sagt lav og den sløve og upræcise kontrol virker ret realistisk. Man kan godt tro, at programmørerne har glemt at tilpasse styringen til de efterfølgende baner.
Der er selvfølgelig også fjender i banerne og til at bekæmpe dem, kan den Lyserøde Panter samle en lang række af våben op på banerne – det drejer sig bl.a. om flammekastere, ildslukkere, magneter og bowlingkugler. Desværre er styringen af våbnene heller ikke optimal. Det tager lang tid fra, at man har trykket på knappen til at panteren reagerer og bruger sit våben – resultatet er, at man ofte ikke gider bruge tid på at bekæmpe monstrene og i stedet bare hopper over dem.
Grafik og Lyd
Grafikken i Pinkadelie Pursuit er ret god. Figurerne er store og tydelige, og stilen fra tegnefilmen er fint gengivet på den lille skærm. Introsekvensen er også flot lavet, bare ærgerligt, der ikke er mange flere af den slags sekvenser i løbet af spillet. Animationen af figurerne er ikke helt så god - der er for få animationer, og bevægelserne virker til tider en smule kantede. Baggrundene er i nogle baner ret flotte, her tænker vi især på den første bane og en undervandsbane. I andre baner består baggrundene af kedelige platforme, så langt øjet rækker. Men i det store hele giver grafikken et positivt indtryk, den bliver aldrig så grim, mørk eller gnidret, som vi ofte ser på Gameboy Advance. Der er desuden mulighed for at indstille lysstyrke og kontrast – noget andre spil godt kunne lære noget af. Musikken består af mere eller mindre genkendelige versioner af det klassiske tema, vi kender fra tegnefilmene. Det gør, at musikken ofte er ret iørefaldende og giver den rigtige panter-stemning.
Konklusion
Pink Panther – Pinkadelie Pursuit vil formentlig højst blive husket som spillet, der starter rigtigt godt med en flot introsekvens og et kreativt banedesign. Desværre ender det med at blive et kedeligt og traditionelt platformspil med en dårlig styring. Er man fan af panteren er det måske meget sjovt, men for os andre, er der bedre spil på markedet.