Aggressive Inline

Der er mange om budet i kampen om at lave det bedste ekstrem-sportsspil. Mange udviklere satser meget på denne genre, da den har været utroligt populær de senere år. Nu er et nyt af slagsen kommet til, i form af Aggressive Inline fra Z-Axis, der også står bag Dave Mirra-spillene. Er spillet så endnu en succés, eller forsvinder det i mængden? Få svaret her.

Grundlæggende varierer ekstrem-sportsspil ikke meget. Det eneste der egentlig adskiller dem fra hinanden, er det udstyr man bruger. Alligevel er de utroligt populære, hvilket nok skyldes deres lige-på-og-hårdt gameplay og deres generelt høje kvalitet. Denne gang skal vi beskæftige os med inline-skates, noget som mange måske kender fra f.eks. Jet Set Radio.

Velkendte modes

Vanen tro er der ikke meget historie, men derimod en del velkendte modes. Disse består af Career, Freeskate, Timed Run, Multiplayer og Park Editor. Freeskate er en slags fritids-mode, hvor man frit kan skøjte omkring og øve sig til man bliver bevidstløs. I Timed Run gælder det om at få den bedst mulige score indenfor den givne tidsramme og så se om man kan overgå sig selv. Multiplayer siger næsten sig selv. Her har to spillere muligheden for, at kæmpe direkte mod hinanden i en intens duel. Derudover har spillet, som alle andre, en editor, hvor man kan designe sine egne baner, skulle man blive træt af dem spillet rummer. Den er ikke videre avanceret, men opfylder dog sit formål. Aggressive Inline indeholder også en fin lille tutorial, så man kan lære de fundamentale ting, skulle man være ny i genren.

Masser af opgaver

Hovedingrediensen er dog Career, hvor man skal gøre sit bedste for at opfylde en masse mål og blive den bedste inline-skater. Til det formål har spillet omkring 10 karakterer at vælge imellem, deraf nogle af de mest kendte ’pros’. Hver karakter har nogle ratings i forskellige kategorier, men de er allesammen helt jævnbyrdige i starten. Disse ratings kan så forbedres ved at føre den pågældende skater igennem de forskellige levels og opfylde diverse krav. Hver level har nemlig en masse små missioner, der skal klares for at åbne op for næste del af banen. Disse små opgaver er det typiske ”udfør det og det trick, på den og den rampe”, samt andre variationer. Spillet opererer ikke med ’liv’ som sådan, men øverst i venstre hjørne har man et såkaldt ’Juice Meter’. Dette holdes oppe ved at udføre tricks, eller samle specielle ikoner op. Hvis ens ’Juice Meter’ tømmes, er man game over, men man får dog muligheden for at fortsætte, hvis man til gengæld ofrer en ordentlig bunke point. Spillet har ni forskellige baner, der er meget varierede i både stil og design. Man kommer både gennem filmkulisser, sportsarenaer, flyvepladser, fabrikker, museer og meget andet.
Overraskende god styring

Det der er så appellerende ved denne genre, er at alle og enhver kan sætte sig ned og improvisere efter bedste evne. Man kan gribe spillet an stort set som man har lyst, hvilket gør det meget frit og intuitivt. Tit er en del af det sjove at skate rundt og forsøge sig frem med forskellige tricks, da stort set alt på banerne kan bruges. For at dette skal fungere, kræver det dog at styringen er præcis. Man kan på forhånd have sin tvivl, om dette kan lade sig gøre med Nintendo’s lidt begrænsede joypad, men det virker faktisk over al forventning. Den centrale knap bruges til hop og fart og de omkringsiddende knapper bruges så til forskellige tricks, grinds osv. Som sædvanlig er der ikke sparet på disse tricks og det vil tage en rum tid at lære dem alle, især fordi der er mange muligheder for combos.

Flot grafik, ok lyd

Grafisk er Aggressive Inline ganske flot og velpoleret. Flotte karakterer med gode animationer pryder billedet og de bevæger sig ganske nydeligt. De er ikke vildt varierede, men da vi har med almindelig mennesker at gøre, er det også begrænset hvad udviklerne kan præstere. Banerne er også rigtig gode. De er noget nær enorme og fyldt med bygninger og andre konstruktioner. Dertil kommer masser af nydelige detaljer, der overgår konkurrenterne kraftigt. For at man ikke skal føle sig helt ensom, er der også masser af liv rundt omkring, både farligt, ufarligt og hjælpsomt. Musikken er ganske passende til genren og det kommer næppe bag på nogen, at spillet er fyldt med en blanding af grunge og skaterock. Ikke noget vildt iørefaldende, men heller ikke irriterende. Lydeffekterne er ganske udmærkede, men så heller ikke mere.

Bedre end Tony Hawk?

De senere år har der været rigtig mange gode spil at vælge imellem for fans af ekstreme sportsgrene. De er ganske vist alle mere eller mindre ens, men de holder et forbavsende højt bundniveau. Aggressive Inline bryder ikke denne trend og er absolut et af de bedste spil i genren indtil nu. Der er ganske vist kun ni baner, men de er til gengæld så store og spækket med muligheder, at det ikke er noget problem. Gameplayet er også helt i top og spillet er utrolig let at gå til og så skader det ikke at grafikken også er ganske flot. Om Aggressive Inline er et bedre spil end Tony Hawk’s Pro Skater er svært at vurdere, da de begge er rigtig gode. Men det kan fastslås at kan man lide Tony Hawk’s Pro Skater, burde man helt sikkert også investere i dette spil. Meget bedre anbefaling fås ikke.

Aggressive Inline (EU)
5/6

Aggressive Inline   © Acclaim 2002   (PS2)    1/4 Aggressive Inline   © Acclaim 2002   (PS2)    2/4 Aggressive Inline   © Acclaim 2002   (PS2)    3/4