Headhunter

Headhunter foregår i det 21 århundrede i Californien. Lovens lange arm udspiller sig i form af ACN (Anti-Crime Network). ACN's speciel-styrke, Headhunter, er fremtidens agenter der nedkæmper kriminalitet. Alt gik strygende indtil manden der startede ACN blev myrdet. De kriminelle ser mordet som en enestående chancer for, at terrorisere byen og ACN.

Mord er mit mellemnavn

ACN bedste agent, Jack Wade, har under mystiske omstændigheder fået hukommelsestab og er blevet indlagt på hospitalet. Lidt efter opsporer Angela, datteren til den myrdet mand, Jack og sætter ham på en mission - en mission der skal finde og neutraliserer hendes fars morder. Jack tager imod missionen da han se det som en enestående mulighed for, at få hans hukommelse og liv tilbage. Hvad han ikke ved er, at manden der dræbte Angelas far har en hel hær af terrorister der adlyder hvert eneste af hans ord. Jacks hukommelsestab har desværre også kostet ham rettighederne på ACN's fortrolige filer. Derfor bliver Jack sat på en genoptræning der skal give ham adgang til flere våben og filer.

Hør min motorcykel spinde

Inden Jack går i aktion skal han igennem den såkaldte genoptræning. Dette foregår på ACN's hovedkvarter LEILA. Her starter man med at spille nogle små VR missioner. Man starter på C og køre fire ned. Altså fra C-1 til C-4. Når den første række mission er klaret for man adgang til et sæt våben og en fil. Dernæst bliver man kastet ud i den første mission. Dog springer man ikke direkte fra LEILA til den første mission, man skal selv transporterer sig derhen. Til dette har Jack en motorcykel til rådighed, og det er her man for første gang bliver positivt overasket over Headhunters potentielle. Byen er detaljeret og stor og det vrimler med biler, der dog ligner hinanden. Til at starte med kan motorcyklen godt være lidt svær at styrer, men når man først har fået grebet om den, går det hele som en leg. Det er utrolig sjovt at fræse igennem byen med 200 km/t, svinge sig imellem bilerne og til sidst lave en 180 gradsvending foran ens destination. Vi betragter denne del, som en vellykket feature.

Realistisk samspil

Samspillet mellem gameplayet og lyden er en fantastisk oplevelse, bl.a. ved en af de indre baner: Et kontor er blevet udsat for nogle terrorister. Man er netop ankommet til gerningsstedet og har lige fundet pistolen frem. Man gemmer sig bag en kasse og holder øje med en terrorist der står længere fremme. Mens man læner sig op af kassen springer man frem til siden og giver forbryderen et skud lige i nakken. Kuglen fra hylsteret falder ned på gulvet og ligger stile, det samme gøre terroristen der blev udsat for nakkeskuet. Man ruller til siden og havner inden i et forladt kontor, hvorefter man rejser sig op og hører lyden af en ødelagt kopimaskine. Ved bordet sidder en mand der har fået blæst hjernen ud, hvoraf blodet er kastet op på vægen bag ham. Fluerne sværmer rundt om ham og telefonrøret gengiver sin klare 'dut-dut' lyd. Alt dette beviser Headhunters virkeligheds præget stemning, og giver, af mangel af bedre ord, den perfekte fornemmelsen af 'hvad-mon-der-gemmer-sig-bag-hjørnet'. Spillet er en god blanding af Metal Gear Solid og Resident Evil, og endda uden af ligne dem alt for meget.
Uendelig liv?

Som sagt for Jack nye våben og filer, når han har klaret en række VR missioner. Pistolen har man uendelig skud til, mens der ligger patroner til f.eks. shotgunen og maskinpistolen rundt omkring.Man kan dræbe sine modstander på den gode gammeldags måde, eller snige sig tæt hen til dem og brække nakken på dem. Det er nogen gange nødvendig, at dræbe dem uden våben, da ens mission f.eks. er ikke at blive opdaget. Andre gange skal man nedlægge ens egen agenter med en såkaldt 'Nerostunner'. Man har muligheden for, at save hvor som helst og når som helts. Og da man stort set har uendelig liv er det kun en spørgsmål om tålmodighed før en bane er gennemført.

Detaljeret missioner

De forskellige missioner indeholder for det meste mere end bare 'følg-instruktionerne'. F.eks. skal man bruge en bestemt keycard til en bestem dør. Dette kort kan f.eks. ligge på et bord to etager væk. Når man så har fundet kortet løber man tilbage til døren og sætte det i. Bag døren ligger der så et andet kort der skal bruges til en anden dør. På den måde bliver man skubbet frem og tilbage i missionen. Andre gange er der gåder der skal løses, bl.a. nogle bestemte tal eller farver der skal sammensættes. Man kan stort set skyde på alt, døser, computer, printer, rotter eller vinduer. Forlader man værelset og går tilbage igen er alle ting på mystisk vis kommet tilbage. Vinduet man lige har skudt i stykker er blevet sat på plads igen, computer blevet repareret og rotterne er blevet vækket til live. En lille detalje som Amuze har overset, men fejlen har heldigvis ingen indflydelse på gameplayet.

Ydre udseende

Både grafikken og lyden i Headhunter er imponerende. Amuze har virkelig gået i detaljerne for, at får det til at se realistisk ud. Et simpelt skrivebord er fyldt med små detaljer, der ligger stakker af papirer og bøger, en kugle pen og en telefon. En af banerne imponere dog mere end de andre, nemlig supermarkedet. Her kan man kigge ind igennem vinduet på de forskellige butikker eller køre op eller ned af rulletrapperne. Da supermarkedet er blevet udsat for terrorisme, ligger der smadre ruder, væltede skraldespanden og det eneste man kan høre er lyden af vandsprinklernes dråben. Baggrundsmusikken sætter stemningen i gang, når man bl.a. nærmere sig en faresituation. Det giver som sagt en god stemning, og det skal udviklerne have ros for.

Alt i alt er det action præget Headhunter et must for alle Dreamcast og PS2-ejer. Godt nok 'låner' det elementer fra bl.a. Metal Gear Solid og Resident Evil, men det gøre spillet endnu spændende. Der er desværre ingen multiplayer del med i Headhunter, selvom det kunne havde været en oplagt ide. Men alligevel vækker Headhunter lysten frem i selv den mest krævende spillere. Spillet giver også fornemmelsen af, at man bare må spille en time eller to mere. Headhunter er uden tvivl en af sæsonens mest eftertragtet action spil, og man for stensikkert valuta for pengene.

Headhunter (EU)
8/10

Headhunter   © Sega 2002   (PS2)    1/6 Headhunter   © Sega 2002   (PS2)    2/6 Headhunter   © Sega 2002   (PS2)    3/6