Spec Ops: Rangers Lead The Way

Hvis du nogensinde har drømt om at være vaskeægte kampsoldat, som taget ud af Navy Seals eller den slags film, er her spillet for dig.

Os der har været med på C64-vognen vil sikkert kunne huske Airborne Ranger fra Microprose. Det var et spil hvor du skulle styre en marinesoldat gennem forskellige missioner. Da spillet udkom var det ret imponerende, og faktisk ganske underholdende. Men det er efterhånden 12-14 år siden, og der er jo sket en del siden. Det er dog først med Spec Ops at der er kommet et spil der ligner Airborne Ranger - samtidig med at det er ligeså godt.

Æsken til spillet lover at det er det første ud af en serie. Der lægges der vægt på at spillet er spændende og realistisk. Der er således gjort en del ud af at gøre spillet så realistisk som muligt, og det er gjort ved at studere marinesoldater i aktion samt have marinesoldater med til at udvikle spillet. Ok, det bliver det sikkert realistisk af, men vildt realistiske spil har en tendens til at blive lidt kedelige. Derfor var jeg lidt skeptisk overfor spillet. Det viste sig at være en klar fejltagelse. Du skal i spillet udføre forskellige missioner, i forskelligt miljø. Der er f.eks. dag- og nat-missioner, i skove, i snevejr, og selve målene er også ganske varierende. En mission skal du redde et gidsel i, en anden skal du sprænge en bro i luften, eller måske skal du blot rydde et område for fjender. Der er altså rigelig med variation. Spillet er i 3D (hvad ellers nu om stunder) og du skal styre to mænd på hver mission (til at starte med). Alt er i 3D, også de mænd du styrer og møder. Til at starte med troede jeg at det blot ville blive en gang Quake i udendørs miljø, men jeg blev slemt overrasket.

Du kan vælge mellem fire slags soldater. En "Grenadier", "Sniper", "Rifleman", og "Machinegunner". Navnene siger næsten sig selv, og de har nogle ganske fede våben. Således har granatmanden en bazooka-lignende gun, og sniperen en riffel med kiggertsigte. Det giver mulighed for særdeles effektiv snigteknik.
Grafikken og selve opsætningen er umiddelbart i orden. Spillet er flot og kører godt med et 3DFX kort og rent ud sagt af helvede til uden (og det er på en 375MHz Pentium II!). Så spil det for guds skyld med 3DFX. Selv anbefaler producenten 200MHz MMX med 3DFX.

Men for at spille en marinesoldat - og især for at få den rigtige følelse - skal styringen være utrolig god. Det var en af de ting der bekymrede mig lidt, men efter at have tilbragt en del tid med spillet, kan jeg sige at styringen er ret vellykket. Du styrer manden rundt med piletasterne, og bruger musen til at dreje rundt. Derfor kan du godt rende ligeud, samtidig med at du skyder til siden. Venstre museknap skyder, og højre museknap har en ret fed funktion. Tryk på den, og viewet flytter fra at være udefra til at se det hele fra soldatens synsvinkel. Så kan du nemmere tage sigte når du skal skyde. Det skal også nævnes at man kan have sin mand i tre positioner, liggende, gående i knæ, samt løbende. Desværre kan du ikke kravle som sådan, hvilket nok også er det største minus i spillet.

Når det hele ses med soldatens øjne, kan det godt minde lidt om Quake, men det der gør spillet rigtig godt er den utroligt fede stemning. Nattemissionerne (f.eks. de første missioner du overhovedet prøver) bør næsten spilles i et mørkelagt rum med lyden godt skruet op. Det er så atmosfære fyldt at liste sig rundt i skoven og nakke soldater, badet i måneskin fra en stor flot måne. Der er faktisk mange detaljer i spillet, og selv om du måske er ligeglad med at textures'ne til tøjet er scannet fra autentisk marine-ranger tøj, og at ansigterne er fra rigtige soldater, vil du nok ikke kunne stå for den utrolige stemning og de ganske realistiske bevægelser og (rimeligt) intelligente fjender. Spillet har flot grafik, fed lyd og en fantastisk stemning der passer fint til gameplayet. Der er tre sværhedsgrader til hver mission, og selv på letteste grad er det rimeligt svært, så regn ikke med at gennemføre spillet på en dag. Helt klart et spil der fortjener at blive et hit! Det er blevet et hit hos mig! Køb det i dag.

Spec Ops: Rangers Lead The Way
9/10