Tempest X3

Tempest var en klassikker først i firserne. Den gang var spillet imponerende, med vector-grafik som gav en helt speciel tre-dimensionel virkning, gik Atari-spillet sin sejrsgang over det meste af kloden. Som så mange andre gamle titler ( gode og dårlige ), er Tempest også blevet oversat til Playstation, så man kan genopleve minderne fra dengang...

Lidt om spillet: Man bevæger et lille fartøj ( eller hvad det skal forestille ) rundt på kanten af et dybt hul, og skal så skyde "baddies" før de når at stige op fra bunden. Efterhånden som spillet skrider frem, kan man samle power-ups, som bla. giver bedre skud, en "makker" som hjælper til med at skyde mod de opstigende fjender, mulighed for at hoppe op fra kanten, så man kan undgå fjender der er nået op, og nu bevæger sig langs kanten.

Formen på selve kanten, man bevæger sig på, skifter efterhånden som man skifter level i spillet. I første level er den bare rund, mens den bliver mere tricky senere hen ( forestil dig et "Røde Kors-tegn" og tilføj så bare flere hjørner jo højere du kommer op i level ).

Tempoet i TempsetX3 er enormt - det var netop det, der gjorde det til den store succes i sin tid - hæsblæsende er vel det mest passende ord, for man blæser simpelthen rundt på kanten af dybet med en hastighed det ligger et godt stykke på den anden side af det ens bevisthed kan opfatte.

TempsetX3 indeholder foruden en nyere version ( med two-player option ), også den originale version. Efter at have spillet den nye version først, skulle man
jo tro at det ikke kunne blive ret meget dårligere, men det ku' det ( go'nat, og sov... ). Grafikken er mildest talt elendig, men det forventer man jo også at et spil fra firserne, når det altså er en direkte konvertering. Jeg mener, at spillets historie var noget med monstre der stiger op fra jordens indre, men det er egentligt rimeligt irrelevant: Uden den store fatasi kan man såmen få det til at forestille hvad som helst. Lydsiden kan bedst beskrives som techno eller ( soft ) rave, og er igrunden meget velplaceret i Tempest.

Men det holder bare ikke - Tempest har ganske enkelt ikke den appel det havde i sin tid. Mange andre klassikere er også blevet genoplivet til Playstation, flere endda med succes, men bare ikke den her. Styringen af ens fartøj er for sløset - det er svært at ramme det rigtige sted præcist, så man går hurtigt over til bare at fise højre ( eller venstre ) rundt på kanten med "fire" og "jump"-knapperne i bund, og så bare ellers håbe på det bedste. I ca. 50% af tilfældene kommer man rigtigt langt på denne måde !!!

Jeg siger ikke at TempestX3 er dårligt fordi grafikken ikke ligner FF7, for det er ikke det man forventer af en gammel konvertering, men istedet forventes vanedannende gameplay, så man simpelthen ikke kan ligge det fra sig igen... Men det har TempestX3 ikke en gang. Så udover entusiaster, vil jeg ikke mene at TempestX3 har den store appel til andre spillere.

TempestX3 burde være blevet hvor den var: På de Gamle-vektorgrafik-spil- som-engang-var-appelerendes evige jagtmarker...

-
GameOn 08/10-97