Pool Master

"Hmm... Pool" tænkte jeg, "er det ikke sådan noget med håndværkerrøv, stiv p.. og håret tilbage? Sådan noget med et anker tatoveret på overarmen og et skod i den ene mundvig? Og er det ikk' også noget med at være fantastisk fuld, mens man blærer sig overfor den 47 årige fallerede barmutter, som man i sin rus tror man kan score ved at imponere med et vildt stød". Hvis det er sådan pool er, så undrer det mig at vor redaktør mente at jeg var den rette til denne anmeldelse, jeg har en høne at plukke med ham. Anyway jeg tog netundertrøjen og hængerøvsbukserne på, lod skægstubbene stå og drak mig mindre fuld... og kunne ikke finde ud af at tænde for min PS2. Så var gode dyr rådne... undskyld gode råd dyre. Jeg måtte blive ædru, men så gik det også straks bedre.

Take2, er åbenbart ikke for stolte af Pool Masters, på deres hjemmeside eksisterer denne titel ikke, og den har fået et nyt navn i Europa, i USA hed den Q-Ball Billiards Master, og på japansk var det en fuldstændig fantastisk titel, det lyder lidt som om man forsøger at skjule noget, hvilket de faktisk ikke har nogen grund til.

Hvor er min stam bodega henne, hva???

Pool Master, er nemlig slet ikke nogen dårlig titel, ja det er pool og jeg kunne forestille mig at markedet ikke er fantastisk stort, men Pool Master er faktisk et ret hæderligt forsøg på at lave en realistisk simulation. Dermed ikke sagt at der ikke er nogle problemer med denne titel, grafikken lider faktisk utrolig meget af de alt for notoriske jagged-edges. Grafikken er ellers ganske pæn, kuglerne og poolbordet ser ret realistiske ud, og hvis man zoomer helt ind på kuglerne kan man se at der er kælet for detaljerne. Men det gyselige jagged-edges monster lurer så frygteligt, for siden Rdige Racer V har jeg ikke set en mere kluntet anti-aliasing end her i Pool Master, og det undrer mig da pool nok ikke stiller de største krav til PS2'ens grafiske ydeevne. Kuglerne reflekterer faktisk ret flot lyset der rammer dem. Grafikken er ret tæt på at være fotorealistisk ingen tvivl om det, men som tidligere skrevet er der problemer. I Pool Master spiller man i en masse forskellige pæne miljøer, men ikke på noget tidspunkt kommer man til at spille i en gammel bodega, FOR DÅRLIGT!

Gameplayet i Pool Master er vel så god, som den kan være i et pool spil. Selve fysikken ser ud til at være så realistisk som noget kan være, de forskellige kugler opfører sig realistisk når man støder til dem. Dog kan man måske
sætte spørgsmåltegn ved det faktum at man kan skyde til kuglerne, med noget der minder farlig meget om hyperspeed, det er lidt overdrevet. Mulighederne er mange i Pool Master, og man kan med en ganske udmærket tutorial, hurtigt få styr på spillet. Man kan spille en del forskellige modes, såsom 8-ball, straigth pool, 9-ball, frozen game og rotation mod AI'en eller mod en ven, samt flere småspil såsom "Bowliard". Med de analoge stick kan man justere lige præcis hvor meget knald der skal på kuglen, man kan også justere lige præcis hvor på kuglen man rammer med køen. Man kan zoome ud og ind, og se det hele i alle mulige og umulige vinkler, samtidig kan man skifte kameravinkler i et væk, der er nok at pille og rode ved her.

Spillet egner sig faktisk godt til 2Player, hvor man hurtigt kan gå i gang med at spille mod hinanden, men intensiteten mangler dog og det bliver hurtigt en smule kedeligt, medmindre man er diehard pool fan.

Hvaa' Jethro Madison, skal vi tage et spil?

I Pool Master kan man også spille mod professionelle spillere, der er 5 forskellige og de er farligt præcise når de giver køen gas. De er bestemt ikke sjove at spille imod, hvis man ikke kan lide at tabe, men der findes også andre og mindre svære modstandere som er noget lettere at tæske, alt efter hvor god man nu engang er.

Elevator Muzak!

Overskriften lyder måske lidt kritisk, men faktisk er det slet ikke sådan det skal forstås, musikken i Pool Master er der bare, den er anonym som elevator musik, og som en lille joke for de få indviede, så minder den til tider om System Shock 1's elevator muzak (det er et komplement). Lyden af kuglerne der rammer hinanden er ganske realistisk og varierer i kraft, alt efter hvor hårdt kuglerne rammes.

Konklusion.

Pool Master er absolut ikke et dårligt spil, men det er bare heller ikke et fantastisk spil, det beviser at pool genren ikke er den bedste at simulere, for selvom alt i Pool Master fungerer fint, så er spillet bare for langsomt og den giver aldrig lysten til liiiige at skulle spille en runde til, det mest vigtige for computer spil. Grafikken og lyden er hverken dårlig, men heller ikke fænomenal, kort sagt Pool Master er et studie i det middelmådige, på godt og ondt. For folk der godt kan lide pool kan det sagtens anbefales, for folk der ikke kan lide pool kan jeg ikke se nogen form for berettigelse til et køb, også selvom det i begrænset tid kan give ganske sjove oplevelser.

Pool Master (EU)
3/6