Herdy Gerdy

Herdy Gerdy er endnu et mere eller mindre originalt spil fra Core og Eidos. Denne gang er titlen med en hvis sikkerhed tiltænkt det lidt yngre spillepublikum.
Eidos har lovet os et meget originalt spil design, og de kan leve op til løfterne, det vil jeg kaste mig i lag med, spillet virker nemlig ved første øjekast meget interessant.

En klog mand sagde: "Jeg er blot en hyrde..."

Herdy Gerdy omhandler en magisk ø samt en lille dreng og hans far, der har et søvnproblem. Man indtager rollen som Gerdy, en lille hyrdedreng.
Historien tager sine første spæde skridt med at du står op og løber ind for at vække din far, men han vil ikke vække, han er ikke død, så meget er du sikker på, for han snorker, som om han er i gang med at hive tusinde torsk i land. Du skal deltage i en stor hyrdeturnering (det passer sgu !), så Gerdy prøver og prøver at vække sin far, men han snorker lykkeligt videre. Desperat forlader Gerdy så sin snorkende misrøgtende fader, for at finde hjælp til at få vækket dovenlarsen.

Som hyrde drenge skal man jo hyrde en del, og det er også det, hele spillet går ud på. Du bevæger dig rundt på den magiske ø, fyldt med talende muldvarpe og dyr, som selv den mest hærdede hyrde ville have nogle problemer med at få samlet.

Måden du gennemføre en bane på, er ved at hjælpe andre hyrder med at få samlet deres dyr ind i folden. Nogle af disse mærkelige dyr er nemme, så de samler sig i flok, mens andre skal jages rundt. Der skal bruges strategi, man skal lægge en taktik.
Det spil, som i første omgang minder om Herdy Gerdy, er succesen Sheep, Dog 'n' Wolf.
Men der er selvfølgelig visse risikoer ved at være hyrde: Store lyserøde monstre, der lever af mindre dyr, vil prøver at æde dine dyr, og hvis du kommer for tæt på, æder den dig! Her skal der bruges noget snilde, for hvis det store lyserøde monster spiser dine dyr, så kan du ikke gennemføre banen og på den måde komme videre. Nej, du skal nemlig bruge dig selv som lokkemad og få monstrene til at jagte dig for derefter at redde dit eget skin.
Der er også andre småting, du skal tage dig af - men det har ikke den store betydning for resten af spillet. Problemerne opstår, når du kommer i en hektisk situation, for eksempel når du bliver jaget, kontrollen er nemlig ikke så nem, mest fordi at kameraet har sin helt egen og noget specielle mening. Det skifter gerne spontant vinkel op til flere gange, og kontrollen ændre sig derefter, så imens du lykkeligt troede, af nu var du sluppet væk, så vender kameraet sig, og du løber i stedet lige i favnen på den lyserøde bamse.

Her har vi fat i noget originalt, det er til tider direkte svært at se, om det er tegnefilm eller 3D grafik, det kan maske lyde lidt fladt (2D, ha ha ha!), men det er det ikke. Det er faktisk ret flot og originalt tænkt i et originalt spil. Alle dyrene (selv monstrene) er ret nuttede - det var, hvad min kære kæreste kaldte dem - desværre kan grafikken godt finde på at hakke lidt, hvilket kan give store frustrationer. Spil må hellere end gerne hakke på min pc, der kan jeg bare sætte ned for opløsningen, men på en playstation 2 må det ikke ske! Loadetiden kan også godt være lidt for lang, og til tiden sidder man i op til 1 minut, om det er på grund af grafikken eller dårlig programmering, det ved jeg ikke, men irriterende er det.

Der er massere af små "søde" lydeffekter fra diverse dyr, og det hele minder meget om en tegnefilm. Musikken er lidt pling, plong, men bestemt ikke noget, man skal brokke sig over.
Mellemsekvenserne - som kan springes over - er med tale og ikke kun tekst, desværre ikke på dansk, det er ellers så rart, når man kan høre sit modersmål i et internationalt produkt. Talen er godt indtalt, selv om det på en voksen nok vil virke lidt nedladende.

Herdy Gerdy er frem for alt et nuttet spil, der henvender sig lidt til de små og de små grå, men ellers er det en masse løben frem og tilbage med en nyskabende grafik og en god lyd. Holdbarheden er ikke så god, som man kunne ønske sig af et spil, der koster 500 kr., men de har gjort hvad de kan, de kære udviklere, det kan man mærke. Udover en irriterende kamerastyring, og at det hakker lidt, vil jeg ikke sige noget ondt om Herdy Gerdy - et godt spil for de mindste.

Herdy Gerdy (EU)
77%

Herdy Gerdy   © Eidos 2002   (PS2)    1/5 Herdy Gerdy   © Eidos 2002   (PS2)    2/5 Herdy Gerdy   © Eidos 2002   (PS2)    3/5