X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Resident Evil: Code Veronica X


Vi har alle vidst det, og vi har alle ventet på det. Lige siden vi så Resident Evil folde sig ud på Dreamcast, har alle RE fans ventet med længsel på en udgave til PlayStation 2.
Nu er denne udgave endelig kommet os i hænde, og nu er det så vi skal afsløre, om den er bedre end Dreamcast versionen og de andre spil på markedet.

Et af de bedste horror-spil... stadigvæk?

Det originale Resident Evil var det spil, der egenhændigt udviklede horror-genren på computer til det, den er i dag. Det var ganske vist de gamle Alone in the Dark spil, der opfandt genren, men CapCom og Resident Evil formåede at pudse den til perfektion.
Serien af Resident Evil spil er efterhånden temmelig lang, og det nyskabende og spændende ved det første spil er efterhånden ved at være temmelig gennemprøvet i de efterfølgende.

Forhistorien til Resident Evil Code: Veronica X er den, at Claire Refield, der med nød og næppe undslap Raccoon City, nu rejser verden tynd i sin jagt på sin forsvundne bror, Chris Redfield.
Claire er nået til et sted i Europa, hvor hun desværre opdages og fanges af den onde Umbrella Corporation, der sender hende ud til et fængsel på et mystisk, øde ø.

Gameplay

Forhistorien til spillet bliver præsenteret nydeligt i den meget flotte intro, der ikke står tilbage for en Schwarzenegger-film, hvorefter man befinder sig alene i en indelåst celle, mens der sker uforklarlige ting rundt omkring en. Med andre ord: Det klassiske Resident Evil gameplay. Herefter må man buste sig vej ud af fængslet, og straks kommer man i karambolage med en masse zombier, som man nakker uden de store vanskeligheder. Dette er, i korte træk, hvad Code: Veronica X kan tilbyde af gameplay. Hvis man havde håbet på nyskabelser, så kan man godt tro om igen. Spillet er en PlayStation 2 opgradering af det allerede så velkendte gameplay.
På den anden side, så er det jo det uhyggelige og klaustrofobiske gameplay, der holder en helt ude på kanten af stolen, det, RE fans vil have.

Styringen af Claire er helt som vi er vant til. Madammen flyttes rundt vha. enten digital pad'en eller det ene analogstick, og hver knap på controlleren har den funktion, den altid har haft. En ting jeg havde håbet på, var at man ville være i stand til at liste i denne udgave af RE. Desværre er det stadig kun muligt enten at gå eller løbe, og man må stadig rykke frem i små hop, når forsigtighed er påkrævet. Denne svipser ses i alle horror-spil, og det er mig en gåde, hvorfor nogen ikke finder ud af at rette det?
For de våbengale er der masser af kram i Code: Veronica X. Inden for de første 2 minutters spil får man sig en pistol og, endnu et par minutter efter, en maskinpistol. Men selvom man bærer rundt på en ret så betydelig slagkraft, så kræver mange gåder i spillet, at man ikke kan bruge sine våben. På den første bane skal man f.eks. lægge alle sine våben i en metaldetektor, før man kan løse en gåde og komme videre.

Saving af spil foregår også på den gode, velkendte måde: Man finder et farvebånd, og bruger det i en skrivemaskine. De forskellige save-points er spredt meget intelligent ud over områderne, men det er nu stadig fantastisk surt at blive dræbt af en zombie et par meter fra et save-point.

Grafik

Hvis du har været så heldig at spille Dreamcast versionen af Code: Veronica X, så vil du opdage, at PlayStation 2 versionen er så godt som identisk. Jeg synes dog, efter at have sammenlignet de spil, at textures er lidt finere i PlayStation 2 versionen, men det er ikke noget man ellers lægger mærke til.
Der har været rygter om, at dette RE spil skulle have lige så store borders som Onimusha. Dette kan jeg fortælle ikke er sandt. Ganske vist er der borders fra PAL konverteringen, men de er fuldt ud acceptable. Anyway, det ville nu have været lækkert med en 60Hz mode.

Lyd

Jeg må sige, at jeg er lidt småskuffet over lyden i Code: Veronica X. Våbeneffekter, skrig og hyl m.m. er udmærket lavet, men jeg savnede masser af baggrundslyde. Det er jo lyde som vindstøj, fjerne hyl, gnaven, knirken m.m., der gør et spil ekstra uhyggeligt. Ganske vist er der lidt baggrundslyde som f.eks. dryppende vand i spillet, men slet ikke så mange som i f.eks. Alone in the Dark 4.

Musik er der heller ikke meget af, men det er jo meget forståeligt, når nu det er så vigtigt at kunne høre, hvorfra zombierne kommer. Jeg kunne dog godt have brugt lidt musik i hovedmenuen…

Konklusion

Resident Evil Code: Veronica X er guf for fans af RE genren. Det nye spil i serien er identisk i gameplay med alle de andre spil, og faktisk er det kun den nydelige grafik, der adskiller spillet fra de andre. Om det så er en god ting, det må være op til hver enkelt person. Men personligt, så havde jeg håbet på bare en eller to nyskabelser.
Code: Veronica X er et udmærket horror-spil med en lang holdbarhed og masser af scares, men det er ikke det bedste på markedet. Jeg mener, at Alone in the Dark 4 - til enten PSX eller DC - er langt mere uhyggeligt og med bedre gåder. Desuden kommer Alone in the Dark 4 jo snart til netop PlayStation 2, og så burde man købe det, inden man køber Code: Veronica X.

Uanset hvad, så vil dette RE spil sidde lige i hjertet på alle fans derude, og så er det jo sidste chance til at opleve RE på en anden konsol end GameCube.

Resident Evil: Code Veronica X (EU)
Anmelders vurdering
86%

Resident Evil: Code Veronica X   © Capcom 2001   (PS2)    1/3 Resident Evil: Code Veronica X   © Capcom 2001   (PS2)    2/3 Resident Evil: Code Veronica X   © Capcom 2001   (PS2)    3/3