X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Grunden til at man spiller retrospil...


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 23/01-04 15:34 
Jeg ved at lignende emner før er blevet diskuteret her, men da jeg står til at skulle skrive en artikel om retrospil, søger jeg folk som kan give en mig en kortfattet forklaring på hvad det er, der får netop dem til at fordybe sig i spil som Golden Axe, Rainbow Islands osv.

Hvis alt går efter planen, skal artiklen bringes i et universitetsblad, hvor der samtidig vil blive henvist til relaterede websider, herunder også PR.

På forhånd tak, hvis der er nogen der kan hjælpe.
Lunch is for wimps.
JuggernautJuggernautSkrevet 23/01-04 15:57 
Min personlige grund er at der er nostalgi i dem samt at det var "dengang der var rigtige spil at bruge tid på". De gamle titler oser jo langt væk af atmosfære.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
dchangdchangSkrevet 23/01-04 16:01 
Jeg spiller, og spillede, dem fordi de var svære på en anden måde end nu. Før det blev aktuelt at gemme, var man jo tvunget til at gennemføre spillet. Og det var frustrerende, men også lokkende. Mindet om alle de NES-spil man genlånte hos købmanden for at gennemføre dem, ligger tydeligt i baghovedet hos mig.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 23/01-04 16:08 
Gameplay
Nostalagi
Klassikere

: )
Home is where the hardware is..
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 23/01-04 16:10 
Selvfølgelig har nostalgifaktoren også noget at sige, men det er på ingen måde det alene, der er skyld i, at jeg lige så ofte spiller aldrende titler som nye.

Når man ser bort fra RPG-genren, hvor historien efter min mening er det bærende element, er det gameplayet, der er den væsentligste faktor i et spil, og eksempler på godt gameplay finder man, efter min mening, i lige så høj grad i ældre titler som i nyere...
元気ですか。
solid snakesolid snakeSkrevet 23/01-04 17:06 
Hvorfor det er da meget nemt
Jeg spiller på min nes fordi spillene er meget federe end dem de laver i dag. Du kan gå til dem med det samme og gå fra dem igen, uden at du behøver at sætte dig ind i spillet. Idag skal du bruge et par timer på bare at komme igang med at sætte dig ind i spillet.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
RJKRJKSkrevet 23/01-04 17:11, rettet 23/01-04 17:11 
Fordi jeg egentligt ikke ser den store forskel på gamle og nye spil. Hvis det underholder mig, så underholder det mig. Jeg kan godt lide mange af de gamle genrer og dem kommer der bare ikke ret meget nyt i.

Som Bruno siger så kræver mange nye spil meget mere indsats. Nogle gange har man bare lyst til de lettilgængelige ting. Der er en anden intensitet i de hurtige arcadeagtigee spil (som de fleste gamle spil var).

Rollespil, adventures og andre ting der ikke er så afhængige af teknikken for at fungere, fungerer ligeså godt i dag som dengang.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 23/01-04 17:11 
De er i langt højere grad baserede på mekanik end på pæne grafiske effekter og historiefortælling. De er simpelthen mere spil og mindre "interaktiv historiefortælling" end det lort der laves i dag.

Hvilket universitetsblad skal du skrive artiklen til?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 23/01-04 17:48, rettet 24/01-04 16:20 
Nostalgi er bestemt en faktor, men en del spil var jo anderledes og fås ikke rigtig mere i dag. Her tænker jeg specielt på 2d-spil.

Der bliver stadig udgivet 2d-shmups og fighters, men den genre hvorunder man bredt kan placere spil som Black Tiger, Wonder Boy in Monster World, Wardner, Psychic 5, Cadash (og ja, alle disse spil tilhører i flere tilfælde forskellige subgenrer) osv. synes uddød. Med mindre man tæller diverse 2d-platformgenudgivelser på Gameboy med...

Jeg kan godt trænge til lidt 2d-gaming i ny og næ. Der er heller ikke så meget vrøvl med det f*****g kamera.

Kan se du er fra Nordjylland. Er også nysgerrig hvilket blad/universitet/uddannelse, det drejer sig om.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 23/01-04 18:06 
For at komme i kontakt med min glade barndom.
MadsMadsSkrevet 23/01-04 19:19 
Det er langt nemmere at køre træt i nye spil, netop pga. at de kræver større fordybelse.

Jeg elsker nemlig også det, ved at man bare kan sætte sig ned med et spil man aldrig har spillet før, og alligevel, stort set med det samme, have lært kontrollen udenad. Og lige netop det er et væsentligt punkt for mig, styringen, spillets opbygning. Ikke så meget historie, men derimod underholdning, som dRxL også nævner er der tit i dag lagt alt for stor vægt på historiefortælling. Det er bare ikke derfor jeg spiller. Jeg vil hellere underholdes gameplaymæssigt og testes på mine reaktionsevner.

Historier kan jeg så finde, endda langt bedre, i bøger eller film.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
millenniummillenniumSkrevet 23/01-04 19:55 
For mit vedkommende har jeg primært 3 interesser i at stadig spille retro-spil:

1) For det første er det den rent personlige nostaligiske aura omkring disse spil, som tiltrækker mig. Alle er glade for barndoms-minder (eller bliver det på et tidspunkt). Jeg dyrker også 80'er musik, ligesom 80'er spil, fordi det minder mig om tidligere værdier. (Dog dyrker jeg ikke længere 80'er tøjmode).

2) Retro-spil byder ofte på en større aktivering af spillerens fantasi. Spil som Mercenary, der blot bidrager med nogle hentydninger til hvordan spillets rum ser ud, hvorefter spilleren kan bruge sin fanasi til at forestille sig det endelige rum. Lidt som at læse en bog. Det er fuldstændig individuelt hvilke billeder som læseren danner sig. Dette får man meget sjældent mulighed for i nyere spil, eftersom det grafisk gennemførte rum, ikke overlader meget til fantasien.

3) Retro-spil repræsenterer, ifølge mig, kernen i alle de moderne spil der udgives i dag. Spil hvor man affyrer en projektil, for at udslette en modstander, ses i talrige eksempler i dag, men opskriften stammer helt tilbage fra Spaceinvaders. Racerspil er stadig baseret på samme opskrift som Pole Position. Hvis man tager et moderne spil og skræller den supplerende historie væk, samt den suveræne grafik, lyd og alle effekter, så ligner det måske noget der blev opfundet for 20 år siden. Så derfor er der, for mit vedkommende, ingen grund til at retro-spil ikke skulle være lige så vanedannende som nutidige spil.

Endvidere, som dRxL nævner, så er mange spil i dag for komplicerende at komme ind i. Retrospil har næsten altid et lige-til-at-gå-til gamplay. Et joystick og 1 ell. 2 knapper. - Mere behøver de ikke, hvilket også var mere indbydende for uerfarne spillere.
The medium is the message.
KeenKeenSkrevet 23/01-04 20:01, rettet 23/01-04 20:01 
Søgaard >

Gameplay
Nostalagi
Klassikere

Jeg kunne næsten ikke sige det bedre...
solid snakesolid snakeSkrevet 23/01-04 21:18, rettet 23/01-04 21:19 
millennium >
Endvidere, som dRxL nævner, så er mange spil i dag for komplicerende at komme ind i. Retrospil har næsten altid et lige-til-at-gå-til gamplay. Et joystick og 1 ell. 2 knapper. - Mere behøver de ikke, hvilket også var mere indbydende for uerfarne spillere.

Det har du ret i.
Mange børn har svært ved at sætte sig, ind i spillene idag fordi de er for svære. Derfor er de gamle nes spil allertiders. Fordi du ligger ikke og tænker på, hvorfor kan jeg ikke smadre den boss i spillet med det våben. Nej for bossen kan næsten altid dræbes med alle våben. Og bare det der kun er 2 knapper er også en stor part i hvorfor det er nemt at gå til og fra.
Men selvfølelig er der da også fede spil til de nye maskiner, men personligt synes jeg at underholdningen ikke er det samme. 2D var underholdene på en helt anden måde.
Jeg siger ikke er 3D er dårligt, men underholdningen er tit meget sjovere i simple spil.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
DizzyDizzySkrevet 23/01-04 21:32 
Jeg synes lidt det er noget fis at sige der er mere fordybelse i nye spil. Det er godt nok afhængig af genren, hvis man har spillet gamle adv & rpg spil tror jeg nok man vil føle at moderne spil er flot grafik men et minimum af spilletid. Prøv også lige at finde et platformspil som tager længere tid end Rainbow Island...
Grundlæggende dyrker jeg retro fordi jeg er et gammelt r**hul.

Spil er som en god whisky mindst 12 år gammel :-)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
solid snakesolid snakeSkrevet 23/01-04 21:49 
Rainbow Island?
hvad konsol det til?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
TurricanTurricanSkrevet 23/01-04 21:53 
Amigaen er jo ikke en konsol, men spillet var så vidt jeg husker ganske glimrende på denne platform. Mon ikke det også er ude til MD?
The Gods pause for a moment...
JAAJAASkrevet 23/01-04 22:17 
Det er ude til næsten alt.

Jeg spiller retro spil af utallige årsager, eksempler er atmosfæren, den lette tilgængelighed og at jeg rent faktisk godt kan lide grafikken og lyden i mange gamle spil. Det er ofte mere "rent" end mange af nutidens pompøse produktioner.
DizzyDizzySkrevet 23/01-04 22:48, rettet 23/01-04 22:48 
Snake nu er retro spil jo mere ned bare konsolspil....
Rainbow islands fås til følgende maskiner: Amiga, Arcade, C64, MD/genesis, Master System, NES, PC, PSX, Saturn, Turbo CD, WonderSwan (ifølge Gamefaqs)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
KamekKamekSkrevet 23/01-04 23:28 
Nogen der husker Vanguard til Atari 2600?

Herligt spil! :)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
WehnerWehnerSkrevet 24/01-04 12:07 
Jeg sad faktisk og spillede Bubble Bobble og Chrono Trigger hele aftenen i går. Det besvarer faktisk spørgsmålet...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 24/01-04 12:08, rettet 24/01-04 12:10 
Ja, for det er jo to udødelige klassikere, der holder stadig og formentligt vil holde altid.

Modsat et par FPS'ere...

Jeg sad til gengæld og spillede DKC og blev til sidst så frustrerret over styring og kollisionsdetektion, at jeg ikke gad at gennemføre det.

Og så må jeg hellere lade være med at sige mere... Det kunne jo opfattes som et angreb på Rare og Nintendo ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TKTKSkrevet 24/01-04 12:10 
Jeg spiller dem fordi at det er jo minderne der li suser gennem hovedet og vubti så sidder man foran fjernsynet med et gamepad i hænderne og ja spiller derudaf :-p
WehnerWehnerSkrevet 24/01-04 12:11, rettet 24/01-04 20:57 
RJK --> Det kan vi ikke være uenige om...

Edit: I hvert fald indtil du rettede dit indlæg :-)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Wired NickyWired NickySkrevet 24/01-04 13:47 
Mange tak for de mange indlæg!

Det kan være at jeg kommer til at skulle bruge et par citater, i så fald kontakter naturligvis de pågældende.

Hvis alt går efter planen, så skal artiklen med i Nye Veje på Aalborg Universitet, en gang i løbet af foråret.
Lunch is for wimps.
ABCDABCDSkrevet 24/01-04 19:46 
RJK >
Ja, for det er jo to udødelige klassikere, der holder stadig og formentligt vil holde altid.

Modsat et par FPS'ere...

Jeg sad til gengæld og spillede DKC og blev til sidst så frustrerret over styring og kollisionsdetektion, at jeg ikke gad at gennemføre det.

Og så må jeg hellere lade være med at sige mere... Det kunne jo opfattes som et angreb på Rare og Nintendo ;p


Det er det jo også.
Det er sjovt som du prøvede at overbevise os i den anden tråd om at du ihvertfald ikke var anti-RARE/Nintendo/N64 og så laver du alligevel sådan en fuldstændig åndsvag kommentar der INTET har at gøre med den her tråd. Nu kan der vist ikke være nogen tvivl.
NaieraNaieraSkrevet 24/01-04 19:49 
Det er jo ikke et angreb! Lad være med, at opfatte enhver kritik af et Nintendo eller Rare spil, som et angreb på et af de to firmaer. Slå koldt vand i blodet, og acceptér, at der er folk der ikke mener, at Nintendo er Gud og Rare er Jesus. Eller noget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 24/01-04 19:55 
Det du ikke forstod Bottles er at RJK netop ironiserede med den holdning du lige har demonstreret ved den post du lige lavede.
Hvor gammel er du egentlig?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RitesRitesSkrevet 24/01-04 20:03 
Ikke mere "gameplay var bedre dengang"-pjat... Argh!
» a winner is you «
ABCDABCDSkrevet 24/01-04 20:06 
Naiera >
Det er jo ikke et angreb! Lad være med, at opfatte enhver kritik af et Nintendo eller Rare spil, som et angreb på et af de to firmaer. Slå koldt vand i blodet, og acceptér, at der er folk der ikke mener, at Nintendo er Gud og Rare er Jesus. Eller noget.

Så kalder vi det noget andet hvis du har det bedre med det.
Og så er jeg ret ligeglad hvad folk mener om Rare eller Nintendo.
RitesRitesSkrevet 24/01-04 20:09 
Den tror jeg ikke rigtig på, du ;)
» a winner is you «
ABCDABCDSkrevet 24/01-04 20:10 
dRxL >
Det du ikke forstod Bottles er at RJK netop ironiserede med den holdning du lige har demonstreret ved den post du lige lavede.
Hvor gammel er du egentlig?

Nå?
ABCDABCDSkrevet 24/01-04 20:12 
Rites >
Den tror jeg ikke rigtig på, du ;)

Og hvorfor så ikke det?
RitesRitesSkrevet 24/01-04 20:22 
Mest på grund af, at det ikke er den opfattelse man får ud fra dine udtalelser.
» a winner is you «
RonaldoRonaldoSkrevet 24/01-04 20:33 
dRxL >
De er i langt højere grad baserede på mekanik end på pæne grafiske effekter og historiefortælling. De er simpelthen mere spil og mindre "interaktiv historiefortælling" end det lort der laves i dag.

Det er netop sådan, som jeg opfatter Iwata's (Nintendo President) seneste kommentare. Spil-udviklere som John Carmack har kommenteret, at han er enig, men gamere måber bare som sædvanligt.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 24/01-04 20:50 
Rites>
Ikke mere "gameplay var bedre dengang"-pjat... Argh!

Hehe...Sad lige og tænkte det samme :-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 24/01-04 21:20 
Bottles>
Nu kan der vist ikke være nogen tvivl.

Jeg er da glad for at du fangede min lille hilsen og formåede at ødelægge endnu en tråd med din ekstreme Nintendo-holdning...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 24/01-04 21:25 
RJK, man kunne også sige, at du med din provokation/dril bragte det herover.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
LessCDTLessCDTSkrevet 24/01-04 21:25 
Fordi de er så enkle, nemme og sjove....
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
RJKRJKSkrevet 24/01-04 21:34 
Nogle gange fejlvurderer jeg folks... humoristiske sans... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DizzyDizzySkrevet 24/01-04 21:42 
Ja hos nogle Nintendo folk er den RARE (okay den var lidt flad)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 24/01-04 23:05 
Jeg spiller nu mest retro-spil fordi retro spil ofte er billigere at få fat i end spil til next-generation konsoller. Jeg synes egentlig ikke der er så meget forskel på nu og dengang bortset fra måske min egen alder. Det er lidt nemmere at blive opslugt af et spil som måske ikke er vildt godt når man er lille, eller det er i hvertfald min opfattelse/erfaring.
Jeg kan f.eks huske at jeg blev meget populær i skolen da jeg fik min SNES og min første Mega Drive :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/01-04 22:22, rettet 27/01-04 22:25 
Forleden smed jeg en af "verdens længste spiltitler" i min SNES: Teenage Mutant Hero Turtles IV: Turtles in Time.

Spilmekanisk set er det et godt eksempel på, hvorfor jeg spiller retro. Fuldstændig ligegyldig historie og som andre nævner - lettilgængeligheden. Men samtidig gemmer der sig en skjult spilmekanik, som IKKE er lettilgængelig: kun de mest ihærdige spillere får øje på denne.

Det er f.eks. "skjulte angreb" á la Double Dragon-spillene. Dvs. angreb man ikke bare får ind under huden ved at button-bashe.

Er man god nok, bliver man bevidst om spilmekanikken og begynder gradvist at mestre spillet. Sådan har jeg det med TMHTIV:TIT. I øvrigt blandt de bedste 2d beat'em ups for to spillere, imo.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AssassinAssassinSkrevet 28/01-04 03:09 
Jeg tror personligt ikke på den ofte brugte "spillene var bedre dengang" kliché. Det er nok mere minderne der spiller os et puds. Grunden til jeg spiller retro, er som så mange andre, simpelheden. Der er mere 'instant gameplay' over mange retro-titler, end dagens mere omfattende spil. Når man gennemfører et retro-spil har man også mere opfattelsen af at have præsteret noget, grundet at man ofte ikke havde nogen continues, eller save-points.
Her lips said "no" - but her eyes said "read my lips"
DarkenDarkenSkrevet 28/01-04 10:57 
tja jeg synes de var federe, jeg er super fan af SNES'en stadig, hvilket nok er grunden til jeg har en GBA nu, så jeg kan spille spil der minder om snes spil (som golden sun) minderne spiller mig ikke et pus, da jeg jævnligt spiller på min snes (den står godt og trygt ved siden af xbox, ps2 og GC'en =)

Jeg synes der er for mange spil i dag, der lægger for stor vægt på grafik og "cool-ness" faktor, og for lidt dybte, men ok der udkommer altså også 1200 gange flere spil eller noget, jeg finder bare, at jeg har større tendens til at spille retro spil en gang til end et af de nyere og flottere spil. Selvfølgelig gælder dette ikke top titlerne, da disse jo netop hæver sig over mængden.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/01-04 13:26, rettet 28/01-04 13:26 
Darken >
jeg er super fan af SNES'en stadig

Ditto. Den eneste konsol, som har min fulde respekt over hele linien med henblik på antallet af gode spil - spilmekanisk set. Dreamcast vinder ved samme bekendskab. Alle efterfølgende konsoller har reelt set en meget "tynd spilmekanisk slagkraft" i det store hele. Med indgangen til mainstream-æraen er min egen retro-lidenskab yderligere blevet styrket.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SonicSonicSkrevet 04/02-04 22:14 
Jeg spiller personligt gerne de gamle arcade-spil (samt nyere) pga. forskellige ting!
1. Minderne, de glade dage i arcaden med mors én-kroner i lommen ;D
2. Gameplayet, som regel lige at gå til, man behøves ikke tænke så meget, løse underlige gåder etc., bare lige på og hårdt :)
3. The feeling :) Det at dappe løs på et originalt sæt joysticks og knapper foran en 25" arcade-monitor, det styrer da virkeligt alt!!!
4. Uendelig kredit :D
Parental Advisory: Explicit Lyrics
CalleCalleSkrevet 04/02-04 22:38 
Jeg kan godt lide at spille retrospil på grund af lydene(jeg ved ikke om man kan kalde det musik ;)) og fordi at spillene er monster enkle plus at så er der for det meste også taget sig god tid til at lave spillet(eller det er mit indtryk), der findes da også rigig mange fede spil idag, men der er ligesom en magi ved de gamle spil.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig