X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Prince Of Persia: The Sands Of Time


Alladin på speed

Prinsen af Persien vender tilbage for at kræve sin trone. Vi tog på en rejse gennem tid og sted i et højpoleret og meget overraskende spil, der tog os med storm. Læs mere indenfor og få svaret på, hvorfor dette spil bør tilføjes til din samling.. Vi tog på en rejse gennem tid og sted i et højpoleret... "HVEM brugte The Dagger of Time? Prinsen af Persien, vi kigger din vej!"

Det originale 2D eventyr tilbage fra slutningen 80'erne tog verden med storm. Prinsen var af den tids standard animeret yderst livagtigt, hvilket gav hovedpersonen en uset livagtighed. Spillet tryllebandt spillere verden over og fik en bred skare af fans. Efterfølgeren var længe ventet og i 1993 udkom Prince of Persia: The Shadow and the Flame endelig til de hungrende fans. Desværre var det ikke helt den succes man håbede på. Dette skulle i 1999 blive godtgjort i prinsens indtog på 3D scenen, men det blev med blandet modtagelse at Prince of Persia 3D kom på markedet. Men frygt ej kære læser - han er tilbage og dette bedre end nogensinde. Læn Dem tilbage og nyd en kop drikkelse af Deres favorit bryg, mens vi byder dem indenfor i 1001 nats eventyr.

Akrobatisk geni

Det der gør Prince of Persia til en oplevelse, er måden ting i spillet fungerer og virker så velovervejet og perfekt inkorporeret. Vi skal nok komme til bunds i det hele, men lad os lægge ud med den akrobatiske del. Prinsen må absolut være en af de mest adrætte helte til dato og det siger ikke så lidt. Han kan løbe lodret op ad vægge, vandret hen ad dem, hoppe afsindigt langt og tilmed hænge og svinge sig med en smidighed som aber ville misunde. Det ser lige så godt ud som det lyder og det er virkeligt svært at undgå ikke at leve sig ind i rollen som den troværdige og seje helt. Det her er helten man vil være. Vi bliver bombarderet med nye personligheder inden for spilbranchen - nye personligheder som tit kan være glemt når spillet er overstået. Men i Prince of Persia bliver vi præsenteret for en helt, der er så cool at han vil dyrke den akrobatiske stil lige ind i selv den mest hardcore gamers hjerte. Kudos til Ubi Soft for gennemtænkt design og personligt præg til helten, der på trods af sin status som polygon figur med overmenneskelige kræfter, virker meget livagtig. Nøjagtig som det var tilfældet tilbage i 1989, dog uden polygoner.

Tilbage til fremtiden

Hvor tit har du ikke bandet over at hoppe i afgrunden igen og igen? Dette er fortid med Prince of Persia. The Dagger of Time er en heftig lille sag som prinsen er mere end heldig at være i besiddelse af. Med den kommer muligheden for, at skrue tiden 10 sekunder tilbage, når som helst spilleren skulle have lyst til det. Den eneste begrænsning på dette er, at det ikke er muligt at genoplive fjender, hvilket heldigvis ikke er en regel der gælder for prinsens liv. Hoppes der forkert, kan tiden manuelt, blot ved et tryk på en knap, skrues tilbage til det øjeblik før det gik galt. Bruges den fornuftigt kan den også give en kæmpe fordel i kampe. Skulle man begå en fatal fejl, hvad er så mere naturligt end at skrue tiden tilbage og tage det om, vel vidende hvordan fremtiden ser ud så man kan undgå den slags ubehageligheder. Men dette er blot den primære funktion som The Dagger of Time besidder. Med den
kommer også muligheden for at fryse fjender fast i tiden, sætte verden i slowmotion og give vores hovedperson uhørte kræfter til at bekæmpe det onde. Alt dette er selvfølgelig ikke en uendelig gave. Der skal arbejdes for at få lov til fordelen - for hver fjende der bliver nedlagt, skal sandet i deres krop uddrives. Uden dette, intet lir.

Kontrol freakens drøm

Alle disse ting ville selvfølgelig ikke være en pind værd, hvis det var at prinsen ikke kunne styres behageligt fra forhindring til forhindring. Vi har før set spil blive ødelagt af elendig kontrol over hovedpersonen *host* Tomb Raider *host* men dette er heldigvis ikke tilfældet her. Alt gøres med lethed og hvor er det dog en rar følelse at kunne give sig selv og ikke kontrollen skylden for det idiotiske hop lige ud i armene på døden. Med et enkelt tryk på en knap udfører den adrætte prins alle sine akrobatiske mirakler. Én knap bruges til at løbe på vægge, én til at rejse tilbage i tiden, to til at slås med osv. Dette bringer os til det næste punkt på dagsordnen, kampene. Disse er simple, men ser så hamrende godt ud at man virkelig undrer sig over hvorfor dette ikke standarden i et hvert spil. Med den analoge kontrol styres der hvilke fjender man vil angribe og prinsen sørger for at sværdet nok skal finde sit mål. Derfor er det heller ikke et problem at være omringet af fjender. Vi blev aldrig trætte af at hoppe frem og tilbage, fryse den ene fjende fast i tiden, mens prinsen lavede vejrmøller fluks over til den næste, med sværdet klar til at gennembore. Flot og gennemført er det og man opdager hele tiden nye aspekter af det simple system.

Sidste kommentarer

Vi kan ikke finde direkte dårlige ord at sige om spillet, heller ikke på den grafiske side kan vi klage. Animationerne af figurerne er flotte at se på, dem så vel som omgivelserne er en fryd for øjet. Kun i enkelte tilfælde kan spillet gå en smule ned i fart og dette er kun hvor støvpartikler fejer hen over gulvet. Stemmerne til figurerne passer perfekt til deres personer og er ikke indtalt af C skuespillere som det ofte kan være tilfældet. Den stemningsfyldte musik som af og til leverer en del af dramaet er passende og hænger lige i ørerne. Skal vi finde lidt at kritisere må vi kigge på de altid udskældte kamera problemer. Selvom dette absolut ikke er et kæmpe problem i spillet, kan det af og til drille lidt. Når der skal gemmes, besvimer prinsen efter en åbenbaring om hvad der sker i fremtiden. Det kan hurtigt blive irriterende altid at skulle se ham vågne op på gulvet, specielt når man ved uheld kan komme til at løbe ind i savepoints og derfor tvinges til at se ham komme til fatning. Dette sammen med kamera problemerne er småting og derfor er ret søgte fejl fra vores side.

Konklusion

Alle der får den mindste kriblen i fingrene bør investere i denne titel. Man får måske ikke verdens længste spil, men tilgengæld en nydelse man ikke ville have været foruden. Historien vil vi selv lade Jer opsluges af, hvis altså sandet ikke får Jer først. Køb det og glæd Jer til lange aftener med et eventyr, hvis fortryllede fortælling vil give et spil i vil huske.. Alle der får det mindste kriblen i fingrene bør investere i... "DET var dråben, en eller anden tag The Dagger of Time fra den forkælede prins!"

Prince Of Persia: The Sands Of Time (EU)
Anmelders vurdering
8.5/10

Prince Of Persia: The Sands Of Time   © Ubisoft 2003   (PS2)    1/3 Prince Of Persia: The Sands Of Time   © Ubisoft 2003   (PS2)    2/3 Prince Of Persia: The Sands Of Time   © Ubisoft 2003   (PS2)    3/3