X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Heroes Of Might And Magic: Quest For The Dragon Bone Staff


Heroes Of Might And Magic er en kendt og respekteret serie til pc. På konsolmarkedet mangler den endnu at slå igennem, selvom 3DO gør et acceptabelt forsøg med Quest For The DragonBone Staff. Men i forsøget på at ramme den normale konsolejer, er det blevet for kort og simpelt. Og så virker det meget bekendt...Kongen er blevet forgiftet. 600 dage har han tilbage og kun den legendariske DragonBone Staff kan redde ham. Som én af fire helte er det op til spilleren at gennemsøge landet, smadre monstrene, samle skattene og finde stumperne af kortet, der afslører stavens position. Dem med kendskab til pc-serien vil hurtigt føle sig hjemme - og så alligevel ikke. Spillet ligner i opbygningen sine forgængere, men er langt mere simpelt. Man starter med at udruste sin hær. Den kan bestå af op til fem forskellige enheder såsom bueskytter, dværge, dæmoner og drager. De elementære kan købes fra kongens slot, mens de mere eksotiske væsener først skal findes. Man kan have et uendeligt antal af hver enhed, men desværre ikke mere end én hær. Derpå starter udforskningen. Spillet ses ovenfra i et simpelt 3D landskab, der fungerer helt fint. Det primære mål er at finde skattekister, der normalt indeholder penge, men også kan byde på f.eks. spells.

Skuffende kampe

Undervejs løber man uundgåeligt ind i diverse monstre. Spillet skifter til et "skakbræt" på 5x6 felter, med spillerens enheder i den ene ende og modstanderne i den anden. På skift kan en enhed flytte og angribe. Det lyder meget simpelt og er det bestemt også. Strategien begrænser sig stort set til at udvælge, hvilken fjende man vil slagte først. Denne vitale del af spillet burde være mere kompleks og gennemarbejdet. Til gengæld er det flot at se på. I modsætning til pc-versionerne er det hele i fuld 3d og ganske nydeligt. De respektive modeller er godt lavet og grafikkens absolutte højdepunkt.

Straffer spilleren

Udover omvandrende monstre er der også en række slotte, man kan erobre. Det foregår efter samme princip, blot er det sværere. Nogle slotte er ejet af efterlyste skurke, som man kan få løsesum for. Dette er ganske tåbeligt udført ved, at man i en by skal vælge den skurk, man vil fange. Har man ikke valgt den rigtige, slippes han bare fri og
man får ikke en del af skattekortet. Dumt tidsspilde og bare ét af flere eksempler på, hvordan Quest For The DragonBone Staff straffer spilleren. Man kommer ofte ud for urimelige kampe, man bare ikke kan vinde. Når det sker, sendes man tilbage til kongens slot og må starte forfra med en ny hær. Man bruger alt for meget tid på at opruste, fordi ens enheder ofte udslettes. Modsat de fleste konsolspil, kan man hele tiden gemme og hente sit spil. Det betyder i praksis at man gemmer hele tiden, så man altid kan vende tilbage, når det går galt. Her er det decideret tåbeligt, at man kun kan gemme ét spil og man ikke bliver spurgt, hvorvidt man vil overskrive. Meget nemt kommer man til at trykke "gem" i stedet for "hent" og dermed ødelægge sin hær.

Potentiale, men ingen substans

Ellers er Quest For The DragonBone Staff på overfladen et ganske nydeligt spil. Men selvom man giver det chancen, bliver det aldrig rigtig sjovt. Det er ikke fordi blandingen af strategi og RPG ikke fungerer på konsol; det har fx Shining Force-serien demonstreret på fremragende vis. Problemet er, at selve grundidéen i Heroes Of Might And Magic er tyndslidt og alt for simpel i konsoludgaven. I Shining Force gør man en forskel. Klogt spil kan vinde kampe uden tab, mens dårligt spil resulterer i den visse død. Der er en historie og personlighed. Kampene betyder noget, fordi man opbygger et forhold til personerne. I Quest For The DragonBone Staff er 50 skeletter bare 50 skeletter, der kan udskiftes med 50 nye. Det gør ingen forskel og man bliver ligeglad. Overraskende er spillet heller ikke ret langt. Udnytter man svaghederne, er det relativt let. F.eks. er det ikke nødvendigt at samle hele kortet, for at finde staven og gennemføre. Og har man først gjort det, vender man ikke tilbage - selvom en tilfældighedsgenerator sikrer, at det aldrig er helt det samme. Quest For The DragonBone Staff har potentiale og det er en forfriskning at se nye konsolspil i genren. Men spillet er for simpelt, koldt og plaget af dumme detaljer. Og så er der lige den lille detalje, at et spil kaldet King's Bounty udkom for mere end 10 år siden - bortset fra grafikken er de to spil i praksis identiske! Fra kortet til enhederne er alt præcis det samme. Chokerende…

Heroes Of Might And Magic: Quest For The Dragon Bone Staff (EU)
Anmelders vurdering
3/6

Heroes Of Might And Magic: Quest For The Dragon Bone Staff   © 3DO 2001   (PS2)    1/3 Heroes Of Might And Magic: Quest For The Dragon Bone Staff   © 3DO 2001   (PS2)    2/3 Heroes Of Might And Magic: Quest For The Dragon Bone Staff   © 3DO 2001   (PS2)    3/3