single Player er meget underholdende i et stykke tid, men når man har banket computeren på alle banerne et par gange, så er det altså ikke så morsomt længere. Derefter kigger man på multiplay, der jo, som sagt, desværre er særdeles mangelfuldt.
Det piner mg at måtte skrive dette, da Unreal altid har været min favorit på Pc, men hvis du overvejer at bruge 500 kr. på et FPS spil til PlayStation 2, så vil jeg anbefale Quake 3 - og ikke UT. Unreal Tournament er bestemt ikke dårligt, og det har da også næsten en uendelig appeal - blot får du mere for pengene, hvis du køber Quake 3, hvis du vel at mærke vil spille flere spillere. Selvom UT understøter USB mus + tastatur og iLink, så er det altså ikke helt nok.

Unreal Tournament (US)
88%

Unreal Tournament   © Infogrames 2000   (PC)    1/3 Unreal Tournament   © Infogrames 2000   (PC)    2/3 Unreal Tournament   © Infogrames 2000   (PC)    3/3