WRC 3

Rally uden McRae

Rally er ikke så meget kampen mod konkurrenterne, som det er kampen mod uret og terrænet. På smalle, men trafikløse, grusveje skal bilen presses til det yderste for at opnå den optimale tid. Forhindringerne består ikke i konkurrenter, der skal overhales, men af et næsten ondskabsfuldt terræn der skal passeres. Vi har kørt råddent og smadret biler for millioner, læs her om vi fortryder.

WRC3 er, ligesom sine to forgængere, et officielt FIA World Rally Championship spil. Det indeholder de rigtige biler, de rigtige baner og de rigtige kørere. Skotske Colin McRae er dog ikke med, da han jo har sit eget spil, men Citroëns andre kørere, heriblandt franske Sébastien Loeb, sikrer alligevel holdet en god repræsentation i spillet. Der er som bekendt ingen danskere i WRC serien, så vi må nøjes med norske Petter Solberg og finske Tommi Mäkinen - eller bare en af de andre næsten 20 kørere. Også antallet af baner er i top. Alle de 14 officielle løb er med, hver af dem indeholder 9 baner, hvilket i alt bliver til langt over 100 forskellige baner. Det er ret imponerende og sikrer spillet en lang holdbarhed. Antallet af biler er med kun 7 forskellige umiddelbart knap så imponerende, men det er muligt at låse op for flere biler, heriblandt nogle ret ekstreme maskiner. Som et licenseret produkt har WRC3 altså alt, hvad man kan forlange, men lad os nu se på, hvor godt selve spillet er.

Ideallinier

Styringen af bilen er nem at lære, men svær at mestre. Det kræver noget træning, før man kan svinge bilen igennem kurverne på optimal vis, så under de første mange løb er det nemmest bare at tage dem i lav hastighed. Der er meget tydelig forskel på om der køres på asfalt, grus, mudder, sne eller et af de andre underlag. På et mudret underlag er bilen ustyrlig, mens den på asfalt lystrer dine input meget præcist. Det giver en god følelse med bilen og gør at man hele tiden må være opmærksom på, om underlaget ændrer sig. Man kan også ændre på bilens affjedring, gear og lignende for at tilpasse den til terrænet. Der er mulighed for at benytte kontrollerens analoge knapper, hvilket får bilen til at køre hurtigere alt efter, hvor hårdt man trykker. Det fungerer godt, men for de virkelige fans af genren er det selvfølgelig også muligt at bruge rat.

Manglende afmærkning

Banedesignet er af svingende kvalitet, men oftest bestemt i den positive ende. Det som trækker ned er, en, i nogle baner, manglende afmærkning af banen hvilket kan resultere i, at man overser et sving og fortsætter ud over en skrænt eller ind i en skov. Det kan koste dyrebare sekunder og er ret frustrerende, når det sker. Problemet bliver heller ikke mindre af, at co-driveren alt for tidligt fortæller hvilken vej man skal dreje og at pilene øverst i skærmen gør det samme. Man er altså tvunget til at huske to eller tre kommentarer eller pile tilbage, for at finde ud af hvilken drejning det næste sving tager. Det hele kan selvfølgelig løses ved at lære banerne udenad, men med over 100 at vælge imellem kan det godt være en stor opgave.
Mange baner

Antallet af turneringer er begrænset til én, nemlig WRC serien. Det er langt fra overvældende, men banerne varierer til gengæld alt efter hvilken sværhedsgrad, man har valgt. Turneringen er bygget op sådan, at man kører tre baner i hvert land og den samlede tid for de tre baner er så løbets udfald. Der er i alt 14 lande, der skal køres løb i, så i alt 42 baner skal køres, før sejren kan sikres. Udover WRC serien er der mulighed for at køre enkelte løb på selvvalgte baner, kun med tiden som modstander. Spillet indeholder også en frygtelig masse information om kørere, teams, biler og andet som enhver rally entusiast vil finde spændende. Spiller man alene er der altså masser at komme efter og vi er især imponeret over de mange forskellige baner.

Multiplay med ét joypad

Rally er ikke en sport, der umiddelbart virker egnet til multiplayer. Man kører alene på banen og der er ikke plads til mere end én bil på de smalle veje. Multiplayer i WRC3 kan foregå på to måder. Første mulighed er, at man skiftes til at køre en bane igennem og tiden sammenlignes så bagefter. Det er ualmindeligt kedeligt og kun virkelige rally fans vil finde det sjovt at dyste mod hinanden. En lille smart ting er, at den person som kører sidst kan se skyggen af ham som kørte først. Det gør dog ikke denne form for multiplayer meget mere spændende. Langt sjovere er det at spillet head to head. Her deles skærmen op i to og man kører samtidig på samme bane. For at undgå kollisioner kan man kun se skyggen af sin modstander, hvilket fungerer ret godt.

Flotte skader

Grafisk indeholder spillet kun et enkelt alvorligt kritikpunkt, nemlig bilens skygge der opfører sig meget urealistisk. Kommer man tæt på en klippe eller en væg hopper skyggen op ad den, hvilket selvfølgelig ser temmelig sært ud. Resten kan der dog ikke sættes en finger på. Bilerne kaster mudder, sne og skidt efter sig, teksturerne på både biler og omgivelser er flotte og detaljerede, og horisonten lider ikke under ting som pludselig dukker frem fra den blå luft. Landskaberne er flotte og varierende og effekter som sne og lys virker overbevisende. Det er også første gang i et spil, at vi har følt, at vi blev direkte blændet af solen, der skinnede på den hvide sne. Mest imponerende er dog, når bilerne går i stykker. Glas og karrosseridele flyver fra bilen ved et uheld og bulerne kommer tydeligt frem, hvor træet eller klippen ramte. Vælger man en synsvinkel inde i bilen, kan man se revnerne i forruden og kølerhjelmen kan vippe op og blokere udsynet. Kombineret med lydeffekter der kan få bilen til at lyde som om den er døden nær, virker spillet meget realistisk.

WRC3 er et omfattende og flot spil. Styringen er god og WRC licensen er et stort plus for rally fans. At der kun er én turneringsform ophæves til dels af de mange baner. Det er dog ærgerligt, at co-driveren er så dårlig til i rette tid at informere om sving og forhindringer og at der på nogle baner mangler afmærkning.

WRC 3 (EU)
5/6

WRC 3   © Sony 2003   (PS2)    1/3 WRC 3   © Sony 2003   (PS2)    2/3 WRC 3   © Sony 2003   (PS2)    3/3