Super Puzzle Bobble

Det vanedannende, men meget simple Bust A Move er tilbage - nu i en ny udgave til PS2. Spillet er i store træk det samme som man kender det fra tidligere versioner. Der er dog tilføjet et par nye features, men absolut ikke noget radikalt. Det kan dog undre, at man har valgt at udgive spillet på PS2, da maskinens kræfter overhovedet ikke kommer til sin ret her. Det er dog irrelevant i forbindelse med spillets holdbarhed.

Super Bust A Move er meget enkelt. Man befinder sig i bunden af skærmen, hvor man styrer en kanon, der skyder med farvede bobler. Det gælder så om, at ramme boblerne i toppen af skærmen med kanonens bobler i samme farve, hvorefter boblerne sprænger. Sådan kan man fortsætte nærmest i det uendelige. Spillet udmærker sig ved, ligesom Tetris, at være ekstremt vanedannende, og inden man får set sig om, er der gået et par timer eller mere. Som nævnt er gameplay'et stadig det samme, dog med et par nye features tilføjet. For det første er der tilføjet nye figurer, cute som altid, muligheden for at skyde med både store og små balloner og anti-spin barrierer. Noget af det vigtigste er dog, at der er konstrueret nye mønstre, så man aldrig løber tør for nye udfordringer. Inden man går i gang med at spille, kan man vælge mellem kategorierne: Training, Normal og Classic.

Training siger sig selv, mens Classic indeholder mønstre fra de tidligere udgaver af spillet. Normal tilbyder selvfølgelig nye udfordringer, og disse er absolut værd at tage imod. Spillet tilbyder også de nærmest
obligatoriske spilmodes: Two-player og CPU-battle. Som du nok har forstået, er der ikke ændret meget ved det oprindelige gameplay, og det er egentlig heller ikke nødvendigt med denne type spil, som nærmest hviler i sig selv - hvorfor ændre noget der virker?

Grafikken er behagelig og næsten sød at se på, og der er egentlig ikke noget at kritisere på det punkt. Der er masser af farver og den høje opløsning gør det, som nævnt, meget behageligt at se på - et rigtigt lille antidepressivt spil rent grafikmæssigt. Nu kunne man måske godt forestille sig, at de mange farver ville være distraherende, men det har jeg nu ikke oplevet. Selv de animerede og effektfulde baggrunde distraherer ikke fra det vigtigste: det geniale gameplay, som tilbyder masser af timers god underholdning. Spillet er lavet i 2D og faktum er, at det ligeså godt kunne være udviklet til PlayStation, da det nærmest kan kaldes ressourcespild at anvende en PS2 til et spil som Super Bust A Move.

Lyden er som man kunne forvente til denne type spil: japansk bip-bip musik med tilsvarende lydeffekter. Enten finder man det sødt eller bare acceptabelt, eller også finder man det utåleligt efter et stykke tid.

Der er ikke så meget mere at sige om dette spil, andet end: køb det og spil, spil, spil. Super Bust A Move er den type spil man kan tage frem igen og igen uden at blive synderligt træt af det. Samtidig er det så enkelt, at alle kan finde ud af at spille det. Altså: et genialt gameplay kombineret med enkelhed - hvad mere kan man forlange?

Super Puzzle Bobble (US)
5/6

Super Puzzle Bobble   © Taito 2000   (ARC)    1/5 Super Puzzle Bobble   © Taito 2000   (ARC)    2/5 Super Puzzle Bobble   © Taito 2000   (ARC)    3/5