F1 Championship Season 2000

And it’s a fine day for yet another high-speed F1 championship race.

Ja vi har ligesom hørt det hele før. Der er lavet 2-3 stykker hvert år. Og der kommer med garanti også et par stykker til næste år. Jeg sidder her med det nyeste skud fra EA Sports (yeah-yeah...It’s in the game ;-) og de har spyttet en ny version ud som selvfølgelig omhandler sæsonen 2000. Det geniale navn siger det hele F1 Championship Season 2000.

Jeg lyder måske lidt negativ og det er jeg også en smule, de forgangne år har jeg desværre spillet flere dårlige end gode Formel 1 spil. Der har altid været et eller andet man kunne brokke sig over, med undtagelse af et af de første spil der kom, undskyld men jeg har glemt spillets navn og det hviler evigt i byttemarkedets propfulde verden.

Så det var da med lidt skepsis men også med visse forhåbninger om at EA endelig skulle have sat et godt spil sammen her i PlayStations "sidste efterår".

Let’s Begin

EA lover på pakken at jeg her sidder med den ultimative formel 1 sæson 2000 oplevelse. Og jeg er på nippet til allerede her at give dem ret.

Spillet loades ind og spilmulighederne toner frem på skærmen. Der er de sædvanlige med quick race, championship og time trial. Der er også kommet noget jeg ikke lige mindes at have set før, en grand prix weekend hvor man kører et enkelt løb, en perfekt spilmode til timerne op til weekendens løb i fjernsynet. En anden ny del er træningsdelen hvor du får fintunet opstillingen på din bil som du mener er bedst og samtidig med at du racer rundt, kommer der forskellige bemærkninger fra kommentatoren alt efter hvordan det går og hvilke fejl du laver, en god lille ekstra ting.

Men det vigtigste del for mig har altid været fuld championship mode. Alle banerne fra i år er som sædvanlig plottet nøjagtigt ind og det samme er kørerne og bilerne. En god naturtro følelse begynder så småt at starte. Og herefter er det bare om at komme i gang, med opvarmningen, lære banen at kende, kurver og chikaner for derefter at kunne køre en tid der placerer dig i toppen af startplaceringerne.

Løbet går i gang og jeg brænder 80 millimeter gummi af dækkene på de første 100 meter, ahh hvilken følelse. Bilen reagere meget realistisk, uden at have kørt i et sådanne monster før, men samtidig er det ikke lavet for svært at styre, en god middelvej der sætter dig på en del prøver uden at du er ved at knække den lille grå legestation over i 2 dele i ren frustration.

Fartfornemmelsen er helt i top, specielt i det udsyn hvor kameraet er placeret ude på næsen af vognen. Til tider har det næsten været nødvendigt med et iltapparat ved siden af for at kunne trække vejret. De øvrige views i løbet er bl.a. et rigtig godt indefra køreren med rat og sidespejl, et par udefra kameraer til den lettere uøvede der skal have bedre udsyn og et enkelt eller to mere. alt i alt er udviklerne sluppet godt afsted med både fart, styre- og udsyns muligheder. Et klart plus i bogen.
<BHey er det ikke Schumacher der sidder og vinker i vognen ved siden af ?? :-)

Rent grafisk ser det også rigtig godt ud, nogen pop up forekommer da, men det er hovedsageligt i 2 player mode man lægger mærke til dette. Ellers glider spillet ganske flot derudaf med 220 i timen. Der er masser af detaljer på bilerne og omgivelserne er som de skal være, i orden og uden for meget glimmer der kan fratage en sin vigtige opmærksomhed på vejens forløb. Der er en del indstillingsmuligheder i løbene, hvorvidt der skal være flag kendelser, vejret, omgangs antallet mv. Men et af de bedste er selvfølgelig hvorvidt der skal opstå skader på din lille racer bil. For som du nok ved er disse temmelig væmmelig dyre biler meget følsomme overfor buler i siden, hård kørsel over "kerbs" osv. EA har sørget for at der også her er en meget virkelighedstro skadesudvikling der påkræver at man kører med både den krævende benzin i blodet samtidig med at man skal holde hovedet koldt for at komme helskindet igennem løbet.

Motoren kan hos visse teams også få problemer, men bare rolig alt dette overvåges fra pitten og du får regelmæssigt oplysninger fra mekaniker teamet om hvordan din bil har det.

Lyden og effekterne i spillet er med til at give en god følelse når man spiller. Motorlyden, op og nedgearinger og hårde opbremsninger kan til tider resultere i at man selv sidder med sved på panden og tungen skubbet godt ud til siden. Kommentatoren er lidt gentagne men han bliver heldigvis ikke så irriterende som det er set/hørt tidligere og hvis man endelig syntes det er for meget kan han altså slåes fra. Og lad mig lige komme med en personlig tak til EA her, spillet har Engelsk, Finsk og Svensk kommentatorer ....
Tusind tak for at i ikke fik Claus Borre til at lægge et lydspor til spillet, det alene ville have gjort at spillet ville have rodet nede omkring en karakter på 0,5 ligemeget hvor godt det havde været og at man ville kunne have slået det fjols’s kommentarer fra :-)

Men heldigvis endte jeg altså med et smil på læben og en tilfredshed over at jeg nu igen har lyst til at bruge et par timer i ny og næ til at gøre formel 1 banerne rundt om i verdenen usikre. Det og så at jeg nu igen har fået brug for min full face hjelm fra de glade knallert dage (det giver altså lige den sidste snert af naturtro og adrenalin pumpende følelse :-)

Spillet kan jeg anbefale til alle dem der har lyst til at fyre den af for fulde omdrejninger, kan lide formel 1 og som bare ikke kan vente det halve/trekvarte år der går før der kommer en ny udgave af denne geniale sportsgren. Enjoy...

F1 Championship Season 2000 (EU)
5/6