X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Valgfag?


Svar
JinkJinkSkrevet 03/02-04 21:17 
Jeg står i et dilemma og håber I kan jeg hjælpe mig lidt på vej.

Imorgen skal jeg vælge valgfag. Jeg går på matematisk gymnasium.
Jeg er helt sikker på at jeg vil have 2-årigt højniveau i matematik, men jeg ved ikke med de andre fag.
Her står valget mellem fysik, kemi eller datalogi. Kemi som enten 2-årigt højniveau eller 1-årigt B niveau.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal vælge. Altså jeg kunne godt tænke mig at blive programmør som mit fremtidige job, men ved ikke hvor meget man får ud af det på gymnasiet og læreren virker utrolig dårlig.

Kemi er det kedeligste af dem, da jeg ikke synes det man lærer virker så relevant. Men tilgengæld er det det fag hvor jeg har størst chance for at få en rigtig høj og god karakter. Og gennemsnittet er jo vel noget af det vigtigste. Det skal siges at min mor også er kemi lærer så jeg vil altid kunne få hjælp fra hende.

Fysik er et rigtig spændne fag som har mere tilkobling til matematik(som jeg rigtig godt kan lide) end kemi. Det virker også mere relevant og har også fået god karakter i det.

Men hvordan skal jeg vælge? Fik af vide af min studievejleder at det kun var ca. 6-10 elever der tog 3 højniveau fag ud af 300 :-O Lyder til at man så nok kun skal vælge det hvis man er rigtig klog. Han nævnte dog at til den tid var der nok det med at man skulle lægge 0,3 til gennemsnittet.
Hvad synes I?
RJKRJKSkrevet 03/02-04 21:43 
Jeg havde (af de nævnte) højniveau matematik, højniveau fysik og datalogi. Hvis du har lidt viden om programmering på forhånd, så vil jeg sige, at de to førstnævnte klart er dem du får mest ud af mht. programmering (på lidt sigt).

Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men der var datalogi nærmest spild af tid. Det er meget simpelt og elementært. Det eneste positive er afsluttende projekt, som man kan bruge rimeligt kreativt. Men det kommer vel også an på læreren (vores var også dårlig, med mindre viden end flere af eleverne).

Stort minus ved tre højniveau fag er selvfølgelig mange afleveringer i 3.g. Omvendt kan du også komme til at bruge meget tid på projekter, hvis det sidste er noget i kreativ retning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
FanboyFanboySkrevet 03/02-04 21:44 
Jeg ville holde mig væk fra datalogi. Jeg var til sådan en 20 mins præsentation, og ham læreren havde ikke styr på en skid, og han viste os nogle ting som tidligere elever havde lavet, ludo spil i virtual basic, fedt!

Jeg er også ret vild med Matematik og Fysik, men dog regner jeg kun med at tage det 1 årige højniveau i matematik, da jeg er lidt doven. Fysik tager jeg så på højniveau i 3.g.

Udover det syntes jeg at du snakker meget om naturfagene på a niveau, hvad med nogle af de blødere fag feks. musik b, astronomi c eller måske samfundsfag b for at lette byrden lidt? Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange afleveringer du vil få om ugen hvis du feks. vælger mat, kemi og fysik på A niveau i 3.g, det bliver jo totalt sindsygt meget rapport skrivning.

Jeg er ligesom dig også i tvivl om hvad jeg skal vælge ud over mat og fysik som højniveau i 3.g, men jeg tror det bliver astronomi c i 2.g og så samfundsfag b i 3.g.
JinkJinkSkrevet 03/02-04 22:05, rettet 03/02-04 22:05 
Af "blødere" fag er det kun datalogi der interresere mig.

På nuværende tidpunkt ved jeg stortset intet om programmering og minimalt om HTML. Derfor ville det nok være meget godt, men hvis det alligevel kan vente, så ville det måske være smartere...?

De tre muligheder jeg har er:

1:
KemiA MatematikA Fysik
KemiA MatematikA

2:
KemiA MatematikA Datalogi
KemiA MatematikA

3:
Datalogi MatematikA Fysik
KemiB MatematikA

Øh.. og er fysik vigtigt i programmering?
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 03/02-04 22:11 
Jeg havde datalogi i 2.g. Af de fag du vælger er både matematik og fysik jo ikke nogle der optager valgfagspladsen i 2.g, så valget står reelt set mellem datalogi og kemi - og du kan jo også vælge begge på B-niveau.

Datalogi _er_ ret elementært, hvis man ved en smule i forvejen, men til gengæld kan man være så heldig - som mig - at have en lærer, der giver meget stor valgfrihed ved udarbejdning af rapporter*, så jeg følte, at jeg fik en del ud af det. Det valgfrie projekt er klart det mest interessante i forløbet, og det endte da også med at optage en stor del af min påskeferie, da jeg besluttede mig for at udarbejde et japansk IME til min grafregner i Z80 assembly, hvilket ikke er helt nemt :p
Datalogi hjalp ihertfald mig med at afgøre, hvad min universitetsuddannelse skulle rumme, så på den måde er jeg meget glad for, at jeg valgte datalogi, og så var det ikke sååå svært at få det 13-tal der stadig hiver dejlig meget op i mit gennemsnit ;)

*Bl.a. Tetris-klon i VB6 og Snake-klon i VBS :D
元気ですか。
RJKRJKSkrevet 03/02-04 22:19 
Nu håber jeg ikke det er den samme lærer vi snakker om ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 03/02-04 22:26 
Jørgen Frimodt Hansen?

Han vidste ihvertfald ikke særlig meget end nogle af eleverne, så man bestemte selv i høj grad om man gad at gøre noget ud af undervisningen. Der var dog meget lidt klasseundervisning, så sålænge man selv kunne finde ud af det, bestemte man jo selv sit tempo og løsningsniveau... selve undervisningen var nok ikke noget at råbe hurra for, men det var et dejligt pusterum
på en hård skoledag :)
元気ですか。
RJKRJKSkrevet 03/02-04 22:33 
That's the one ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 03/02-04 22:34 
Hvis jeg nu bare skal foreslå, hvad jeg mener man kan få brug for generelt, så kommer her en liste.

Filosofi.
Hvis du kan få dette fag, så er du heldig. Meget af det du støder på i hverdagen, og i fremtidig uddannelse, vil helst sikkert på mange områder berøre filosofiens verden. Det er et fag, som giver en rimelig bred og spændende indsigt i en del ting, og som også rent dannelsesmæssigt (jajaja nu lyder jeg 700år gammel og grå... IM NOT!) er det et af de bedste fag.

Erhvervsøkonomi.
Et brugbart fag, både fordi det giver indblik i økonomiens verden, både hvordan firmaer fungerer og hvordan aktie/obligationsmarkedet fungerer. Det kan lyde tørt, men er faktisk interessant nok. Jeg valgte dette fag, selvom jeg ingen interesse havde i, at stræbe efter en fremtid indenfor selve fagets område, men fik stor glæde af det, og har stadig.

Samfundsfag.
Hvad kan man sige udover at det også er et virkeligt bredt fag, der kan give en masse gode værktøjer med videre, og kan hjælpe til øget forståelse af samfundsmæssig debatter og problemstillinger. Et fag, alle folk burde have!

Datalogi.
Jeg nævner kun dette fag, fordi jeg havde det, nu var jeg begavet med en snotdum lærer, der gjorde faget dødssygt. Alligevel tror jeg ikke man kan hente meget her, udover noget utroligt elementært, som ikke kan hjælpe specielt meget.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 03/02-04 22:37, rettet 03/02-04 23:01 
Tænkte det samme. Det er ofte en fordel, at vælge en anden type fag også, men som man indirekte kan bruge til noget.
Hvis I har mulighed for videnskabsteori eller videnskabsfilosofi kunne det også være en mulighed.

EDIT:
Altså jeg kunne godt tænke mig at blive programmør som mit fremtidige job

Så jeg ikke lige.
Spørg lige læreren inden du evt. skulle finde på at vælge videnskabsteori eller videnskabsfilosofi. Det kommer nok meget an på pensum, om du vil få noget ud af de fag som fremtidig programmør :)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 03/02-04 22:44 
RJK>
That's the one ;)


Jeg vil give dig ret i, at det er begrænset hvor meget man lærer, hvis ikke man selv gør en indsats, men jeg var nu glad for at jeg valgte det, da jeg på den måde blev sikker på, hvad det er, jeg vil studere på universitetet - og så er det som sagt et afbræk i den hårde hverdag der venter en 2.g'er ;)*

Matematik er selvfølgelig langt vigtigere for en programmørkarriere end datalogi, men jeg kan ikke helt se hvad man skal bruge fysik til. Det er da i langt de færreste stillinger hvor man får brug for at simulere fysiske verdener/modeller...

*DAVID var dog røvsygt - giv mig notepad og TASM fremfor DAVID til enhver tid ;)
元気ですか。
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 03/02-04 22:47 
la0s>
Filosofi.
<klip>

Et fag der uden tvivl er interessant og som jeg også ville have valgt, hvis jeg havde haft et valgfagshul til at udfylde. Jeg har så måttet nøjes med at læse lidt på de store filosoffer i fritiden :)

Jeg valgte istedet psykologi, som jeg også kan anbefale, da det giver et spændende indblik i menneskets adfærd, biologiske arv mv.
元気ですか。
RJKRJKSkrevet 03/02-04 22:48 
Lige så snart vi nærmer os noget spilorienteret programmering (og det gik jeg ligesom ud fra - forummet taget i betragtning) er mange af de ting man lærer i fysik elementære. Selvfølgelig mest tingene i 3.g, der er mere teoretiske og ikke sådan noget "praktisk" varmefylde og hvad ved jeg.

Hehe, DAVID. Ja, utroligt. Jeg havde ikke lige noget lignende på Amigaen, så jeg måtte jo først programmere min egen "DAVID-compiler", før jeg kunne lave (de valgfri) opgaver herpå... Det siger lidt om, hvordan datalogi var for mig... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JinkJinkSkrevet 03/02-04 22:55, rettet 03/02-04 22:57 
Vælger ikke nogle af de fag laos. De giver sikkert meget, men det er fag der kedelige for mig og det hæver ikke gennemsnittet som afgør hvor man kan komme ind.

Det lyder til at datalogi ikke lige er det vigtigste fag. Så på stående fod tror jeg det må blive det sikre. 2-årigt kemi og så må jeg til den tid vælge imellem fysik og datalogi. Tror bare ikke jeg kan klare 3 højniveau og så er det lidt sur røv at miste fysik :(

Edit: hmm nu gjorde du det ikke lettere RJK.
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 03/02-04 22:58 
RJK>
Lige så snart vi nærmer os noget spilorienteret programmering (og det gik jeg ligesom ud fra - forummet taget i betragtning) er mange af de ting man lærer i fysik elementære. Selvfølgelig mest tingene i 3.g, der er mere teoretiske og ikke sådan noget "praktisk" varmefylde og hvad ved jeg.

Set med de briller er der selvfølgelig noget om det, men personligt regner jeg blot med at vælge nogle mere målrettede kurser på universitetet, da jeg valgte engelsk på højniveau istedet.

Hvad gjorde du egentlig efter gymnasiet? Det er vel ved at være 5-6 år siden du gik der...
元気ですか。
quadquadSkrevet 03/02-04 22:59 
Vores rektor skrev til 1.g'erne idag, og anbefalede netop IKKE at tage 3 højniveau fag. Selvom man kan gange med 1.03 istedet for. Antallet af afleveringer bliver tit for uoverskueligt og dette vil smitte af på karakteren.

(Medmindre man er total nørd i skolen og intet bedre har at bruge sin fritid på :p)

Datalogi kan jeg ikke anbefale. I præsentationen fandt jeg flere fejl i lærerens HTML kode han havde med. Det er for overfladisk og spild af tid..
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 03/02-04 23:01 
Papa>
Og gennemsnittet er jo vel noget af det vigtigste.

Hvis du efter gymnasiet beslutter dig for en naturvidenskablig uddannelse (såsom datalogi eller andet programmørrelateret) behøver du ikke, at være specielt nervøs for gennemsnittet, da årgangene ikke er så store de her år. Medmindre du er med i den første store?
元気ですか。
JinkJinkSkrevet 03/02-04 23:04, rettet 03/02-04 23:07 
Så er jeg helt lost. Ingen af mine muligheder udelukker nogle.

Er det 100% sikkert at 1.03 gange karakteren kommer til at påvirke 1.g'er?

OuroborosSlayer:
Tja, du har nok ret, men det er alligevel aldrig dårligt at have et godt gennemsnit.
quadquadSkrevet 03/02-04 23:07 
Hvis det bliver vedtaget i 2006, så ja.
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 03/02-04 23:11 
Papa>
Tja, du har nok ret, men det er alligevel aldrig dårligt at have et godt gennemsnit.

Naturligvis ikke :p - men du behøver ikke at ligge søvnløs om natten over det ;)
元気ですか。
quadquadSkrevet 04/02-04 00:53 
I starten gik jeg også virkelig meget op i mine karakterer. Men hurtigt indså jeg at det her skulle være tre fede og sjove år, ikke en masse arbejde. Hvis jeg mangler et fag for at komme ind på min uddanelse, kan jeg da altid tage det om sommeren som noget ekstra.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 04/02-04 10:07 
Wagner>
Vores rektor skrev til 1.g'erne idag, og anbefalede netop IKKE at tage 3 højniveau fag. Selvom man kan gange med 1.03 istedet for. Antallet af afleveringer bliver tit for uoverskueligt og dette vil smitte af på karakteren.

(Medmindre man er total nørd i skolen og intet bedre har at bruge sin fritid på :p)

Datalogi kan jeg ikke anbefale. I præsentationen fandt jeg flere fejl i lærerens HTML kode han havde med. Det er for overfladisk og spild af tid..

Det kan virkelig pisse mig af sådan noget! Var inde som mediegrafiker i et halvt år. Jeg pwnede ALLE lærerne i samtlige programmer : /

Og jeg er ikke en gang syg til det.. Det siger bare lidt om standarden af lærere indenfor den slags fag!
Home is where the hardware is..
JoachimMAJoachimMASkrevet 06/02-04 02:11 
Tag de fag der interesserer dig - og skid så på karaktererne, det skal sgu nok gå alligevel - Du virker som en intelligent dreng, der nok skal klare sig, selvom han måske fik 0,2% lavere i gns. end han ville havde fået, hvis han havde valgt et fag der ikke interesserede ham.
Det er en pine at have et fag som man egentlig slet ikke interesserer sig for - og det bliver endnu værrere hvis man vælger faget på højt niveau.
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig