Contra: Shattered Soldier

For de fleste gamere er Contra et gammelt, hæderkronet navn. Et navn, der også er synonymt med spillemaskiner på grillbarer, 16bit konsoller og hvad der ellers hører til, når vi snakker om videospil for 10-15 år siden. Det er det Contra, der nu er tilbage i opdateret form.

Contra: Shattered Soldier er historien om en mand kaldet Bill, der har været nedfrosset og nu bliver vækket til live for at kæmpe mod sin tidligere partner. Meget længere er den ikke, og i praksis betyder det, at man som Bill eller hans kybernetiske hjælper, Lucia, skal nedkæmpe horder af fjendtligtsindede soldater, monstre og robotter i et traditionelt 2D miljø.

Èt skridt ad gangen

Modsat de gamle spil i serien samler man i Shattered Soldier ikke power ups til ens våben op. I stedet er man fra starten udstyret med tre forskellige våben: en automatriffel, en granatkaster og en flammekaster. Alle tre våben har en alternativ funktion. Automatriflen kan for eksempel affyre roterende spredegranater og granatkasteren varmesøgende missiler. Der bliver i en lind strøm og fra alle sider af skærmen smidt et utal af fjender i hovedet på spilleren, og den eneste måde, man kan gøre sig nogen som helst forhåbning om at komme igennem spillet, er ved at lære, hvornår man skal bruge de forskellige våben. Man skal ikke regne med at komme særligt langt de første gange man spiller. Først når man langsomt lærer banerne og fjendernes mønstre at kende, begynder man lige så stille og roligt at komme frem i spillet, centimeter for centimeter. I Shattered Soldier tilgives fejl ikke. Her er der ikke noget, der hedder health packs eller life bars - bliver man ramt bare én gang, og det vil ske meget ofte, mister man med det samme et af de få liv, man er udstyret med. I Easy mode har man ganske vist 99 continues til rådighed, men sværhedsgraden af spillet er der ikke ændret ved. Alt dette er gameplay af den gamle skole, men der er én væsentlig ændring set i forhold til de gamle Contra spil. Man kan nemlig gemme spillet og fortsætte fra den bane, man sidst klarede. Måske lidt vattet, men også en stor lettelse. Heldigvis bliver standhaftige gamere belønnet for deres anstrengelser i form af nogle utroligt veldesignede og interessante
bosser, der dukker op med jævne mellemrum. Kan man undlade at kyle kontrolleren mod væggen i frustration, er der for den udholdende spiller en utrolig tilfredsstillelse at hente i at overkomme strabadserne. Det er et af den type spil, hvor man lige skal prøve én gang til, fordi man er overbevist om, at man nu har luret den næste passage. Gammeldags, måske, men det fænger stadig.

Flot grafisk opdatering

Grafikken i Shattered Soldier er til gengæld helt ny. Gameplayet foregår ganske vist kun i 2 dimensioner, men grafikken er 3D, og utroligt flot at se på. Konami har skabt en række meget varierede, detaljerede og farverige baggrunde, befolket dem med lige så interessante fjender og krydret det hele med diskrete, men flotte, effekter, hvilket har resulteret i en meget vellykket visuel side. Bosserne i spillet bør her igen fremhæves, da de er noget af det mere kreative og fantasifulde, vi har set i et stykke tid, og selv om de kan være nogle hårde nødder at knække, er de altid en fryd for øjet. Konami har gjort et fornemt stykke arbejde i at opdatere grafikken, mens de samtidigt har holdt fast i traditionerne. Lyden er der heller ikke meget at udsætte på. Her lægges en solid bund med en blanding af hård, industrielt-lydende rock og techno, der passer fint til gameplayet, og der spædes op med en masse udmærkede, lidt diskrete lydeffekter, der måske aldrig brager igennem, men heller aldrig virker upassende. Alt i alt tilfredsstillende, uden at være noget, man bliver direkte begejstret for.

Kort og hårdt, men godt

Med fem baner er Shattered Soldier ikke et langt spil, men den høje sværhedsgrad gør, at der for almindelige dødelige nok alligevel vil gå noget tid, inden det er gennemført. Hele turen igennem byder på intenst, og til tider meget frustrerende, gameplay. Inden man hiver tegnebogen frem, skal man nok lige overveje, om man har tålmodighed til at klare den til tider herlige, men lige så ofte svære og meget gammeldags opgave, dette flotte spil nu engang er.

Contra: Shattered Soldier er ikke for sarte sjæle og folk, der er vant til disse dages noget lettere spil. Har man dog mod på det, finder man her flot old-school action for alle pengene.

Contra: Shattered Soldier (EU)
4/6