NFL 2K3

Fodbold på amerikansk

Amerikansk fodbold har aldrig været specielt stort på vores kanter. På trods af dette har vi årligt modtaget i hvert fald én opdatering fra EA Sports. Interessen for sporten er stigende, og Sega vil have en bid af markedet. Vi kigger deres spil efter i sømmene, ser om det kan leve op til forventningerne.

Europæisk fodbold er ved at vinde hjerter i Amerika, det samme er amerikansk fodbold på disse kanter, spørgsmålet er bare om det nogensinde slår helt igennem. Uanset hvad, vælter det nok aldrig vores nationalsport af pinden. Vores umiddelbart største problem ved at anmelde dette spil, var at reglerne var os ukendte. Den store manual på 45 sider, havde ikke et ord om dem. Vi lærte dem lidt efter lidt ved at spille, men fandt bestemt også ud af at der er en grund til manualens tykkelse. Her er tale om et omfattende spil, der giver lige så meget som der lægges i det.

Twenty one. Hut!

Vi startede med lidt træning, en del af spillet som efterlader en del at ønske, siden vi ikke anede hvor der skulle begyndes. Her var stadig ikke mulighed for at lære spillets regler. Der var ikke andet at gøre end at hoppe direkte til en kamp. Vi bliver mødt på et kæmpe stadion, proppet med tilskuere, holdene er Chiefs vs. Jets. Vi tager Jets side, i håb om at deres navn siger lidt om deres hurtighed, for der er noget om, at der skal løbes. Klistret til skærmen, lidt imponeret over den rene og flotte grafik, kæmper vores elleve mand store hold en brav kamp i denne nærmest barbariske, om end lidt primitive sport. Sammenstød af store proportioner, kampen om "bare" at få den bold ned på modstanderens side bliver stadig mere intens. Kommentatorerne er rigtig godt skruet sammen, vi får af vide at vores quarterback nok ikke kommer tilbage foreløbigt da han har brud på knoglen. Det er som at deltage i en rigtig kamp, midt under Super Bowl, uden alle de irriterende reklamer. Vi følte holdet havde gjort en god indsats. Andre ville nok ikke være enige. Slut resultatet blev 29 til Chiefs og 0 til Jets.

Se muligheder

Det første man bliver mødt af når spillet er smidt i maskinen er mulighederne. Der er så meget at gå i gang med. Turneringer, bestemte situationer der selv kan skræddersyes så man får dem som man vil have
dem. Der er sågar en manager-del i spillet, hvor man selv kan købe de spillere der syntes at have interesse. Ikke alle er til salg med det samme, men der er et stort udbud til alle slags priser. Skulle man få lyst kan man starte holdet helt fra bunden og selv skabe alle sine spillere med alt hvad der hører dertil; Udseende, størrelse, farve på sko, ekstra udstyr og så videre. Omfattende er ordet i sin klareste forstand, der kan beskrive dette spil.

Jets vinder Super Bowl!

Ser vi bort fra alle de ting man kan tage sig til og kigger på det vigtigste i spillet kan vi med rette sige at også her er spillet en vinder. Gameplayet er en fornøjelse. Kampene har hvad der virker som et naturligt flow. Der er blevet opkøbt licens til spillernes navne og det er yderst sjældent man lægger mærke til at det er computer animerede figurer man spiller med. Bevægelserne er meget vellavet og overbevisende, kun engang imellem kan de være lidt stive når de drejer rundt under et replay. Sammenstødende ser yderst realistiske ud og fik man ikke set hvad der gik galt, kan altid tage et replay af situationen.

Er det for alle?

Vi var noget skeptiske da anmelderkopien kom dumpende ind ad brevsprækken, men det blev hurtigt sat til skamme. Visual Concepts har skabt en ganske underholdende blanding mellem arkade og simulation. Spilbart selv for dem som normalt ville gå en stor bue uden om amerikansk fodbold. Dermed ikke sagt at det er noget for enhver, men fans af sporten bør bestemt investere i denne udgivelse. Det er flot, omfattende og finpudset. Så gør det bestemt heller ikke oplevelsen mindre, at man kan downloade opdaterede statistikker via Xbox Live og spille online. Eneste irritation vi fandt som gik os på, var at man ikke får af vide hvorfor der blev dømt fejl mod én under en kamp - vi fik ganske enkelt ikke at vide hvad vi havde gjort galt, noget som vi nybegyndere godt kunne bruge.

Ser du noget i Amerikansk fodbold bør denne titel ikke gå forbi din samling. Grafikken, mulighederne, gameplayet. Stort set det hele er i top. Ydermere kan statistikker opdateres via Xbox Live, der kan spilles online, man kan lave sine egne hold og være manager for det. Et omfattende, yderst spilbart, men dog lidt svært spil til enhver fans fornøjelse.

NFL 2K3 (EU)
5/6

NFL 2K3   © Sega 2002   (GCN)    1/3 NFL 2K3   © Sega 2002   (GCN)    2/3 NFL 2K3   © Sega 2002   (GCN)    3/3