X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Resident Evil: Survivor 2: Code Veronica


Hvis man tager elementer fra to populære spilgenrer og blander dem sammen, må man få et suverænt fedt spil. Det er åbenbart teorien bag Capcom’s seneste Resident Evil udspil, men teorier holder ikke altid i praksis hvilket Resident Evil Survivor 2 er et klart eksempel på.

Capcom har taget elementer fra den populære Resident Evil-serie som zombier, grimme monstre og klaustrofobisk horrorstemning og har iblandet klassisk lyspistol gameplay fra spil som House Of The Dead og Time Crisis. Resultatet er et lyspistolspil med frihed til at gå rundt i omgivelserne, kontra de forud definerede ruter man normalt er vant til i genren. Ideen er solid nok på papiret, men resultatet af udviklernes eksperimenter er desværre faldet forkert ud. I stedet for et hektisk og uhyggeligt actionbrag får vi et søvndyssende lyspistolspil som langt fra er så sjovt og vanedannende som Time Crisis eller House Of The Dead, samt et spil som slet ikke er uhyggeligt og stemningsfyldt som Resident Evil-spillene.

Lyspistolspil på valium

Man kan vælge, at spille som enten Claire Redfield eller Steve Burnside, hvorefter man bliver sendt ind et hus hvor man skal gennemføre forskellige små missioner. Mens man render rundet og plaffer fjender som zombier, zombie-hunde eller andet ulækkert monsterkryb, kan man finde forskellige pickups og våben som pistoler, rifler, granatkastere, maskinpistoler osv. Helt som taget ud af Resident Evil-spillene, forskellen er her, at man spiller i et første-persons-perspektiv og skal dræbe fjenderne ved, at skyde på skærmen med en lyspistol (G-Con eller G-Con 2). Det lyder måske sjovt men problemet med Survivor 2 er, at tempoet
er så langsomt og irriterende, at man sidder simpelthen og keder sig grusomt mens man spiller det. Det bliver heller ikke bedre af, at styringen er kluntet og frustrerende. Man bruger d-pad’en og sideknapperne på G-Con 2 lyspistolen til at navigere rundt med, men det er i praksis utroligt besværligt og man føler aldrig, at man har helt kontrol over sine bevægelser. En enkelt positiv ting ved Survivor 2 er, at jo mere man spiller, jo flere våben og gamesmodes låses op, hvilket forbedrer holdbarheden, men spørgsmålet er bare, om man kan holde det ud så længe.

Uhyggelig grafik og lyd

Grafisk er Survivor 2 heller ikke nogen succes. Omgivelserne, karaktererne og monstrene er hentet fra Resident Evil: Code Veronica og andre Resident Evil-spil, men kvaliteten har fået et klart dyk nedad. Detaljegraden i omgivelserne og monstrene er lav og textures er kedelige og gnidrede. Desuden er animationerne temmelig dårlige og primitive og som om dette ikke var nok, er grafikken langsom og kører hakkende.

Acceptabel lyd

Lyden er måske spillets bedste side, men det er mere et tegn på spillets generelle lave standard, end på lydens kvalitet. Musikken er typisk Resident Evil og passer godt til atmosfæren mens lydeffekterne er ret ringe, f.eks. lyder skud og eksplosioner mudrede og tamme.

Et fejlskud fra Capcom

Resident Evil Survivor 2: Code Veronica er trods nogle enkelte gode ideer, en værre gang sjusk og vi kan absolut ikke anbefale det til nogen, hverken til hardcore fans af Resident Evil eller lyspistolspil genrerne. Ønsker man et godt lyspistol-spil til PlayStation 2, er Time Crisis 2 stadig det bedste.

Resident Evil: Survivor 2: Code Veronica (EU)
Anmelders vurdering
1/6

Resident Evil: Survivor 2: Code Veronica   © Capcom 2001   (PS2)    1/3 Resident Evil: Survivor 2: Code Veronica   © Capcom 2001   (PS2)    2/3 Resident Evil: Survivor 2: Code Veronica   © Capcom 2001   (PS2)    3/3