Commandos 2: Men Of Courage

Den oprindelige Commandos var et hit til PC, og efterfølgeren gav de forventningsfulde fans endnu mere af samme skuffe. Denne gang kommer vi også til at nyde Commandos på PlayStation, omend nydelsen måske kun er for de få.

I Commandos 2 styrer man en udvalgt gruppe special-soldater under Anden Verdenskrig, som ved hjælp af deres individuelle evner og egenskaber sammen skal løse en række farlige missioner i det nazistiske Tyskland og Japan. Spillet indledes med en række autentiske videofilm fra krigen, ligesom for at komme i den rette stemning, for handlingen missionerne imellem er meget tynd og usammenhængende. Set lidt kristisk kunne spillet nemt finde sted i så mange andre scenarier end Anden Verdenskrig, men stemningen fungerer rigtigt godt sammen med den uhyggeligt detaljerede grafik, og man bliver nemt grebet af det.

Missionerne er umiddelbart simple, befri en tilfangetagen allieret soldat, eleminér vagterne ved en grænsepost, og så videre. Men opgaverne viser sig altid at være meget mere komplicerede, da de kan løses på et utal af måder. Det kan aldrig betale sig at løbe skrigende rundt og skyde løs, tyskerne er i overtal og har det med at kalde på deres kompagnoner når det brænder på. Derfor går spillet primært ud på at finde ud hvordan man bedst muligt kan løse en opgave ved at undgå at blive opdaget. Man skal kravle, snige, udnytte skyggerne, klæde sig ud som tyske soldater, svømme under vand, og meget mere for at gennemføre det enorme spil Commandos 2.

Udover en lang række autentiske våben, har hver figur også en række unikke egenskaber som man skal lære og udnytte på de rigtige tidspunkter. Spillets tutorials er omfattende, det tager næsten 2 timer at gennemføre dem. Desværre er de ikke særligt lærerige, da de knapper som ikke lige har noget at gøre med den egenskab man er ved at være, er slået fra. Dvs. at man ikke kan klokke i det, og det betyder at man ikke rigtigt ligger mærke til det, hvis man laver fejl. Når man så bliver kastet i ilden for alvor, bliver det pludseligt klart hvor lidt styr man egentlig har på det hele selv om man lige har slæbt sig igennem 2 timers meget banale øvelser. Det ville ha' været lækkert, hvis øvelserne istedet var en "rigtig" mission, hvor man fik tips og gode råd. Det er set i så mange andre spil i forskellige genrer, og efter at ha' prøvet Commandos 2, går det op for én hvor godt det egentlig fungerer. Tilføj så nogen totalt tåbelige kontrolmæssige "fælder": Hvis manden du styrer bliver dræbt, skal du selv huske at skifte fokus til en anden. Når det går op for dig, er resten af din enhed formentlig allerede blevet udslettet, fordi det er for omstændigt og bøvlet at skifte mand, finde det rigtige våben og endelig finde den rigtige fjende at skyde på!
Dog er det bedre end ingenting, så hvis du sætter dig for at spille Commandos, skal du BÅDE læse manualen og spille de røvsyge tutorials et par gange.

Spillet ses "skråt fra oven" (isometrisk), og man styrer sine mænd ved at markere én eller flere ad gangen og så styre dem med joystick'et. Man savner musen, men underligt nok understøtter Commandos 2 hverken mus eller tastatur, så man er overladt til at klare det hele med joypad'en, og det en opgave i sig selv.
Styringen er dér hvor Commandos 2 falder helt fra hinanden. Pyro Studios har haft en meget stor opgave med at konvertere det komplekse setup med mus og tastatur til at passe ned på en joypads få taster. Og det klarede de kun nogenlunde. Det tager meget lang tid at vende sig til styringen, logisk eller intuitiv kan man ikke just kalde den, og det er komplet umuligt at gøre flere ting på én gang, især ikke når kuglerne flyver om ørerne på ens mænd, og de står og fumler med en knap eller en dør istedet for at sprede død og ødelæggelse med en flammekaster. Dertil kommer at ens mænd ikke stod forrest i køen da AI'en blev uddelt, uden din hjælp er de prisgivet.

Grafikken er kort sagt bare fantastisk. Detaljegraden i banerne er næsten ubeskrivelig, og man tør kun gætte på hvor mange måneder der er gået med at designe hver eneste bane ned til mindste detalje. Bygninger, kampvogne, elektriske hegn og det hele er bare perfekte. Men den ekstreme detaljegrad har også sin pris, og indimellem bliver man mindet om hvor spillet oprindeligt slog sig løs: Snup en bil, kør en soldat ned for at tiltrække dig lidt ekstra meget opmærksomhed, og pludselig har man en framerate på ca. 5! Det er MEGET slemt når der sker mange ting samtidige ting på skærmen, heldigvis er det ikke så ofte og kun i ekstreme situationer det sker.

Når spillet nu er så detaljeret, så undrer det mig meget at der ikke er brugt nogen flere hjælpetekster. Det er svært at se forskel på de mange ikoner for div. våben, udstyr eller actions, hvis der bare var en tekst som viste hvad det var man var ved at vælge, ville det ha' hjulpet utroligt meget.

Iøvrigt er endnu et bevis på den grafiske detaljegrad pladsforbruget på memory-kortet: Pt. har Commandos 2 lagt beslag på ikke mindre end 3,5MB på mit i stakkels memorycard. Det koster, når placeringen på alverdens småting og våben skal gemmes.

Lydsiden er ok. Tyskerne snakker rigtigt tysk, blot er de ikke så varierede i deres ordvalg. Det samme gælder ens egne mænd, man bliver lynhurtigt træt af at høre "I was born for this" til hver evig eneste ordre man afgiver, om det så er at eliminere en soldat eller lukke en dør(!).

Det er synd, at Commandos 2 er så pokkers svært. Man bruger 90% af tiden på "trial & error" hvor man prøver at lære af sine dyrt-købte erfaringer (dyre, fordi det tager over et minut at loade et savegame), og man får ikke rigtigt nogen tips til hvordan man kan gøre. Eksempelvis kan der være en situation, hvor man gør det rigtigt, blot med den forkerte figur. Med spionen kan man vade forbi vagterne, mens alle de andre figurer vil blive afsløret, uanset hvilken uniform de har valgt at forklæde sig i.
Dvs. at man prøver, og prøver, og prøver, indtil man enten bliver sindsyg eller ved et tilfælde opdager at det "bare lige var SÅDAN det skulle gøres". Man skal kende sine mænd godt, anvende dem til deres bedste, og så ellers bare utømme samtlige muligheder. Nogen vil sikkert finde sådan et gameplay udfordrende, de fleste andre vil formentlig bare finde det ekstremt frustrerende.

Alt i alt kan Commandos 2: Men of Courage ikke anbefales til ret mange andre end dem med ekstra meget tålmodighed. Der bliver ikke givet ved dørene, og spillet er uden sammenligning det sværeste jeg nogensinde har prøvet i min karriere som gamer. Det KUNNE ha' været perfekt med et gribende gameplay og en fantastisk grafik, men den fumlede og omstændinge styring ødelægger det hele totalt.

-
GameOn 11/10-02
Commandos 2: Men Of Courage (EU)