X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Reduktion af støj fra computeren


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 23/01-04 16:44 
Jeg har for nyligt lige samlet min nye computer, men på trods af, at jeg hovedsagligt er gået efter low noise komponenter, støjer den mere end forventet.

Specs:
Coolermaster Centurion Kabinet
A7N8X-X, nForce2 400
AMD Athlon Thoroughbred XP 2600+
512 MB DDR PC-3200 Ram (Samsung)
120 GB Seagate 7200rpm Fluid
ATX-Power Supply 300Watt, Ultra Lownoise (15-17 db)
1 X ThermalTake Silent Boost XP (~21 db)
2 X Papst Low Noise fan (~12 db)

Når jeg sidder og kigger på det, synes jeg det ser meget lydløst ud, men der kommer alligevel en del lyd fra den :) Det lyder ikke som om det er blæserne, det er nærmest en "brummen"... Eller "summen", om man vil.

Der var en herfra, der solgte nogle apparater, der skulle dæmpe støjen fra harddisken og jeg har også set nogle "måtter", man kan klistre på indersiden af kabinettet. Er der nogen der har erfaring med disse to ting? Og har i evt andre tips til hvad der kan dæmpe støjen?

På forhånd tak
SøgAArdSøgAArdSkrevet 23/01-04 16:55 
Har samme problem. Ved mig er det strømforsyningen den er gal med. Den "summer" ret så meget : )
Home is where the hardware is..
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 23/01-04 16:57 
Jeg havde også lidt strømforsyningen under mistanke. Synes bare det virker underligt, når den ikke skulle larme mere end 15-17 db
SøgAArdSøgAArdSkrevet 23/01-04 16:58 
Nej! Men tror også det er en "fejl" at den gør det. Min skulle efter sigende være "lydløs". Det er den bare ikke :/
Home is where the hardware is..
dRxLdRxLSkrevet 23/01-04 17:04, rettet 23/01-04 17:07 
Ressonnans fra harddiskene var det der larmede mest i mit kabinet. Vibrationerne fra dem forplantede sig gennem kabinettet og ud i mit trægulv der blev til en slags brummende højtalermembran.

Her er de skuffer jeg har til salg: http://www.playright.dk/forumemne.php?id=7269

Her er lidt om PC støj, fra det firma jeg har købt det meste af mit dæmpningsudstyr fra.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Star SoldierStar SoldierSkrevet 23/01-04 18:26 
Hvis man går som mig og røvkeder sig, så kan man jo lave en PC selv, det var faktisk en bestilling fra en ven, men som jeg købte tilbage, den kører nu fra morgen til aften non stop.

Skuffe PC'en
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
la0sla0sSkrevet 23/01-04 18:28 
ahh... den klassiske. Den kan jeg godt huske du gik og rodede med, fantastisk projekt. Især det med gummi"strengene", er et godt påfund.
Hvad sker der?
Zzap!Zzap!Skrevet 24/01-04 00:15 
Hvis det er en konstant lyd, dvs. ikke kun når der læses fra discene, så kunne et gæt være, at der opstår interferens mellem nogen af blæserne. Eller også at en af blæserne, ved et tilfælde, rammer kabinettets egenfrekvens.
Du kan prøve at stoppe en af dem kortvarigt, og høre om det hjælper.
I så fald, ville gummimåtter nok være noget af det første jeg ville prøve.
Born to kill space
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 02/02-04 17:19 
Til andre der trives med problemet, vil jeg lige nævne, at jeg i går fik tapeseret min PC med Magic Fleece indvendigt

Det har fjernet en en del af den irriterende støj, og var forholdsvist lige til at sætte i, uden for mange problemer.

Næste punkt på være at installere en støjdæmpende harddisk-ramme, og så burde det begynde at ligne noget :)

Til de interesserede...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 07/04-04 11:11 
Er der nogen af jer der har erfaring med strømforsyninger uden blæser? (Se link) På nuværende tidspunkt er det min strømforsyning der er ansvarlig for det meste støj, og teknikken bag en blæserløs PSU lyder til at være i orden

Se her
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig