Red Card

Midway har de sidste par år udgivet nogle meget utraditionelle sportstitler i form af NHL og NFL Hitz. Disse spil er en krydsning imellem et regulært sportsspil og så et beat 'em up spil. Kan dette virkeligt være sjovt? Ja, det kan det faktisk. Det nyeste skud på stammen hedder Redcard Soccer, og som du nok kan gætte, er det på grønsværen, at det hele udspiller sig denne her gang. Der er kun landshold til rådighed, men det er til gengæld med rigtige navne (næsten).

That's Gonna Hurt

Man mærker med det samme, at det er ved volden, udviklerne har lagt deres energi, for det er virkeligt nogle kanon taklinger! Alt fra et flyve spark til en albue i hovedet. Dommeren er tilsyneladende meget svagsynet, han bruger nemlig kun meget sjældent sin fløjte, hvilket som sådan er godt nok, for ellers ville der ikke være nogen spillere på banen efter en små tyve minutter.

Når nu der bliver snakket så meget om volden, kan man spørge sig selv, om det ikke hurtigt bliver kedeligt, og hvad udviklerne har gjort for, at man skal spille Redcard Soccer mere end en gang. Der er blevet lagt et ganske sjovt mode ind i spillet, det er i sig selv simpelt nok. Den hedder "Conquer the World". Man starter med at vælge et hold, og så kaster man sig ud i den første kamp, som er imod kontinentet Australien. Det giver dig med det samme en god arkade fornemmelse. Men det byder også på en række overraskelser.

Allerede fra starten af kampen bliver du suget ind af en rigtigt god stemning. Ikke fordi det er lands-ære, det betyder såmænd ikke så meget. Det hele er bare så originalt, uden at være nyskabende, og gameplayet fanger dig med det samme. Jeg startede som Danmark, og det var uden det store besvær, at jeg besejrede Australien 5-1. Under kampen har hver spiller en lille turbo bar. Når den er fyldt, kan man enten lave et hurtigt ryk og spille sig selv fri, eller man kan fyre et kanonskud af. Når man gør dette, viser grafikken tænder og zoomer helt ned til spilleren, der samtidigt får et gult lys omkring sig. Dette bliver dog irriterende i længden.
Jeg nævnte før i denne anmeldelse at der ville komme nogle overraskelser, og det gør der også! Efter min overbevisende sejr over Australien, blev jeg præsenteret for en noget overraskende modstander. Holdet hedder Dolphins, okay det er sikkert bare et kaldenavn ligesom LA Lakers osv. Men næ nej, det viste sig faktisk at jeg skulle spille imod et helt hold delfiner! Disse delfiner hopper rundt på halen, og skyder ved at kaste sig ud i bolden med halen først. Dette er både yderst latterligt og sjovt på samme tid. Det værste er nok, at der kommer mere af det.

De mål man laver er sjældent specielt imponerende. Spillet på banen kan godt være lidt hektisk, men for det meste vader man bare op og skyder, og bagefter kaster man sig ud i vilde taklinger for at generobre bolden og så løbe op og skyde igen. Redcard Soccer bliver hurtigt ensformigt. Og det er faktisk ærgerligt, for ideen er meget original. I multiplayer fungerer spillet godt, måske fordi computerens AI ikke er den bedste. Men der er nu også noget specielt ved at svinetackle sine venner.

Redcard Soccer er ikke særlig imponerende på den grafiske side. Animationen er noget stiv, og detaljegraden er ikke det højeste, jeg har set. Banerne er uden undtagelse store, og tilskuerne virker næsten livagtige. Spillet har også nogle lyseffekter, der imponerer en smule. Men jeg skal gå ned i de små detaljer for ellers at finde noget positivt at skrive. Middelmådig grafik over hele linjen.

Der er ikke så meget af sige her, kommentatoren er komplet overflødig og bidrager altså ikke med noget af værdi! Lyden af græs der bliver revet op, og støn fra de faldene spiller er dog fed nok. Musikken er der bare. Noget der giver et lille plus op af ranglisten er lydeffekterne, der er tilknyttet hold som Dolphins. Jeg vil ikke prøve at illustrere de lyde, delfinerne kommer med - men sjove er de.

Generelt ligger der en masse god underholdning i Redcard Soccer. Spillet har en del mangler, og vil ikke holde dig foran kassen i flere dage. Den gode stemning, som det lægger ud med, svinder langsomt ind og efter et par timer sidder man med en lidt tom fornemmelse. Der er blevet forsøgt med noget nytænkning, og det skal man altid tage hatten af for. Red Card soccer er ikke en super titel, men det er da meget sjovt.

Red Card (EU)
69%

Red Card   © Midway 2002   (GCN)    1/3 Red Card   © Midway 2002   (GCN)    2/3 Red Card   © Midway 2002   (GCN)    3/3