Super Monkey Ball 2

Gå bananas igen

Super Monkey Ball var en af de store overraskelser da Gamecuben blev lanceret og vi har længe set frem til igen at stifte bekendtskab med det forunderlige univers. Men hvilken efterfølger har katten slæbt med ind denne gang? Er det bare mere af det samme og er der virkelig grund til at investere for fans af serien?

Super Monkey Ball tilhører en næsten udefinerbar genre, som virkelig er svær at sætte i bås. Det sker nu stadig engang imellem at der udkommer et innovativt og nyskabende spil, som der ikke helt findes en genre for endnu. For det meste siger udgiverne dette om deres egne spil for at reklamere, og det ender tit op som en gang ævl når det endelig udkommer, da det ikke er så nyskabende igen. Sega har dog fat i den lange ende med det her spil. Vi kunne jo kalde denne genre.. øh.. Super Monkey Ball.

Klar, parat, rul!

For dem der ikke tidligere har stiftet bekendtskab med dette skøre spil, er det nok bedst hvis vi starter med en lille opsummering af meningen med galskaben. Spilleren styrer en af fire stakkels små aber, som er lukket inde i en bold. Det er nu op til dig med kløgt, snilde og frem for alt forsigtighed at styre dem gennem banerne. Banerne indeholder forhindringer, bananer til opsamling og tit er pladsen man har at bevæge sig på meget sparsom. Det er dog ikke aberne man decideret styrer når man spiller hovedspillet, men derimod banen. Jo mere man hælder det analoge joystick, jo mere hælder banen og aben i bolden triller efter. Men bare rolig, der er meget mere til konceptet end dette - ud over det almindelige hovedspil indeholder denne efterfølger, som sin forgænger, nogen gode party games som virkelig løfter værdien. Forvirret?

Dr. Bad-Boon

Denne gang bliver man ikke bare smidt ud i singleplayer delen som i forgængeren, hvor man startede uden nogen som helst anelse om hvorfor de små stakler var lukket inde i boldene. Historien er som taget ud af Terminator filmene. Dr. Bad-Boon er forelsket i Meemee, så han rejser tilbage i tiden for at ødelægge hendes chancer for at blive forelsket i Aiai og at de får deres fælles barn som hedder Baby. Men Baby rejser med for at forpure hans onde planer og du skal selvfølgelig stoppe den onde bavian. Det er måske ikke lige frem til en Oscar, men det er nu rart at have en grund til at spille singleplayer delen. Ud over den tilkommende historie, er også gameplay forbedret. Det kan stadig blive svært at klare de forskellige opgaver, men det er ikke så urimeligt længere, for selv om man stadig ikke har uendelig tid under forløbet, er den ikke nær så presset som før og sværhedsgraden er længere tid om at stige.
Forbedret og nyt

Det er ikke kun hovedspillet der har fået en finpudsning, også mini spillene har fået en kærlig hånd og 6 yderligere er blevet tilføjet. Alle de gamle er igen til stede, med forbedringer der kan mærkes og har man spillet dem kan man sagtens finde sjov i dem igen. De tilkommende er en blandet fornøjelse, men her er masser af underholdning. De nye er Monkey Boat - ro for først at komme i mål, undervejs kan man samle våben og andre items op for bedre at kunne klare sig. Monkey Shot er et skyde spil ala Time Crisis og House Of The Dead, med dertil hørende slut bosser. I Monkey Dogfight er de små aber kommet på vingerne og skal skyde ananaser efter modstanderen for at få ham til at styrte. Monkey Soccer er en titel der næsten siger sig selv, det er selvfølgelig fodbold. De sidste to siger også sig selv disse er Tennis og Baseball. For god ordens skyld nævner vi dog også de seks forbedrede: Race, Fight, Target, Billard, Bowling og Golf. I alle spillene, nye som gamle, kan der både spilles mod computer og multiplayer. Vi kan varmt anbefale begge dele, det er så simpelt, men alligevel dybt, så alle kan være med. Her er timevis af underholdning og morskab hvis man har et par kammerater som holder bare en smule af at spille.

En værdig efterfølger

Grafisk er spillet ganske nydeligt, der er nogen flotte baggrunde som man lægger alt for lidt mærke til når man skal holde koncentrationen, generelt er det dog smukt, uden at blære. Lyd mæssigt kan det dog gå hen at blive en monoton affære til tider, dog ikke til irritation. Stort set alle de forskellige former for spil, er så gennemførte og skøre at man ikke kan undgå at holde af dem, samtidig med at man får et godt grin med på vejen. De meget modificerede gamle spil og de nye gør, at også ejere af originalen kan være med - f.eks. er minigolf blevet til rigtig golf. Af kritik kan vi nævne, at det nye baseball spil er ret meningsløst, da det simpelthen ikke fungerer og at tennis spillet går lidt langsomt. Men mon ikke vi ser dem finpudset i en 3'er, med endnu 6 nye mini spil. Det håber vi bestemt på.

Det er måske ikke alle der er til det skøre univers. Men selvom ideen ikke tiltaler bør du alligevel give spillet en chance. Som singleplayer er her masser at hente og som multiplayer er her næsten uendelige timers sjov. Det er simpelt, varieret, flot og meget meget vanedannende. Holder man bare en lille smule af at spille, falder man for aberne. En stor anbefaling herfra.

Super Monkey Ball 2 (EU)
5/6

Super Monkey Ball 2   © Sega 2002   (GCN)    1/8 Super Monkey Ball 2   © Sega 2002   (GCN)    2/8 Super Monkey Ball 2   © Sega 2002   (GCN)    3/8