Stunt GP

Bilspil er efterhånden ved at være en temmelig overfyldt genre og udviklerne prøver hele tiden at komme med nye idéer til dem. Denne gang har vi fået fingre i Team 17’s forsøg på et bilspil, som giver dig kontrollen over en masse små fjernstyrede biler. Vi har set nærmere på om spillet bidrager med noget nyt.

Mange kender nok Team 17 fra Amiga-dagene, hvor de var et meget respekteret udviklerhold. Siden da er det ikke gået helt så godt, selvom de dog har haft en masse succés med deres Worms-serie. Stunt GP er et standard racing-game som vi kender det, men istedet for almindelige biler, styrer man nu fjernstyrede biler. En udmærket idé, som dog er set før i bl.a. Re-Volt og RC Revenge. Spørgsmålet er så om Team 17’s spil er bedre end de andre.

Intet nyt at hente

På hovedmenuen finder man nogle gamemodes, som efterhånden virker meget bekendte. Der er mulighed for at spille Arcade, Exhibition, Time Trial, Stunt Challenge, Championship og 2-Player. Så ikke noget nyt under solen her. Der er dog kommet lidt nytænkning til i Arcade, idet man kan vælge forskellige ruter gennem spillet. Dvs., at man efter at have valgt sit foretrukne køretøj, bliver man placeret på en bane. Klarer man så kvalifikationskravet, kan man nu vælge to ruter. Dette giver Arcade-delen en god variation, da der er 6 forskellige ruter at gennemføre. Exhibition er en standard et-løbs mode, hvor man kan vælge antallet af modstandere, sværhedsgrad og omgange på en given bane. Time Trial er et kapløb mod uret, men man kan dog åbne op for forskellige bonus-ting hvis man klarer sig godt. Stunt Challenge giver spilleren 90 sekunder til at udføre så mange stunts som muligt og score masser af points, men mere er der ikke i det. Championship er spillets hoveddel, da man her kan vælge firmahold, der giver dig et vist startbeløb, som du så skal formidle på bedst mulige måde. Disse penge kan bruges til at opgradere dit fjernstyrede monster, så man kan klare sig gennem de 20 baner i mesterskabet. Man kan, ved hjælp af stunts og gode placeringer, tjene flere penge undervejs, så man hele tiden kan købe nyt udstyr til bilen.

Strategisk racing?

De fjernstyrede biler er inddelt i 3 kategorier. Wild Wheels, Aeroblasters og Speed Demons og de har alle deres stærke sider. Vælger man f.eks en Speed Demon, kan man få højere tophastighed, men til gengæld er den ikke så god i skarpe sving, så det er med at finde det køretøj der passer ens stil bedst. De fjernstyrede biler er også ’rated’ i 3 kategorier, nemlig Stunt, Grip og Power, der dog alle kan justeres og forbedres i Championship, når man køber ekstra tilbehør. Spillet indeholder også et lille taktisk element. Da bilerne er batteridrevne kan man nederst på skærmen se hvor meget power ens bil har tilbage i sit batteri og løber man tør, kører bilen ultralangsomt. Desuden mister
bilen power hvis man kører galt eller bruger sin turbo. Man kan heldigvis, undervejs i løbet, køre i pit for at genoplade batteriet, lidt ála F-Zero. Ulempen ved dette er dog at det tager tid og man mister tit mange placeringer, så det er hele tiden vigtigt at finde ud af, om man vil satse på at køre de sidste omgange på lavt batteri, eller køre i pit og så prøve at indhente det tabte. Dette virker faktisk rigtig godt og de computerstyrede biler bruger også pitten flittigt, så det ikke bare virker som en belastning for spilleren. Man har op til 16 forskellige køretøjer at vælge imellem, men nogle af dem kan først bruges når man har vundet dem i Arcade-mode. Oven i hatten er der 24 baner at race rundt på og de er ganske fint designet, med masser af hop, loops og skarpe kurver.

Et kikset stunt

Nu hedder spillet jo Stunt GP, så selve stunt-delen skulle man mene var en essentiel del af spillet. Sådan forholder det sig bare ikke helt, da de forskellige stunts tit kan være hæmmende for din præstation. Andre spil der gør flittigt brug af stunts, som f.eks SSX, giver spilleren muligheden for at justere sine stunts undervejs, men det har Team 17 ”glemt” her. Har man først kastet sig ud i et stunt, kan man ikke justere bilen i luften, hvilket gør det meget svært at lande på hjulene, da man skal vide hvor lang tid de forskellige stunts tager. Dette gør det enormt svært at udføre, da man skal kende alle hop på banerne meget nøje, for at vide hvilket stunt man kan nå at udføre og samtidig lande ordentligt. Det er lidt som at køre uden hænder, da bilen totalt har magten og det gør at man tit undlader at lave stunts og istedet bare satser på det sikre. Der er en masse forskellige stunts at udføre, men de er tit så indviklede at det går helt galt. Selve racing-delen er fin og AI’en er meget konkurrencedygtig. Team 17 har heldigvis undladt den meget brugte catch-up feature, som ellers præger mange bilspil. Grafisk er spillet ganske udmærket, uden at være prangende og især de små fjernstyrede biler er glimrende detaljeret. Lydmæssigt er spillet meget skuffende. Musikken er så dårlig og anonym, at Team 17 har valgt at drukne den i motorlyd, men desværre er motorlyden ligeså irriterende. Spillets allerstørste svaghed er dog, at det i den grad mangler fart. Bilerne nærmest snegler sig afsted uden den mindste fartfornemmelse og dette gør at spillet faktisk føles lidt kedeligt og trivielt.

Godt designet, men...

Havde det ikke været for den drastiske mangel på fart, havde Stunt GP faktisk været et ganske underholdende lille spil. Spillet er godt designet og der er masser af spilmuligheder til at forlænge holdbarheden. Desværre bliver dette ødelagt af den føromtalte mangel på fart, samt den noget kiksede stunt-mode. Det er langt fra det værste bilspil på markedet, men det er ligeså langt fra at være i toppen.

Stunt GP (EU)
3/6

Stunt GP   © Titus 2001   (PS2)    1/3 Stunt GP   © Titus 2001   (PS2)    2/3 Stunt GP   © Titus 2001   (PS2)    3/3