NBA Live 2002

Der findes mildest talt et utal af basketballtitler til PlayStation, og det kan godt være svært at finde rundt i, hvilken man skal vælge. Electronic Arts giver med den seneste episode af NBA Live-serien et kvalificeret bud på, hvilket sportspil, der skal ligge under juletræet i år.

NBA Live serien har efterhånden kørt i nogle år, og har i dets levetid høstet en del roser fra anmelderne. Lad os se lidt på, hvad EA byder på af forbedringer i 2002 udgaven.

Forbedrede detaljer på spillere:
Alt tøj og skotøj er officielt og gengivet ned til så lille en detalje, som PSOne nu er i stand til at gengive. Har en spiller et par særlige briller eller lignende på i virkeligheden, har han det også i NBA Live 2002.
Forbedret præsentation:
Flere animerede sekvenser, hvor spillerne for eksempel jubler over tre-pointscoringer, eller diskuterer med dommeren. Ligeledes bliver spillerne nu vist fra endnu flere vinkler end før, hvilket giver spillet en mere dramatisk atmosfære.
Management:
Det er nu muligt at være manager for et hold for en periode på op til 10 år. Spilleren kan se rapporter på nye talenter og rekruttere dem, der tegner til at være mest lovende.
Mere kontrol:
Flere dusin nye metoder at hælde bolden i kurven på, samt forbedrede muligheder for at kontrollere forsvaret.
Michael Jordan:
Han er med igen!

Hurtigt men præcist gameplay

Ud over de nye tiltag, er NBA Live stadig et hektisk spil - ofte hurtigere i gameplay end flere konkurrerende titler. Skal man have en chance for at vinde, gælder det om at kende samtlige funktioner på controlleren. Det er muligt at spille NBA Live ved kun at bruge et par af knapperne, men kun ved at blive fortrolig med spillet er det muligt virkeligt at excellere og at lave de virkelige blærerøvsfinter. Dine medspillere bevæger sig godt rundt på banen og kan du følge med tempoet, er der mulighed for at få et virkeligt tilfredsstillende flow i spillet. Kontrollen med spillerne er præcis og pålidelig med den analoge controller og når man først begynder at få grebet om de forskellige funktioner, er det en fryd at spille. Dette kan med fordel trænes i 1-on-1-delen af spillet, hvor man kan spille mod enhver spiller fra ligaen.
Fremragende grafik og lyd

Grafisk er NBA Live 2002 helt med. Basketballspil til PlayStation har tradition for at være flotte at se på, men den nye detaljerigdom i NBA Live 2002 gør, at basket aldrig har set bedre ud. Banen skinner troværdigt i projektørernes lys og spillernes ansigter har livagtige udtryk i de mange close-ups. Tilskuerne ligner fra nogle vinkler stadig mest papfigurer, der er klistret på bænke, men dette skyldes simpelthen, at PSOne ikke kan klare mere. I andre vinkler er de til gengæld bedre end det meste, der er set før. Alt sammen er pakket ind i et lækkert menusystem, som er med til at give et helhedsindtryk af en gennemført kvalitetsoplevelse. På lydsiden er NBA Live 2002 ligeledes gennemført. Kommentatorerne bruger spillernes rigtige navne i stedet for deres numre og det sker med så lidt forsinkelse i forhold til gameplayet, at man faktisk slet ikke bemærker det. Skosåler, der skrider på gulvet, bolden, der resolut bliver dunket i kurven med derefter tilfredsstillende lyd af dens gliden gennem nettet samt det helt nye soundtrack, er alt sammen med til at solidificere den kvalitet, spillet emmer af på alle punkter.

Varmt anbefalet til sportsfans

NBA Live 2002 er simpelthen en gennemført sportsoplevelse. Det er så svært at finde nogle deciderede dårlige punkter ved spillet, at det næsten ikke er forsøget værd. Endnu et basketspil revolutionerer måske ikke spilindustrien, men har du bare den mindste hang til sportspil, uanset om du er basketfan eller ej, er der faktisk ikke ret meget andet at gøre, end at benytte førstkommende lejlighed til at bevæge dig ned til din nærmeste forhandler og sikre en kopi. Electronic Arts har ganske enkelt gjort det igen og det er der vist i dette tilfælde ikke nogen, der kan være utilfredse med.

NBA Live 2002 (EU)
5/6