X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Brave Fencer Musashi


Savner du Cloud fra Final Fantasy og hans mildest talt "prikne" frisure? SÅ har jeg liiiige tingen til dig. Hvis du altså er istand til at spille importspil, for Brave Fencer Musashi er nemlig ikke kommet i PAL endnu.

Alt er helt ad helvede til i det lille, normalt så glade kongerige. Der er onde kræfter på spil, og det er på tide at der bliver hidkaldt en helt, af den gode gamle slags, som kan rydde op i de dårlige elementer i samfundet.

Som sagt, så gjort. Prinsessen udfører sine tricks og tilkalder en helt fra en anden dimension. Skuffelsen er tydelig, da en pure knægt med blåt strithår dukker op og begynder at smide om sig med slang og hårde ord. Knægten skal dog vise sig at være lige hvad prinsessen har brug for, da han hurtigt demonstrerer sine ferme evner med en skarp klinge.

BFM er som nævnt et rollespil, lavet i vektor grafik. Square formår på en eller anden måde at lave denne grafik, så det bare ser enormt godt ud. Selve spilforløbet er ret svært at beskrive rent grafisk. For det første er der ikke nogen helt fast synsvinkel, men alligevel er du ikke selv istand til at bestemme den. Det giver en effekt som minder lidt om Spyros frie 3D bevægelse, med Pandemoniums bevægelige kamera. (forvirret?) Lad det bare være sagt at det virker, og at det bør opleves!

Vellykkede RPG elementer

Som nævnt, så er der RPG elementer i BFM. Dette giver sig udslag i at man kan udvide sit liv, og blive bedre til at slå fjender ihjel, samtidig med at man kan blive stærkere i sjæl, krop og styrke. Dog er der ikke her tale om "rigtig" RPG. På den anden side synes jeg at det fungerer fint. Da vores helt Musashi er udstyret med to sværd, så opnår man erfaring med det våben man bruger til at slå fjenderne ihjel. Hvis man derfor kun bruger det ene sværd, så bliver man ved med at være en vatarm med det andet! Der er derfor mange gode grunde til at veksle imellem de to sværd.

Andre måder at blive bedre på , er ved at finde nogle af landets indbyggere som er blevet indkapslet i krystaller. Disse stakler kan befries med et slag på krystallen. I starten synes man ikke rigtigt at der er nogen ide i at rende rundt og finde alle de irriterende krystaller, men det kan KRAFTIGT anbefales. Når man har befriet disse folk, kan man nemlig snakke med dem senere, og mange af dem kan lære dig specielle slagteknikker, som du kan bruge i din kamp mod det onde. Visse steder i spillet skal du sågar bruge, ikke bare et bestemt antal fundne venner, men også nogle helt bestemte af disse. Så man må ud i den mørke skov og lede efter de gemte krystaller.

En anden meget interessant ting, er at det ene af sværdene er istand til at suge kraft og specielle evner ud af dine fjender. Alle fjender har nemlig en eller anden speciel evne, som du nogen gange kan bruge, og andre gange SKAL bruge for at komme videre i spillet. Det betyder at man aldrig kan være helt sikker på, om man nu også rent faktisk sidder fast, eller om man bare ikke har prøvet alt. Et eksempel kan være, at man skal op ad en meget stejl bakke for at finde en krystal, men Musashi er desværre ikke så god til at klatre. Intet problem, vi suger bare klatreegenskaben ud af en nærliggende fjende, og vupti, så går det over stok og sten.
Udvikling og nye muligheder

Nu nytter det jo ikke noget bare at fare rundt og tro at alting bare er leg og ballade, der skal også arbejdes. For at frelse verden skal man frigive 5 segl rundt omkring i verden, og hvert segl er beskyttet af en Guardian. En Guardian er en STOR boss. Hvis det lykkes at besejre bossen, kan man ødelægge et segl og få nye evner til det ene sværd. Evner som man skal bruge for at komme videre i spillet. Hvert segl svarer til et af de fem (?) elementer: Ild, vand, luft jord og himmel. Hver af disse giver dig nye funktioner, såsom mulighed for at bruge dit sværd som flammekaster, beskyttelse mod vand, så man kan gå på vandet og meget andet. Alt sammen noget der åbner nye områder i spillet, eller giver dig nye måder at angribe og/eller forsvare dig selv mod de mange fjender, der render rundt omkring.

En helt bliver også træt!

Nu er Musashi jo en lille helt med store intentioner, så Square har indført en ret sjov lille ting i spillet. Efterhånden som man render rundt og tæver fjender, så bliver man stille og roligt mere og mere træt. Når man når op over 80% træthed, så bliver Musashi faktisk så udmattet , at han begynder at slæbe sig selv langsomt afsted og dårligt kan løfte sit sværd. Derfor er man nødt til at holde øje med hvor frisk Musashi er, så han ikke lige pludselig midt i et større slagsmål, helt mister gejsten. Men selvfølgelig har man mulighed for lige at snuppe sig en lille lur, hvis man bliver for træt. Så efter en skraber, kan man fortsætte på sin færd.

Lyden i Musashi er det eneste triste punkt. Det er begrænset hvor meget sjov der er i at høre lyden af et susende sværd efterfulgt af et "klonk" når man rammer en fjende. Heldigvis opvejes dette i rigt mål af den meget behagelige og stemningsfulde musik der strømmer igennem lokalet. På intet tidspunkt følte jeg mig irriteret over det samme musik. Den lægger sig bare som baggrund og hygger stille og roligt.

I det hele taget så er Musashi et rigtigt vellykket spil. For den hårde spiller vil det måske virke lidt nemt, men gennemsnitsspilleren vil finde rigelig med udfordring her. Samtidig så er de mange måder hvorpå man kan udvide sine angreb, våbentricks, specielle evner, og meget andet, så godt gennemført, at spillet hele tiden skifter stil, og udvider sig selv. Gå dog ikke fejl af at dette IKKE er et rollespil. Jeg vil nok foretrække at kalde det et "udviklende platformspil" lidt i samme stil som Crash 3 er. Platformspillere glæd jer! Brave Fencer Musashi er tilpas tæt på det du kender til at opleve gensynets glæde, og tilpas langt fra alle de andre til at være et helt nyt spil med helt nye aspekter.

Brave Fencer Musashi (US)
Anmelders vurdering
5/6

Brave Fencer Musashi   © Square 1998   (PS1)    1/2 Brave Fencer Musashi   © Square 1998   (PS1)    2/2