The Nations: Gold Edition

Uden nærmere kendskab til forgængeren The Nations, er det med en blandet forventning jeg sætter skiven i og får spillet installeret. Blandet fordi mit kendskab til spillet som skrevet er lig 0 men selve CD'en og de påskrevne tegninger gør, at jeg vælger netop dette spil først. Det ser nemlig sjovt ud!
Og det sjove fortsætter efter installationen, hvor introen dukker op. En intro som på en rimelig speciel måde præsenterer de 3 forskellige nationer for spilleren. Og det må siges at være 3 nationer med ret forskellige træk! Man vælger nemlig om man vil spille med The Pimmons, som er nogle blå fyre der elsker at drikke "svampe-saft" (!!??!?), The Amazones, det kendte folkefærd, hvor kvinderne er højere end mændene, så her er det kvinderne der gør det hårde arbejde, mens mændene står og spænder musklerne eller samler bær i skovene (!!!) eller man kan spille som den 3. nation, The Sajikis, en slags myrelignende samfund.

Som skrevet vælger man fra starten hvilken nation man vil spille og man starter så med et slot med få materialer, nogle huse til ens folk og så er det ellers bare med at komme i gang med at bygge og udvikle nye bygninger. Til de yngste bygger man en skole, så de kan lære et fag, det kunne være at blive krovært, formand for byggerierne, bonde, bager eller nogle af de andre erhverv, man kan udvikle.
På den måde minder spillet meget om spil som Age of Empires, The Settlers og Command & Conquer (!), det er nemlig i samme stil, hvor man i hver ny bane skal starte på en frisk og bygge ens nation op helt fra bunden.
En ny detalje som undertegnede i hvert fald aldrig er stødt på før er den, at det bliver nat, og der skal ens nation jo så selvfølgelig sove! En ret naturlig ting, det er klart, men aldrig før implementeret i et spil, hvilket faktisk giver en fed følelse af dagligdagens gang. En anden ting der også er med er at ens arbejdere også holder frokostpause, så man skal hele tiden sørge for
at have kroer nok, ellers bliver de sure over ikke at have fået noget at spise.
Undervejs kan man handle med de andre nationer eller med de flyvende købmænd. Ja, det hedder de faktisk, og det skyldes den simple grund at de kommer flyvende til ens nation i nogle store ballon-agtige flyvende skibe.

Grafikken i spillet er udmærket uden at nærme sig det nyskabende. Detaljer er der masser af og man bestemmer selv hvor tæt på jorden man vil have kameraet, altså man bestemmer helt selv hvor godt et overblik man vil have. Samtidig er de enkelte bygninger også godt lavet, hvoraf mange har deres egne kendetegn, som også er set i The Settlers.
De enkelte personer er også godt animerede, der er tydelig forskel på de forskellige nationer og der er også ret tydelig forskel på han- og hunkøn i de forskellige nationer.

Lydsiden i spillet er middelmådigt uden at være alt for dårligt. Det er desværre lidt tydeligt at det ikke er den side der er gjort mest ud af, der er noget baggrundsmusik som undertegnede ret hurtigt blev træt af og der er effekter som fuglekvidder, lyden af træer der bliver fældet og vælter mod jorden og andre effekter som er med til at give en smule stemning. Men ikke nogen vildt genial lydside!

Efter nogle timers spil begynder det hele at blive lidt rutine, der mangler lidt overraskelser. Spillet er bygget op ud fra at man får stillet en mission (det kunne være at skaffe 250 stykker guld) og så ellers arbejde sig frem mod målet. Kommer man frem og fuldfører, starter man forfra på endnu en mission hvor man igen starter helt fra bunden, så selve opbygningen af ens nation ender også med at blive rutinearbejde, noget som kendere af genren sikkert kender alt til! Spillet giver nogle timers god underholdning i og med man kan vælge forskellige nationer med hver deres måde at klare tingene på, men bringer desværre ikke noget vildt revolutionerende ind i branchen.

Nations, The: Gold Edition
80%