Motor Mayhem

I de seneste år har der været mange eksempler på spil i vehicle-combat-genren, hvor de mest populære har været Twisted Metal og Vigilante 8. Nu har Infogrames forsøgt at lave "en bedre Twisted Metal end Twisted Metal". Men med Twisted Metal: Black på gaden, er Motor Mayhem så et spil, man overhovedet skal overveje at investere i?

Motor Mayhem er tydeligt inspireret af Twisted Metal-spillene, men hvor Twisted Metal: Black's stil er til det mørke, beskidte og næsten stank af gammel diesel, er Motor Mayhem langt mere farvestrålende og futuristisk i stilen. Arenaer, karakterer, fartøjer, våben osv. i Motor Mayhem er utroligt farvestrålende og næsten tegneserieagtig. Mens det er en smagssag hvilken stil man syntes bedst om, hælder vi os imod Twisted Metal: Black's sorte humoristiske univers. Ellers minder de to spil meget om hinanden, i hvert fald på papiret.

Gamemodes

Motor Mayhem tilbyder basalt set tre gamemodes: Quick Brawl, Career og Vs Battle. Quick Brawl er en hurtig måde, at komme i gang, hvor man vælger en karakter/fartøj, arena, modstandere, regler og mulige våben. Men ironisk nok er Career rent faktisk den hurtigste måde, at komme i gang med spillet på. Her vælger man en karakter, som man vil kæmpe med i forskellige turneringstyper og så er det ellers i gang med at vinde en række kampe mod et varierende antal modstandere i de forskellige arenaer. Vs. Battle giver, som navnet antyder, mulighed for at spille mod en ven i split-screen.

Masser af våben og powerups

Kampene foregår i syv forskellige arenaer, der eksisterer i flere niveauer, har destruérbare elementer, hemmelige områder, osv. Fartøjerne kan samle mange forskellige våben og powerups op som missiler, raketter, miner, laser-kanoner, flak-kanoner, skjold, energi, osv. Hver karakter har forskellige egenskaber som handling, skjold og hemmeligt moves. Alt dette er noget vi har set før i Twisted Metal-spillene, intet nyt under solen her, men Twisted Metal: Black gør det bare langt bedre på alle punkter. Tag f.eks. arenaerne, som er langt mindre og næsten klaustrofobiske i forhold til TM:B. Desuden er karakterdesignet i Motor Mayhen utroligt kedeligt og generisk, der er langt op til Twited Metal: Black's skæve figurer.
Håbløs styring

Den største fejl i Motor Mayhem er styringen, som er svær at vænne sig til. Som standard bruger man den venstre analoge styrepind både til at styre, accelerere og bremse med, hvilket er besværligt, specielt når man i kampens hede forsøger at vende sit fartøj - temmelig frustrerende. Man kan vælge at benytte en af de andre controlleropsætninger man har tilgængelig, men ingen af dem formår at afhjælpe problemerne.

Funktionel grafik

Grafikken i Motor Mayhem er ikke noget at falde i svime over, men klarer jobbet. Arenerne er ret simpelt opbygget, med lavt antal polygoner og detaljegrad, mens karakterer og fartøjer er mere detaljerede. Til gængæld er våbeneffekter, eksplosioner, lys-effekter og partikel-effekter nydelige og er med til at forbedre helhedsindtrykket. Grafikhastigheden er høj (50fps) men falder desværre ofte en del, når der sker en masse på skærmen. Musikken er de typiske technorytmer, som hører denne type spil til og passer fint ind. Men hvor lydsiden totalt fejler er ved lydeffekterne, som er utroligt mudrede og mest af alt lyder som om, de er samplet fra et gammelt slidt kassettebånd - hvorfor?

Sæt forventningerne lavt

Motor Mayhem er ikke noget direkte dårligt spil; gameplayet er rimeligt underholdende, grafikken nogenlunde og hvis man kan vænne sig til styringen, kan man sagtens finde mange timers underholdning i spillet. Men i sidste ende er Twisted Metal: Black et langt bedre spil på alle punkter og vigtigst af alt, et sjovere spil. Motor Mayhem kan kun anbefales til dem, som allerede har gennemtæsket Twisted Metal: Black på kryds og tværs og absolut vil have mere i samme genre; men sæt forventningerne til Motor Mayhem lavt.

Motor Mayhem (EU)
3/6

Motor Mayhem   © Infogrames 2001   (PS2)    1/3 Motor Mayhem   © Infogrames 2001   (PS2)    2/3 Motor Mayhem   © Infogrames 2001   (PS2)    3/3