BattleForge

Kan man blande to gode ting og få en endnu bedre ting? Kød og kage ligger helt klart øverst på listen over ting der skal forsøges blandet, men før vi når dertil, blander spillet BattleForge strategispil med samlekort – med både de gode og dårlige elementer fra begge dele.
Da Wizards of the Coast for første gang udgav Magic: The Gathering i sin tid, havde de nok ikke regnet med hvor stor en succes de små pap-kort ville blive. Ikke desto mindre blev de små dyre pakker med tilfældige kort af varierende sjældenhed så stor en succes, at selve sure, gamle mænd i danske spilbutikker hev kassevis hjem til forretningen, kun for at købe dem alle sammen selv [det er en fuldstændig absurd påstand, grebet ud af den blå luft, og du har ingen beviser! Er der i øvrigt nogen der vil købe en lotus? Eller nogen dobbeltlande? :P Red.].

Her en god del år senere, er dillen dulmet af og de sure gamle mænd har for længst pakket kortene væk igen, eller solgt dem til de mennesker, der stadig tilbeder de falske guder. Konceptet holder dog stadig – det vil Electronic Arts i hvert fald meget gerne have os til at tro med BattleForge, der snupper netop kortspilsmekanikken fra Magic og hiver den ned over hovedet på et Real Time Strategy-spil.

BattleForge består af to dele – multiplayer og singleplayer. Fælles for begge dele er at du skal udvælge en håndfuld kort fra din samling – og helst gerne med omtanke, da hvert eneste kort giver færdigheder eller enheder, med hver deres egne typer egenskaber. I modsætning til andre af Electronic Arts strategispil, for eksempel Red Alert 3, så skal du nemlig ikke bygge enheder. Alle enheder under din kontrol fremmanes nemlig fra dine udvalgte kort, og disse kort drives igen af ressourcer indsamlet på banen. Først og fremmest har hvert kort 1-4 point af en type element. Disse elementer er nødvendige for at aktivere kortene i første omgang. De svageste kort kræver kun ét element, mens de stærkere har brug for op til fire. Disse elementer kan erhverves rundt omkring på banerne, hvilket kort fortalt betyder at du til at starte med kun har adgang til første niveau af dine kort, og at resten af dem kommer du til at slås for. I modsætning til fx. Magic: The Gathering, så trækkes kortene ikke tilfældigt fra en bunke, og du har derfor altid adgang til alle de udvalgte. Udover elementerne, så kræver kortene også en
slags energi, og dette høstes fra bygninger rundt omkring på banerne. Denne energi flyder i en lind strøm når først bygninger er erobret, og opbygges stille og roligt i et reservoir til den skal bruges.
multiplayer-delen er delt op i klassisk Player vs. Player, hvor man matcher kort og evner udi klikkeri, og Player vs. Environment, hvor man sammen med de andre spillere, spiller igennem en bane.

Det er også via spillets chat- og auktionsbrugerflade, at du kan bytte kort med andre spillere. Hvert element har sin type kort og sit overordnede tema, og repræsenterer derved op til flere spillestile, og ved at udbygge dit såkaldte ’deck’, kan du skræddersy din helt egen måde at spille på, ud fra de adskillige forskellige typer kort der findes. I singleplayer får du udstykket missioner med forskellige mål. Typisk kan det være at bevæge sig fra A til B, for derefter at forsvare C og D mod monstre – gerne samtidigt. Missionerne virker varierede, men adskiller sig ikke udpræget meget fra det vi kender fra andre spil, og historien lader ikke til at være det bærende element. Den er der dog, og leverer varen ganske udmærket.

Som en skive flæskeroulade oven på en skive hindbærroulade, så ender BattleForge med at være en lidt spøjs blanding. Allerede i det klassiske Master of Magic fra Microprose, så vi at blandingen af samlekort og strategi kan være en god ide. At overføre betalingselementet er derimod ikke. Computerspil har altid været en håndgribelig størrelse, og det at pludselig lade spillerne betale for tilfældige genererede samlekort, er noget der ikke har klaret den digitale konvertering særligt godt. Som spil i sig selv fejler Battleforge ikke noget, og det skal Electronic Arts have skulderklap for. Men som koncept kan vi kun rynke på næsen af det, for det er et forsøg på at få flere penge ud af folk, og BattleForge er bare ikke godt nok til at malke os på samme måde som Wizards of the Coast gjorde med Magic: The Gathering. Electronic Arts kan ikke engang undskylde sig med at være pionerer ud i konceptet, for Wizards of the Coast forsøgte samme, da de lancerede deres egen, digitaliserede version af Magic: The Gathering for mange år siden. Ikke desto mindre, så kan BattleForge downloades gratis i en version, hvor man får adgang til hele spillet, dog uden de 3000 point fra fuldprisversionen, som kan bruges til at købe kort.

BattleForge (EU)
...er bare ikke godt nok til at malke os på samme måde som Wizards of the Coast gjorde med Magic: The Gathering.
7/10