X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

EDGE: Gaming reaches its mid-life crisis


Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 27/03-03 09:58, rettet 27/03-03 10:01 
Øv, hvor er det da bare en sørgelig artikel om SEGA i det nye nummer af EDGE (#122 / s.10-11). Og hvor er det da bare et sørgeligt issue, i det hele taget.

Jeg synes altså overhovedet ikke, at det står SÅ slemt til med spilindustrien. IMHO udgives der løbende nye, innovative spil-perler, samtidig med at de velkendte (og elskede) generer finpudses. Udviklingen/tilstanden er næsten den samme som i film industrien, og den må man bare vende sig til. Film nørder vil altid slå på tromme for en masse fantastiske, nyskabende, smalle film mens pøblen bare elsker deres James Bond - ligesom spil nørder (os) vil slå på tromme for en masse "ukendte", primært, japanske spil, mens pøblen nyder den nyeste version af FIFA. Så længe vi får "vores" spil, er det en situation jeg godt kan leve med (selvom jeg selvfølgelig synes, at det er synd for pøblen).

Det eneste virkelig sørgelige er arkade industriens langsomme og pinefulde død. F.eks. (citat EDGE #122, s.9) "...perhaps more significant was Capcom's decision to cancel the coin-up version of Capcom Fighting All Stars and reveal that its arcade division had been terminated...". Sob! Capcom, you will be missed!
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
SumezSumezSkrevet 27/03-03 11:43 
Jeg kan ikke se nogen krise overhovedet. Det står da ikke spor værre til end det gjorde i f.eks. 1990 eller 2000.
Det er måske ikke så godt et år som 1995, men det var altså også specielt ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 27/03-03 11:44 
Gider du ikke lige skrive de nye scores fra EDGE?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RonaldoRonaldoSkrevet 27/03-03 12:25 
Steel Battalion - 6

Du får lige resten når jeg kommer hjem.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 27/03-03 12:31 
Krisen ligger blandt andet i at spil nu er meget dyre at udvikle, blandt andet fordi det tager længere og længere tid.
Til sammenligning, tager film stortset den samme tid at lave som de hele tiden har gjort.

Når spillene bliver dyrere at lave, bliver det også mere vigtigt at de bliver succes'er.
Der er så mange penge at tjene på spil, at konkurrencen nu er mega hård.
Desværre fører jagten på fortjeneste også til dårlige uinspirerede titler, der går direkte efter mainstream publikummet.

Eller groft sagt - EA kan tjene penge på, og konkurrere ved at læsse lortespil på gaden, mens små udviklere fordi deres supertitler ikke bliver opdaget i det overfyldte marked.

Men hvis du ikke synes at det er en krise, at tonsvis af udviklere lukker, eller må sælge, så er det jo fint nok.
Personligt synes jeg det er skræmmende at SEGA er tvunget til at fusionere.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
OkottaOkottaSkrevet 27/03-03 12:54 
Pyt med det; Jeg har fundet de nyeste scores.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 27/03-03 14:03 
SeventhSun >
Til sammenligning, tager film stortset den samme tid at lave som de hele tiden har gjort.

Fordi filmen i længere tid har været på det "niveau" (set fra et økonomisk synspunk), som spillene er nu. Det var altså kun et spørgsmål om tid.

Og der kommer da stadig gode spil fra små udviklere. Ligesom der kommer gode film fra små producenter. Det er ret meget det samme, omend der måske er endnu mindre fokus på de små spil for det normale publikum.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/03-03 14:33, rettet 27/03-03 14:35 
flottenheimer >
Jeg synes altså overhovedet ikke, at det står SÅ slemt til med spilindustrien. IMHO udgives der løbende nye, innovative spil-perler, samtidig med at de velkendte (og elskede) generer finpudses.

Jeg er fuldstændig enig med Edge i deres perspektivering i den nye martsudgave. Problemet er vel netop, at de helt specielle innovative - og for pøblen - sære titler (som du nævner > typisk japanske) ikke får en tilstrækkelig markedsføring - og derfor overses af den 'normale' forbruger, som er vant til etablerede genrer i stil med Mario, Pacman, Ratchet & Clank, Halo m.fl.

Det er synd, at mange overser titler så som Ico, Rez, Gunvalkyrie og højst sandsynligt også det kommende Otogi (Xbox), hvilket er årsagen til Edges skepsis overfor det nuværende spilmarked.

(os) vil slå på tromme for en masse "ukendte", primært, japanske spil, mens pøblen nyder den nyeste version af FIFA. Så længe vi får "vores" spil, er det en situation jeg godt kan leve med (selvom jeg selvfølgelig synes, at det er synd for pøblen).

Hvis selve originaliteten forsvinder og det på længere sigt fører til en dødvande-situation for de nuværende etanblerede genrer, synes jeg vi går en sørgelig tid i møde. Hvis distributørerne fortsat undlader at give titler som Rez og Ico optimal markedsføring, frygter jeg på længere sigt for denne genre. Men måske er der ikke grund til frygt, for der vil jo altid være et segment/en målgruppe, som værdsætter førnævnte genre. Det er bare et mindretal af mainstreamforbrugere, som gør dette, hvilket vel er årsagen til Edges sorte syn på det nuværende spilmarked.

Edge kommer så desuden med en prædeterminering; at 'pøblen' før eller siden kommer til at følge hardcore-gamerne i jagten på innovative spil grundet konstant finpudsning af etablerede genrer - finpudsning uden egentlig ny substans.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SolaegSolaegSkrevet 27/03-03 14:36 
Okotta >
Pyt med det; Jeg har fundet de nyeste scores.


Du kunne vil ikke lige...
ValkyrieValkyrieSkrevet 27/03-03 20:48 
.... Poste de scores så vi andre kunne se dem??

Er for nærrig til at købe Edge:)
Well crucify the insincere tonight...
flottenheimerflottenheimerSkrevet 27/03-03 21:32 
Støt EDGE! Køb EDGE! ... subscribe, goddamnit!

Det er Future Publishings bedste blad, men samtidig også deres dårligst sælgende... Gode spil sælger dårligt, gode film sælger dårligt og, guess what, gode blade sælger også dårligt.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
NaieraNaieraSkrevet 27/03-03 21:52 
Edges anmeldelser er noget bæ...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 28/03-03 00:28 
Nej egentligt ikke; De er bare ikke Square fanboys, og kan sagtens se, hvis et spil fra dem ikke er så fantastisk, som mange gerne vil gøre det til.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 28/03-03 00:34 
Aha!

Når FFX får 6/10, og Halo får 10/10, så er der noget galt.

Meget mere er der egentlig ikke i det...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 28/03-03 00:39 
Jeg har kun læst ét Edge, og var bestemt ikke imponeret, men de nævnte score giver jo kun udtryk for én anmelders synspunkt.

Der hvor jeg synes de skoder, er på deres ufuldstændige, og ofte korte anmeldelser.
OkottaOkottaSkrevet 28/03-03 00:40 
Der er nemlig ikke mere i det, da disse to anmeldelser var spot on.

Halo ER nemlig et 10/10 spil...so there.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 28/03-03 00:42 
Lad os nu ikke tage den diskussion igen...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 28/03-03 00:48 
Ok for mig, men det er jo ikke os alle, der var med på det gamle forum, er det ikke der den foregik?
RJKRJKSkrevet 28/03-03 00:54 
In short er vi mange der mener at Edge ikke er ufejlbarlige. Selvom de har klare kvaliteter, laver de mange gange mærkelige anmeldelser. Nogle titler får groft lave karakterer, mens andre uden bekymring får høje. Halo/FFX-forskellen er et meget godt eksempel.

Vil du diskutere Edges karaktergivning, så lav et emne dertil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 28/03-03 00:57 
Så nysgerrig er jeg heller ikke :)
SumezSumezSkrevet 28/03-03 01:04 
Well, alle anmeldelere har forskellige meninger. Det samme har spillerne. Selvom Edge giver Halo 10/10, betyder det ikke at det kan tage fejl. Der ER trods alt folk, der faktisk synes det spil er godt. Anmelderen er formentlig en af dem...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-03 10:40 
Naiera >
Når FFX får 6/10, og Halo får 10/10, så er der noget galt.

Meget mere er der egentlig ikke i det...

Man kunne måske sige, at FFX er et utroligt let spil for Square at lave. Der er så at sige ingen innovationer i spilet. Det er en dyr opdatering af et gammelt koncept.

Det samme kan ikke siges om Halo.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
olmeolmeSkrevet 28/03-03 10:52 
Er halo ikke bare et FPS med "biler". Hvad er det nye i det?
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-03 10:55 
AIen, dynamikken og savesystemet er på flere måder nyskabende.

Diskussionen har dog været oppe at køre før, så jeg ved ikke om den er værd at tage igen.

Ville bare lige markere min uenighed med Naiera :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 28/03-03 11:26 
Skal det nødvendigvis accelerere på gameplay fronten for at være nyskabende?

FFX var meget nyskabende IMO.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-03 11:34 
Ikke efter min mening. Der er mange måder, hvorpå et spil kan være nyskabende.

FFX er det på ingen måder.

Må lige bemærke at jeg synes af FFX er et fint spil, det er spillets innovation, jeg stiller spørgsmålstegn ved.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 28/03-03 11:47 
Jeg kigger på det, på denne måde: Ville FFX være det samme spil downgraded på PSX?

Det mener jeg ikke.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
ValkyrieValkyrieSkrevet 28/03-03 15:03 
Jeg ved ikke hvor vidt at FFX var en 6/10, da jeg ikke har prøvet det, men jeg tror ikke jeg har set en andmeldelse i Edge hvor jeg har været uenige med dem!

Problemet er jo at folk tror at 5/10 gør et spil totalt dårligt, men det betyder bare det er normalt i Edge!

Jeg ved at FF 7 fik 9/10 i Edge i sin tid, og at Edge er virkelig nogen af de største indenfor artikler ovs. F.eks. Var de, de første der bakkede Rarerygtet op og de har lige haft en ti siders rapport om Unity:O

Mange af anmelderne, hos Edge har tidligere haft spil udviklings erfaring..... har jeg ihvert fald hørt:)

Og ang Halo, så kan jeg kun stå indefor at det var en 10/10! Jeg synes at Halo skiller sig meget ud fra alt andet. Den enorme mængde hensyn til detaljer... Vært ikon på et skib eller en mand har en rolle, som den aldrig udgivet bibel beskrev! Flere bøger om hele Halo universet er på vej, og jeg kan faktisk rigtig godt lide historiens twists! Det anderledes musik gør det lidt til en space opera og selvom det faktisk forgår langsomt synes jeg at der kommer rigtig godt tempo på og action! Dog tror jeg også det kræver at man virkelig sætter sig ind i det evt...
Well crucify the insincere tonight...
SumezSumezSkrevet 28/03-03 15:28 
Jeg har på fornemmelsen af bede-x slet ikke har SPILLET FFX. Ikke ordentligt i hvert fald. Hans udtalelse holder slet ikke. Godt nok er jeg FF fanboy, men jeg kan sgu godt selv se om et FF bibringer serien noget nyt eller bare er en pose genbrug (som f.eks. FF7)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/03-03 15:30 
Dette emne omhandler ikke hvorvidt man er enig i Edges karakteruddeling så nyt emne tak!
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
asmasmSkrevet 28/03-03 20:48 
Edge gav i sin tid også et andet square spil 6/10... samme spil udråbes idag som et af de ypperste rpg's nogensinde... en bukket femøre til den der kan gætte spillet. (starter med Chrono slutter med Trigger)

Anyway for lige at vende tilbage til emnet (delvist), det er jo ikke første gang at Edge forudsiger en grum "fremtid" for konsol branchen, jeg kan huske at de kørte det samme "gloom'n doom" trip midtvejs i den sidste generation (hvor de mere eller mindre proklamerede at hele brancen var på vej ned og at Metal Gear Solid ville blive den sidste store titel på playstation...) (jeg er forøvrigt stor fan af Edge, men har også lært at man derfor aligevel godt kan tænke selvstændigt)

Men jeg tror også at det "dødvande" som Edge beskriver også skyldes det faktum at vi er kommet til det punkt i denne generation hvor man _har_ set alle de seje effekter og hvor man (Edge) derfor er begyndt at ønske mere indhold eller "nyskabelse" i de titler der kommer ud, eller sagt på en anden måde, spil kan ikke længere slippe afsted med "bare" at se godt ud, og have "ok" gameplay for at få gode scores. (men det er så bare min mening)
I am Neo-ExDeath, I will destroy all memory...all time...all existence. Then I too will pass away....forever!
flottenheimerflottenheimerSkrevet 28/03-03 21:26, rettet 28/03-03 21:26 
Tak til StrideR :-) I var lidt længe om det denne gang...
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RJKRJKSkrevet 28/03-03 21:37, rettet 28/03-03 21:56 
asm >
Edge gav i sin tid også et andet square spil 6/10... samme spil udråbes idag som et af de ypperste rpg's nogensinde... en bukket femøre til den der kan gætte spillet. (starter med Chrono slutter med Trigger)

Hvilket trumfkort du gav mig der. Tak :)

Edit: Uden at ellers springe for meget fra emnet, er det så nogen der kan huske URL'en til den side, hvor man kan søge i alle tidligere Edge-scores?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 28/03-03 22:20 
Ok. Jeg bøjer mig i støvet. Ingen anmelder kan, uanset holdning og smag, give Chrono Trigger 6/10 uden det officielt bør antastes som en "fejl" ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 28/03-03 22:54 
Hvad fik Chrono Cross i Edge?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
NaieraNaieraSkrevet 28/03-03 22:55 
Who cares, det fik 10.0 på GameSpot :) (dengang var det kun Mario 64 der før havde fået den karakter)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 28/03-03 22:59 
Jeg ville bare have endnu en grund til at bashe Edge!

Chrono Trigger fik 7!

Her er din side RJK
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
NaieraNaieraSkrevet 28/03-03 23:00 
CT fik stadigvæk alt, alt for lidt...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 28/03-03 23:10 
Tak, Lars.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 28/03-03 23:49 
Naiera >
Who cares, det fik 10.0 på GameSpot :) (dengang var det kun Mario 64 der før havde fået den karakter)

Hvilket gjorde at jeg virkelig var ivrig efter det spil... og dermed også forårsagede min store skuffelse da jeg kom længere ind i spillet og opdagede at det alligevel slet ikke levede op til CT.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 28/03-03 23:52 
Det mener jeg bestemt det gør!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ValkyrieValkyrieSkrevet 29/03-03 01:09 
asm >
Edge gav i sin tid også et andet square spil 6/10... samme spil udråbes idag som et af de ypperste rpg's nogensinde... en bukket femøre til den der kan gætte spillet. (starter med Chrono slutter med Trigger)

Men er det smart at følge andres eller ens egne meninger? Jeg kan huske i en sag fra noget tid siden som jeg tror Okotta havde gravet frem! Eller også var det bede-x(??)! Anyway..... Det var en tråd på et edge forum som viste et link til det tyske official playsation magazine, da havde fundet ud af at Rockstar havde krævet at alle sites der ville anmelde Vice City før det nåede butikkerne, skulle mindst give det 95% af den form for scoresystem de forskellige magaziner og sites nu brugte. Der var Gamespot og IGN vist iblandt, og Edge var dem der ikke anmeldte det før det kom ud.

Det er ihvert fald sådan som jeg husker den episode:)

Det kommer jo også an på personlig smag. Jeg vil nok aldrig nogensinde tage en IGN score dybt seriøst efter Splinter Cell fik 9,6.... Damn.... Det gik ligesom over min grænse... Og der er også nogen kraftige eksempler på Gamespot(Zelda MM 8,3=&&€&#@*-&€##*/]£@£...)

Edge har mere min spilsmag, så det er jo naturligt at jeg ville tage det mest seriøst!

Vis de gav Chrono Trigger 6, så var de sikkert også ikke grebet af det som nogen andre er blevet, men det virker næsten som at i tror at de er anti square boys:) FF7 fik da 9... Og det gjorde 8eren da også, som jeg imodsætningen til andre syntes var ret godt:-)
Well crucify the insincere tonight...
asmasmSkrevet 29/03-03 15:05 
Min hukommelse er åbenbart ikke hvad den har været, men vi kan vist godt blive enige om at man nok har sovet lidt i timen hvis man giver et af de bedste RPG's nogensinde 7/10 =P
I am Neo-ExDeath, I will destroy all memory...all time...all existence. Then I too will pass away....forever!
ValkyrieValkyrieSkrevet 29/03-03 16:14 
Hvordan og hvem bedømmer det??

Nogen sites mener at en tittel som Doom er det bedste spil nogensinde, skal alle sites og blade så have samme mening, hvis de har respekt for sig selv?????
Well crucify the insincere tonight...
asmasmSkrevet 29/03-03 18:14 
Generelt kan man vel antage at fans af en genere er best til at placere indlæg i "debaten" internt i kategorien. (er der forøvrigt nogen der kan huske hvilken placering CT fik i Edges "Top 100 games of all times"?*)

Men jeg tror du gik galt af pointen i mit indlæg, pointen var at Edge _ikke_ nydvendigvis er "Biblen" for gaming (selvom det jo nok i manges (migselv inkl.) øjne er det der kommer tættest på), selv om et spil får en "lav" score i edge (som CT) er dette ikke ensbetydende med at det nødvendigvis er den "eneste sandhed" (og som jeg læser dit indlæg er vi vist enige her?)

* (Edge så vidt jeg ved ikke på noget senere tidspunkt givet udtryk for andet end at CT var "pure gaming bliss", men det viser jo bare at man har et standpunkt til man tager et nyt...(og lige et kvantespring) men hele humlen er vel også at "Edge" som entitet ikke anmelder spil, men at det er deres anmeldere der gør det (anmeldere der så vidt jeg er orienteret _stadig_ kun er mennesker)?
I am Neo-ExDeath, I will destroy all memory...all time...all existence. Then I too will pass away....forever!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig