Final Fantasy VI

Final Fantasy. En af tidernes allerstørste rollespilssucceer, serien der for alvor vandt slaget for Sony i 32bit krigen mod Sega og Nintendo og serien der ved hver nye installation får omtrent lige så meget omtale som en Star Wars film. Med genudgivelsen af Final Fantasy VI giver Square os nu chancen for at opleve, eller genopleve, seriens rødder.

Til dem, der først stod på konsolræset, da PlayStation kom til, starter vi med at oplyse, at Final Fantasy VI tidligere er udgivet til Nintendos SNES konsol og at dette er en genudgivelse med nogle enkelte tilføjelser. Final Fantasy VI står for mange som noget af det ypperste, der nogensinde er blevet præsteret i RPG-genren og nu får vi altså allesammen muligheden for at se, om en god historie kan opveje manglen på frække 3D effekter.

FFVI sætter standarden

Final Fantasy VI er den episke historie om den unge pige, Terra, der grundet sine magiske kræfter bliver udnyttet af et imperium, der vil bruge magien til at lægge hele verden for dets fødder. Derfra går det slag i slag, hvor Terra får hjælp af en enorm mængde karakterer, der langsomt støder til undervejs i eventyret, og det er især her, FFVI skinner igennem. Udviklingen af forholdet mellem personerne, deres historier og temperamenter og de lykkelige og ulykkelige omstændigheder de bliver udsat for, er alle med med til at gøre FFVI til en mindeværdig oplevelse, hvor man sagtens kan leve sig ind i historien, på trods af den noget gammeldags grafik. Dertil kommer et spilsystem, der stadig efter vore dages standard holder vand - ikke så sært, da FFVI i høj grad var med til at sætte vore dages standarder for konsolrollespil. Undervejs på eventyret vil spilleren blive udsat for prøvelser i al slags terræn, spøgelsestog, dødsfald, romantik, familiefejder og selvfølgelig komme i kamp mod det onde imperium samt et utal af mærkelige væsner. Kampsystemet, der som altid i Final Fantasy er turbaseret, vil være velkendt for fans af serien og tilføjet til dette er Esper-systemet - en række magiske ånder, der kan findes undervejs og derefter udvikles til, at blive værdifulde allierede i kamp, lidt i stil med Guardian Force systemet fra Final Fantasy VIII, hvor der med garanti blev hentet inspiration fra netop FFVI.

Er 2D godt nok?

Grafikken i FFVI er noget af et særtilfælde, da spillet jo som sagt blev udviklet i 2D til en gammel Nintendo-konsol og derfor ligger under for en del begrænsninger, vi ikke kender til i
2002. Lad dig dog ikke narre af dette, for FFVI er for det første ikke det eneste rollespil, der benytter sig af 2D grafik, dette kendes også fra store PlayStationhits som Suikoden, Final Fantasy Tactics og Alundra, alle spil der klarede sig fremragende på grund af gode historier og ikke mindst godt gameplay og for det andet bliver man i FFVI simpelthen præsenteret for noget af det flotteste 2D grafik, der er set nogensinde. Alt er designet i gennemført stil og detaljerigdommen både på baggrundene og de animerede personer er af så høj kvalitet, at man efterhånden glemmer alt om 3D og bare begynder at nyde FFVI for hvad det er - et forbillede for hvordan et 2D rollespil kan præsenteres. Dertil kommer, at Super Nintendoen var i stand til at simulere 3D grafik ved hjælp af det såkaldte Mode 7, som også FFVI benytter sig af og sidst, men ikke nødvendigvis mindst, er der i PlayStation-versionen tilføjet en række CG film, som på trods af, at de ikke helt er på højde med de filmsekvenser man ser i for eksempel FFIX, stadigvæk er en velkommen tilføjelse til spillet.

Det lyder jo godt

På lydsiden er det umuligt ikke at lægge ud med, at fremhæve musikken, der er komponeret af den efterhånden legendariske Nobue Uematsu. Musikken er ganske enkelt noget af det mest stemningsfulde der er hørt i et RPG og er i høj grad med til at understøtte og højne oplevelsen, dette på trods af, at musikken blev komponeret på meget ældre hardware. Lydeffekterne er skam heller ikke at kimse af, men her er originalens hardwarebegrænsinger dog mere åbenlyse. Effekterne er i sig selv gode og passende, men selve lydkvaliteten er simpelthen ikke på højde med den, vi kender fra nutidens spil. Det er ikke egentligt irriterende, men det gør det svært at glemme, at man altså spiller et gammelt spil og en opdatering af effekterne ville virkelig have givet spillet nyt liv.

Gammel vin på nye flasker?

Der er ikke så meget at rafle om, er du RPG-fan skal du simpelthen have denne genudgivelse, der i sig selv er en milesten for genren og ganske enkelt et manglende led i din opdragelse, hvis du ikke allerede har spillet det. Er det ikke nok til at overbevise dig, er der den ekstra lille godte til PS2 ejere, at Square har inkluderet en spilbar demo af det nyeste spil i serien, Final Fantasy X. Hele herligheden kommer endda kun til at koste 199,- så mon ikke det er tid til at komme op af sofaen og ned til din nærmeste forhandler? Det vil vi i hvert fald gøre.

Final Fantasy VI (EU)
5/6

Final Fantasy VI   © Square 1999   (GBA)    1/3 Final Fantasy VI   © Square 1999   (GBA)    2/3 Final Fantasy VI   © Square 1999   (GBA)    3/3