Efter at være indtrådt på konsolmarkedet med overvældende succes, skulle Sony med denne selvfølgelige efterfølger forsøge at bevare den dominerende position. Mens Segas
Dreamcast var på vej og både Nintendo og Microsoft annoncerede kandidater, var Sony ikke langsom til at opreklamere deres kommende konsol, der blandt andet skulle kunne levere grafik af filmkvalitet. Da PlayStation 2 endelig udkom, leverede den reelt set ikke den store revolution, men blev alligevel straks udsolgt, og fortsatte med at sælge bedst af alle stationære konsoller. PlayStation 2 endte med at blive en endnu større succes end forgængeren, hvilket primært skyldtes et bredt spiludvalg med flere ekseptionelle titler samt god markedsføring.
PlayStation 2 er opbygget omkring den såkaldte Emotion Engine - en 300 MHz 128 bits CPU. Systemet har 32 MB RAM og en 150 MHz videochip, der skulle kunne levere 75 millioner polygoner i sekundet. Blandt andre tekniske detaljer kan nævnes bagudkompabilitet samt understøttelse af digital surroundlyd, dvd-afspilning, harddisk og netværk - de to sidstnævnte har dog ikke udgjort den store succes. Teknisk set er PlayStation 2 svagere end dens nyere konkurrenter
Xbox og
GameCube, men formår ofte at skjule dette via nogle af de unikke grafiske kvaliteter.
Spiludvalget til PlayStation 2 er præget af endnu bredere tredjepartsopbakning end
PlayStation. Blandt de mest betydningsfulde titler er spil i serierne
Gran Turismo,
Final Fantasy,
Metal Gear Solid,
Jak,
Silent Hill,
Pro Evolution Soccer,
EyeToy og
Ratchet & Clank. Mest betydningsfuld af alle må dog siges at være
Grand Theft Auto-spillene, der startede eksklusivt på konsollen. Blandt øvrige gode titler kan nævnes
Ico,
Shadow Of The Colossus,
Gitaroo Man og
Kingdom Hearts.