X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mest overvurderede udvikler


Svar
OkottaOkottaSkrevet 05/01-04 18:10 
Hvad er jeres bud på den mest overvurderede spil-udvikler?

Overvurderet, f.eks i den forstand, at de laver spil som folk køber en masse, men som man godt ved, inderst inde, slet ikke er så fantastiske når det kommer til stykket, for spillene indeholder ingen nytænkning og/eller nye gameplay elementer = Det er bare mere af det samme, igen, og igen, og igen...osv osv.

Jeg ... Se hele indlægget
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
402 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »

Svar
CronossCronossSkrevet 20/01-04 18:14 
Seriøst, FF11 ligner jo OVERHOVEDET ikke FFX. Selvfølgelig ligner FFX-2 FFX, det ligger jo ligesom i navnet.

Og nu er du så gået over til at sige "det ser ud til at være det samme", i modsætning til at sige "Alle spillene er 100% ens".
WehnerWehnerSkrevet 20/01-04 18:19 
RJK >

Selv om Wehner så var Nintendo-fanboy, så skal hans udtalelser vel vuderes særskilt fra konsol-tilhørsforhold.

(Teoretisk) Næh, det mener jeg bestemt ikke. Hvis man mener noget på et forkert grundlag (såsom at man udtaler sig definitivt om Squares samlede produktion, fordi man har prøvet to FF-spil), så er den mening ikke ret meget værd.

Bare lige 'for the record (selv om du godt nok skriver teoretisk) så har jeg spillet en del Square-spil.

Derudover udtaler jeg mig sjældent som fanboy. For det er jeg faktisk ikke. Når jeg generelt bedst kan lide Nintendos spil så har det intet at gøre med, at de er lavet af Nintendo. Det er bare en konsekvens af, at Nintendos spil generelt set er bedre end de andre udvikleres ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 20/01-04 18:19, rettet 20/01-04 18:20 
Okotta:

Nu var jeg så flink overfor dig ved ikke at tælle XI og X-2 med, fordi de jo ville underminere dine andre påstande om spillenes ensartethed. Jeg håber da at du kan se, at et MMORPG som FFXI adskiller sig voldsomt fra et traditionelt RPG som FFX...?

Jeg mener at forskellen fra FFVII til FFIX med al tydelighed demonstrerer, hvor meget der faktisk skete på PS1. Den tekniske forskel er meget stor. Jeg tvivler på at du finder større teknisk forskel på to spil fra samme generation lavet i samme "stil" af de samme folk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 20/01-04 18:25 
RJK >
Rollespil har den længste produktionstid og de største produktionsomkostninger.

Jo mere gameplay-rent et spil er, jo lettere er det vel egentligt at udvikle. Fordi det betyder, at man ikke skal tænke på så mange andre ting end gameplay.

Længste produktionstid? Kommer FF spillene ikke ret hurtigt efter hinanden?

"Jo mere gameplay-rent et spil er, jo lettere er det vel egentligt at udvikle" - så mener du jo bare, at siden FF kører på den samme skabelon, så er det nemt at spytte et af dem ud, på rimelig kort tid.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
ABCDABCDSkrevet 20/01-04 18:28 
-----------------------------------------------------------
Måske, men de ville aldrig have opnået samme status.

Vi kan også vende det. Rare har så vidt jeg lige husker lavet spil til: Arcade, NES, GameBoy, SNES, MegaDrive, N64, Game Boy Advance, GameCube og Xbox. Til N64 var de noget nær eneste nævneværdige ikke-førsteparts udvikler, mens de til alle de andre platforme var/er en af mange gode udviklere.
Bemærkelsesværdigt, at faktisk alle Rares såkaldt fantastiske spil var til N64, mens deres titler til de andre platforme generelt er nærmere middelmådige (DKC var måske nok populært, men reelt ikke så godt).

Var Rare + N64 bare en magisk kombination der pludselig resulterede i fantastiske spil eller blev Rare måske overvurderet, fordi N64-ejere ikke havde ret meget andet at glæde sig over?
-----------------------------------------------------------

Hvad så med utallige Battletoads, RC Pro-Am, Killer Instinct, Wizards & Warriors spil? Dem har du lige valgt at glemme eller er det fordi du ikke ved hvad du snakker om? Samtidig gælder Donkey Kong spillene fuldt ud da det var hvilke populære spil de havde lavet til tidligere konsoller og ikke hvilke tidligere spil du synes var gode.

Det er også bemærkelsesværdigt hvordan du og et par andre bliver ved med at fortælle os at DKC ikke er godt, at den eneste grund til at folk kan lide det er pga. spillets grafik og lyd. Hvad så med at forklare hvordan en serie som Castlevania skiller sig ud? Eller der gælder måske andre regler fordi den er lavet af en Japansk udvikler?

Ja der er ingen ide i at "diskutere" RARE eller N64 med RJK. Han ser sin egen mening som fakta og kan ikke godtage at andre mener noget andet. Lige om lidt kommer Naiera sandsynligvis farende og bakker ham op.

Alt det du sagde er jo fuldstændigt ligemeget da det KUN er din mening.
RJKRJKSkrevet 20/01-04 18:40 
Okotta>
Længste produktionstid? Kommer FF spillene ikke ret hurtigt efter hinanden?

Egentligt ikke. Der kommer omtrent et nyt hver andet år.

Grunden til at de kan komme "så hurtigt" er i øvrigt, at der er flere hold i gang på samme tid. Således kørte produktionen af fx FFX, FFXI og FFXII samtidig hos tre forskellige hold.

så mener du jo bare, at siden FF kører på den samme skabelon, så er det nemt at spytte et af dem ud, på rimelig kort tid.

Nej, det er lige præcis det, jeg ikke mener. Som du selv har været inde på, er gameplayet ikke det centrale i FF.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 20/01-04 18:53, rettet 20/01-04 19:00 
Bottles>
Hvad så med utallige Battletoads, RC Pro-Am, Killer Instinct, Wizards & Warriors spil?

Jeg har ikke hørt andre i denne tråd påstå at nævnte titler skulle være blandt de bedste i spilhistorien, men hvis du mener det, kan jeg nok godt klare at nedgøre dem også ;p

Samtidig gælder Donkey Kong spillene fuldt ud da det var hvilke populære spil de havde lavet til tidligere konsoller og ikke hvilke tidligere spil du synes var gode.

Det er noget ævl. Tråden er om hvilke udviklere der er overvurderet. Som du selv siger blev DKC-spillene betragtet som gode og var populære da de kom. Jeg (med flere) mener, at de egentligt ikke er specielt gode - i hvert fald ikke som de blev betagtet den gang. Altså overvurderede. Præcis det som tråden handler om, ja...?

Hvad så med at forklare hvordan en serie som Castlevania skiller sig ud?

Castlevania-spillene (bortset fra dem til N64, sjovt nok) skiller sig ud, ved rent faktisk at være gode...

I øvrigt har jeg vist aldrig sagt noget om, at Castlevania-spillene generelt er decideret fantastiske (bare rigtigt gode), så jeg ved ikke, hvorfor de skal rages ind i det her?

Han ser sin egen mening som fakta

Hvilken berettigelse har du egentligt til at komme med den slags udtalelser, når du overhovedet ikke kender mig? Når man ser på hvem det er der udtaler sig fejlagtigt omkring fakta i denne tråd, finder jeg det komisk, at du sætter dette mærkat på mig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ABCDABCDSkrevet 20/01-04 19:11 
-----------------------------------------------------------
Jeg har ikke hørt andre i denne tråd påstå at nævnte titler skulle være blandt de bedste i spilhistorien, men hvis du mener det, kan jeg nok godt klare at nedgøre dem også ;p
-----------------------------------------------------------

Nej. Men de er betragtet som gode hvilket du påstod Rare's spil ikke blev før N64.



-----------------------------------------------------------
Det er noget ævl. Tråden er om hvilke udviklere der er overvurderet. Som du selv siger blev DKC-spillene betragtet som gode og var populære da de kom. Jeg (med flere) mener, at de egentligt ikke er specielt gode - i hvert fald ikke som de blev betagtet den gang. Altså overvurderede. Præcis det som tråden handler om, ja...?
-----------------------------------------------------------

Du roder vist rundt i tingene. Som jeg sagde ovenover påstod du at Rare's spil blev betragtet som middelmådige før N64. DKC's popularitet beviser du tager fejl. Om spillet så er overvuderet eller ej har jo i realiteten ikke noget at gøre med hvad jeg snakkede om, vel?



-----------------------------------------------------------
Castlevania-spillene (bortset fra dem til N64, sjovt nok) skiller sig ud, ved rent faktisk at være gode...
-----------------------------------------------------------

Tænkte nok du ikke kunne finde en ordentlig forklaring.
RJKRJKSkrevet 20/01-04 19:16, rettet 20/01-04 19:23 
bottles >
Du roder vist rundt i tingene. Som jeg sagde ovenover påstod du at Rare's spil blev betragtet som middelmådige før N64. DKC's popularitet beviser du tager fejl.

Det er dig, der roder rundt i tingene. Jeg sagde:

Bemærkelsesværdigt, at faktisk alle Rares såkaldt fantastiske spil var til N64, mens deres titler til de andre platforme generelt er nærmere middelmådige (DKC var måske nok populært, men reelt ikke så godt).

Læs hvad jeg skriver og ikke hvad du tror, jeg skriver.

Tænkte nok du ikke kunne finde en ordentlig forklaring.

Jeg synes nu det var en ret god forklaring, i forhold til spørgsmålets kvaliteter. Vil du vide noget konkret, må du jo spørge...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ABCDABCDSkrevet 20/01-04 19:57 
Jeg er klar over hvad du skriver. Du påstår at Rare's spil ikke var fantastiske før N64. Derefter siger du tilsyneladende at DKC serien ikke tæller fordi den ikke god. Hvis det ikke er det du prøver at sige så modsiger du jo dig selv.

Og ok forklar hvorfor Castlevania serien (hovedsagligt dem der ikke er Metroid kloner) er god og hvorfor DKC serien ikke er? Og også hvorfor det ikke bare er et spærgsmål om smag.
RJKRJKSkrevet 20/01-04 20:15, rettet 20/01-04 20:20 
bottles >
Jeg er klar over hvad du skriver.

Så lad være med at omskrive det.

Men hvilke Rare-spil var det da så, som var fantastiske før N64? Mener du at de nævnte NES-titler er "fantastiske"? (Hvor fantastisk er i retning af noget der er nær perfekt og sætter standard for genren)

Jeg sagde ikke, at DKC ikke var godt. Jeg sagde at det ikke var fantastisk. DKC-serien tæller ikke som fantastisk i min bog, fordi den ikke er fantastisk. Det er selvfølgelig en mening, som du kan være uenig i eller ej.

Castlevania er vel grundlæggende Metroid-kloner. Hvis vi altså mener, at Metroid var det første spil af denne type. Måske bortset fra N64-titlerne, men dem bryder jeg mig som sagt ikke om.

Hvis jeg skal pege på ting der gør Castlevania bedre end DKC - hvis man kan generalisere så meget - så er det vel ting som stemningen, udfordringen, kontrollen, udforskningselementet, dybden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CronossCronossSkrevet 20/01-04 20:17 
DKC er ret middelmådigt fordi styringen ikke er stram, og fordi spillet er trivielt og generelt bare en dårlig platformer.

Castlevania har en god styring, en god historie (for en platformer), lækker grafik, og et stramt og gennemarbejdet gameplay.

Jeg elsker Rare mere end de fleste andre udviklere, men jeg må give Rune ret i at det var på N64´eren at de lavede deres gode spil.
Eneste spil jeg ellers har fundet fremragende er Killer Instinct.
dRxLdRxLSkrevet 20/01-04 20:33 
At kalde Castlevania for en Metroid klon? Aldrig har jeg da skidt så tyndt! For det første blev de to spil ifølge gamefaqs udgivet med halvanden mådes mellemrum (metroid 06/08/86 og castlevania 22/09/86) for det andet er deres gameplay ikke sammenligneligt, og da slet ikke for de første spil i Castlevania serien der er helt uden adventure aspekter. Spis lige brød til, eller noget andet med meget fiber!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 20/01-04 20:36 
For mit vedkommende snakker jeg primært om de nyere titler. Det er vist helt klart, at Konami skelede MEGET til Super Metroid, da de lavede Symphony Of The Night ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 20/01-04 20:37, rettet 20/01-04 20:38 
Ikke til nogen specielt:
Jeg gider ikke gå ind noget Rare vs. Square, men at fratage Rare et par point fordi de ikke "opfandt" deres egne koncepter på N64, og fordi der ikke var nogen stor konkurrence på N64, synes jeg er en vel nok hård dom.

Objektivt, er Goldeneye og Perfect Dark sandsynligvis de bedste FPS´er på sidste generations hardware (også taget forskellene i hardware i betragtning).
Det samme var de fleste af deres 3D-platformere, hvis vi lige ser bort fra Mario 64.
Diddy Kong Racing er vel også den næstbedste kart-racer, i sidste generation.

Jet Force Gemini, og et par andre titler kan man i højere grad diskutere...
dRxLdRxLSkrevet 20/01-04 20:40, rettet 20/01-04 20:49 
RJK >
For mit vedkommende snakker jeg primært om de nyere titler. Det er vist helt klart, at Konami skelede MEGET til Super Metroid, da de lavede Symphony Of The Night ;)

Nu er vi jo nogen der har dyrket vores konsoller siden starten af NES og Master System dagene ;-)

edit: Desuden var Castlevania jo også rigtig godt, i mine øjne nok også bedre, før det blev adventure agtigt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 20/01-04 20:55 
Fair nok. Jeg vil ikke kæmpe for klon-teorien. Men der er da åbenlyse sammenhænge de to serier imellem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ABCDABCDSkrevet 20/01-04 22:24 
Nu havde jeg skrevet en masse men det blev åbenbart slettet fordi jeg havde "fejl brugt quote funktionen". Vil ikke skrive det hele igen, så jeg prøver at gøre det kort.

For det første kan jeg ikke se hvad jeg skulle have omskrevet?

Med hensyn til de gamle RARE spil (ink. DKC) så er pointen jo at du mener folk ikke betragtede deres spil som noget specielt før N64. De spil jeg nævnte beviser jo at du tager fejl og så er det jo entlig ligemeget hvad vi to synes om dem.


stemningen: Bunder jo i grafik og lyd. Grafik, lyd og stemning er også i top i DKC.


udfordringen: Det er vist kun dem til NES, GB og ældre der er udfordrene. De andre er generalt ikke spor svære.

kontrollen: Synes ikke kontrollen er specialt god. Nærmere primitiv og dårlig, specielt den måde man hopper på i nogen af dem og det at man kun kan slå lige ud (i nogen af dem).

udforskningselementet: Så mener du vel Metroid klonerne? Det er en lidt anden genre som ikke nødvendigvis er bedre. Det var derfor jeg spurgte hovedsagligt efter de "almindelige".

dybden: Hvad mener du?
ABCDABCDSkrevet 20/01-04 22:29 
dRxL >
At kalde Castlevania for en Metroid klon? Aldrig har jeg da skidt så tyndt! For det første blev de to spil ifølge gamefaqs udgivet med halvanden mådes mellemrum (metroid 06/08/86 og castlevania 22/09/86) for det andet er deres gameplay ikke sammenligneligt, og da slet ikke for de første spil i Castlevania serien der er helt uden adventure aspekter. Spis lige brød til, eller noget andet med meget fiber!

Måske du skulle læse lidt bedre Hvad jeg skrev?

"hovedsagligt dem der ikke er Metroid kloner"

Hvilket jo blot betyder at nogen af dem er Metroid kloner, hermed tænker jeg selvfølgelig på SOTN & de tre GBA spil.
Konami havde allerede prøvet at kopiere Metroid tidligere med et af deres Turtles spil.
RJKRJKSkrevet 20/01-04 22:35, rettet 20/01-04 22:36 
Bottles>
For det første kan jeg ikke se hvad jeg skulle have omskrevet?

Så indser du det nok aldrig, eftersom jeg har forklaret det.

er pointen jo at du mener folk ikke betragtede deres spil som noget specielt før N64.

Og dér gjorde du det så igen...

stemningen: Bunder jo i grafik og lyd. Grafik, lyd og stemning er også i top i DKC.

Du kan jo ikke bare dele op i stemning op i god og dårlig. Det er jo også hvad stemningen "indeholder". DKC har en lalleglad stemning, Castlevania har en dyster stemning.

udfordringen: Det er vist kun dem til NES, GB og ældre der er udfordrene. De andre er generalt ikke spor svære.

Du trænger til at spille noget mere Castlevania. Eller også må du have spillet fx Haunted Castle, Chronicles og Circle Of The Moon så meget, at de ikke længere udgør en udfordring...

kontrollen: Synes ikke kontrollen er specialt god. Nærmere primitiv og dårlig, specielt den måde man hopper på i nogen af dem og det at man kun kan slå lige ud (i nogen af dem).


Det er muligt at kontrollen ikke er speciel god (især de gamle), men den tilsvarende i DKC er værre.

udforskningselementet: Så mener du vel Metroid klonerne? Det er en lidt anden genre som ikke nødvendigvis er bedre. Det var derfor jeg spurgte hovedsagligt efter de "almindelige".

Jeg betragter de fire nyeste, som de "almindelige". Jeg har ikke spillet de første særligt meget. Jeg er ikke Castlevania-ekspert at all. Det var dig, der partout ville bringe den serie ind i diskussionen.

dybden: Hvad mener du?

Mange ting. At man føler serien mere som et univers. At der er mere indhold i spillet. At der er mere at hente ved at genspille det. At det gør et dybere indtryk - at det ikke føles så overfladisk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ABCDABCDSkrevet 20/01-04 23:27, rettet 20/01-04 23:29 
1. Ja sikkert...

2. Nå ja det er godt nok et stort problem at jeg ikke skrev 100% ord ret hvad du sagde. Men ligemeget hvad så har vi jo fået bevist at din lille teori ikke holder.

3. Det er et smags spørgsmål. Jeg synes ikke Castlevania's stemning er bedre.

4. Haunted Castle kom før NES serien var slut og gælder derfor selvfølgelig ikke, Chronicles er et remake.. ja jeg havde glemt COTM men det alene ændrer jo ikke på at dem som kom efter NES & GB generalt er lette.

5. Så skal du jo heller ikke liste den som et plus.

6. Ja men det er de ældre jeg har ment hele tiden ellers kunne jeg nok have fundet en bedre serie at sammenligne med. Jeg bragte det op fordi jeg synes at de ting som folk her kritiserer DKC for er det samme i Castlevania.


7. Det er jo så igen er spørgsmål om smag. Jeg får langt mere ud af at spille DKC.
RJKRJKSkrevet 21/01-04 01:12 
Hør nu her. Du snakker om noget fuldstændigt andet end mig. Du snakker om hvilke Rare-spil der var populære. Hvilket jeg ikke har sagt noget om (udover jeg faktisk selv sagde, at DKC var populært). Du kan ikke omformulere det jeg har sagt, så meningen er en totalt anden og så påstå, at det jeg siger er modbevist - endda ved at bruge argumenter, som jeg selv er kommet med! Det er helt ud i skoven.

Mht. sværhedsgraden i Castlevania-serien, er dét du prøver at sige så, at ud af de cirka femten spil i Castlevania-serien, så er der tre af dem, som ikke er svære!? Jeg har nemlig lidt svært ved at se, hvordan det modbeviser min udtalelse om, at der er udfordring i serien?

Og selvfølgelig kan jeg da sige at en af de ting der er bedre ved Castlevania end DKC er kontrollen, selvom kontrollen i førstnævnte måske ikke er perfekt. Hvorfor skulle jeg dog ikke kunne det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 21/01-04 10:55, rettet 21/01-04 10:57 
Med de løselige kriterier du tilsyneladende sætter for hvordan man opnår en "klon effekt", så er alle spil jo metroid kloner fordi man bruger en kontroller og en skærm.
Sat på spidsen men der er ikke så langt til det du siger.

Med turtles spil går jeg ud fra at du mener Teenage Mutant Ninja Turtles fra 89. Her bliver sammenligningen endnu mere tynd da hub strukturen svjh. var bundet sammne af et "oppefra" kort mens action sekvenserne var set fra siden. Igen er gameplayet væsensforskelligt fra Metroid. Du kan jo ikke bare fremføre påstanden om at alle platformspil ligner hinanden. SMB3 er jo heller ikke en klon af Metroid.

For mig er det vigtigste spillemekanikken. Hvilket vil sige forholdet mellem spilleren, spillerens figur og de objekter der fra øjeblik til at øjeblik er at finde indenfor det område der påvirker spilleren eller som spilleren har indflydelsesmulighed på.
Ud fra dette kriterie ligner Metroid og Castlevania spillene aldrig hinanden. Dog må jeg indrømme at jeg ikke har haft tålmodighed til at spille ret meget af Metroid spillene, så måske bliver spille-mekanikken helt vildt Castlevania agtig på et senere tidspunkt i spil-forløbet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 21/01-04 11:17 
Udover de overfladiske ligheder er de fire seneste Castlevania-spil opbygget på samme måde som Super Metroid. Så at påstå at spillene aldrig ligner hinanden er mindst ligeså langt ude...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 21/01-04 12:16 
Det kommer da sandelig an på hvordan man vægter det. Det mest interessante for mig er hvordan det spiller. At de måske på det overordnede spilleforløbs plan er organiserede på tilsvarende måder, er for mig uden egentlig betydning.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 21/01-04 12:28 
Jeg synes nu at du skulle spille et par timers Super Metroid og Symphony Of The Night efter hinanden og så komme tilbage og sige, at de aldrig ligner hinanden... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 21/01-04 12:34 
Det kan vist gøres en del enklere end det. Har man ikke totalt aircontrol i Metroid spillene og glimrer aircontrol ikke ved sit fravær i Castlevania spillene? Hvis ja, så kan ikke gå med til at kalde dem kloner.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 21/01-04 12:36 
Så må vi først lige have defineret, hvad aircontrol præcist er.

(Skifte retning frit i hop?)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 21/01-04 12:43, rettet 21/01-04 12:46 
Nu bliver jeg nervøs for at der måske er en grad af aircontrol i SoTN da jeg jo ikke har spillet det synderligt. Selv hvis der er bør man indregne graden af inerti i bevægelsesændringen i sammenligningen.

Men lad os tage et andet eksempel på ting der ikke passer sammen. Hvordan bekæmper man fjenderne og hvordan angriber de? Kan man rulle sig sammen til en kugle i Castlevania? Hvilke gameplay elementer vil I ellers mene er direkte sammenlignelige mellem de to?

Jeg vil ikke gå med at kalde dem sammenlignelige blot fordi den overordnede spilleudvikling er sammenlignelig. Gameplay er vigtigere end det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 21/01-04 12:59, rettet 21/01-04 13:07 
Nu gider jeg ikke lige sætte min Saturn op, men jeg har lige haft Metroid Fusion og Aria Of Sorrow i min GBA og man kan styre på samme måde i luften i de to. Jeg mener det gør sig gældende for de fire seneste CV-titler. Det er selvfølgelig korrekt, at man i de gamle ingen kontrol havde i luften, når man hoppede.

I Metroid angriber man med en horisontal laserstråle. I Castlevania angriber man med en "horisontal pisk". Bortset fra at angrebet bevæger sig i Metroid er det ikke den store forskel. Skuddet forsvinder alligevel, når det går uden for skærmen.

Jeg mener ikke umiddelbart der er nogen generel forskel på fjenderne i de to serier. Faktisk kommer jeg til at tænke på der her skeletflagermus i SOTN som kører rundt om platformene på præcis samme måde som de her alien-skildpaddere gør i Metroid-serien

Kugle-transformationen i Metroid er jo bare en grafisk ændring. Okay, man bliver mindre og man kan lægge bomber. I CV får man så ofte slide-angrebet, som har samme bevægelsesfunktion, når man dukker sig. I CV har man så nogle andre specialvåben end bomber.

Men jeg siger jo heller ikke lige at spillene er "100% identiske" ;) Jeg siger bare, at der er mange lighedspunkter og over historien er det min vurdering, at det mere er CV der har hugget fra Metroid end omvendt.

Konceptet er det samme.

Kortet virker på samme måde.

Level-opbygningen er groft sagt ens.

Save rooms virker på samme måde.

Grafikken er grundlæggende ens (proportioner etc.).

Man har grundlæggende de samme moves.

Man får disse moves på samme udviklende måde.

Man har i princippet fri adgang rundt og "låser så op" via sine udviklede moves på samme måde.

Kontrollen er stort set ens.

Man får mere energi på samme måde.

Bare for at nævne et par ting, der ligner hinanden... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 21/01-04 13:15 
Hvorfor kan slide angrebet ikke lige så godt være inspireret af Rockman spillene hvor der rent faktisk er tale om et slide angreb?

Udover at jeg stadig mener at der ikke er noget grundlag for at kalde SoTN en Metroid klon på samme måde som Simpsons Roadrage er en Crazy Taxi klon, så må jeg hellere holde nu da du skriver om de nye Castlevania spil og jeg skriver om de gode gamle som jeg har spillet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 21/01-04 13:19 
Nu skriver jeg ikke rigtigt noget om hvilke ting der er inspireret af hvilke. Det var bare for ikke at køre diskussionen yderligere på afveje, at jeg ikke modsatte mig klon-snakken.

Hvis definitionen på hvornår noget er en klon er Simpsons Road Rage vs Crazy Taxi, så mener jeg ikke man kan kalde nogen Castlevania-spil for kloner af Metroid.

Men der er også langt derfra og så til at påstå, at de overhovedet ikke ligner hinanden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ABCDABCDSkrevet 21/01-04 15:13 
1.
Det betyder det samme.
Når jeg siger deres spil var populære før N64 mener jeg at RARE og deres spil havde samme høje status før N64, bevist af DKC serien.
Om du så synes DKC er overvuderet er jo ligemeget da du også finder deres N64 spil overvurderede og da en enkelt tilfældig persons mening ikke har nogen indflydelse på RARE's status.


2.
Hvorfor skulle det være det jeg prøvede at sige? Skal jeg nu også til at skrige op om at du bytter om på og ændrer alt hvad jeg siger? Jeg kommenterede kun de tre spil du listede, hvordan du får det til at betyde at der kun er 3 ikke-svære har jeg svært ved at se.


3.
Fordi den ikke er bedre.
MadsMadsSkrevet 21/01-04 15:20 
Er det så du selv bedre kan overskue det, at du stiller dine svar op i punkter? - Hvis det er for vores skyld, så er der en udemærket quote-funktion der gør det nemmere for alle. Hvis du ikke kan finde ud af det, er jeg sikker på, selvom jeg ikke lige har tjekket, at der er et punkt omhandlende det i FAQ'en.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
ABCDABCDSkrevet 21/01-04 15:24 
Fordi jeg 2 gange har fået slettet alt det jeg skrev pga. at jeg "fejl-brugte quote funktionen".
ABCDABCDSkrevet 21/01-04 15:30 
Det Turtles spil jeg mener er "Radical Rescue" til Game Boy.
RJKRJKSkrevet 21/01-04 15:47, rettet 21/01-04 15:49 
Bottles>
Det betyder det samme.

Bare rolig. Jeg HAR opgivet...

Hvorfor skulle det være det jeg prøvede at sige?

Okay, så tager vi den stille og roligt. Jeg siger at Castlevania-serien er udfordrende. Du siger, at den ikke er. Hvis man lige tæller nogle stykker fra. Som - i følge dig selv - er:

Fordi de er til NES:

#1 Castlevania (87)
#2 Castlevania II (88)
#3 Castlevania III (90)

Fordi de er til GB:

#4 Castlevania Adventure (89)
#5 Castlevania: Belmont's Revenge (91)
#6 Castlevania: Legends (98)

Fordi de kom før GB-serien var slut:

#7 Vampire Killer (86)
#8 Haunted Castle (88)
#9 Castlevania IV (91)
#10 Rondo Of Blood (93)
#11 (X68000-tingen) (93)
#12 Bloodlines (94)
#13 Dracula XX (95)
#14 Symphony Of The Night (97)

Fordi de er remakes:

#15 Chronicles (2001)

Fordi du har glemt dem:

#16 Circle Of The Moon (2001)

Tilbage er:

#17 Harmony Of Dissonance (2002)
#18 Aria Of Sorrow (2003)
#19 Lament Of Innocence (2004)

Altså er der så tre (ud af 19) som ikke er svære...? (hvoraf jeg går ud fra, at du ikke har spillet sidstnævnte) Det er jo det du har sagt, så det må være det, du mener? ;)

Jeg venter i spænding på din næste definition af, hvilke af Castlevania-spillene der er svære og lette...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Le RoofLe RoofSkrevet 21/01-04 15:52, rettet 21/01-04 15:53 
*host* Du glemte Super Castlevania IV *host*
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 21/01-04 15:53, rettet 21/01-04 15:54 
Ja, men jeg var hurtig til at rette ;) (Omend jeg var for doven til at skrive "Super")
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SøgAArdSøgAArdSkrevet 21/01-04 16:00 
Alle kender jo EA, selv folk uden interesse for spil. De er en mainstream spil-udvikler, som sælger spil på navnet og ikke kvaliteten (Fifa 99, 00, 01, 02 osv).

Ved ikke om de så er overvurderet af den grund? Som konsolspiller går jeg da ikke og forventer de store overraskelser fra dem, så det er måske lige omvendt? Mange af deres spil bliver da også slagtet gang på gang, men hvad ved det store publikum om det..
Home is where the hardware is..
Le RoofLe RoofSkrevet 21/01-04 16:05 
RJK >
Ja, men jeg var hurtig til at rette ;) (Omend jeg var for doven til at skrive "Super")

Det havde jeg lige overset, men så mangler du stadig de knapt så fede N64 titler...
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 21/01-04 16:15 
Sure, men eftersom vi sammenligner med DKC og Metroid er vi vist forlængst blevet enige om, at de ikke skal tælle med. Det bør Lament vel heller ikke... Så 2 ud af 18... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 21/01-04 16:17 
Søgaard>
Mange af deres spil bliver da også slagtet gang på gang, men hvad ved det store publikum om det..

FIFA-serien, f.eks., får da vanvittigt høje karakterer, i forhold til hvor meget den (ikke) er værd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CronossCronossSkrevet 21/01-04 16:20 
Det er rigtigt at Fifa får høje karakterer mange steder, men generelt ser man altså også mange 7-taller (på en 10-skala), og ser man reelt på det passer det nok også meget fint til spillets kvaliteter.
NaieraNaieraSkrevet 21/01-04 16:21, rettet 21/01-04 16:22 
Det mener jeg bestemt ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CronossCronossSkrevet 21/01-04 16:26 
Nej, men du har jo heller ikke spillet dem.

Lige såvel som at Okotta skal lade være med at udtale sig om ting han ikke har styr på, så er du altså også nødt til det.

Og lad nu være med at sige "Jeg har spillet dem nok", for du har f.eks. spillet Fifa 2004 i omkring 10 minutter mod mig.
MadsMadsSkrevet 21/01-04 16:27 
Det nye FIFA 2004 er faktisk ret godt, ikke noget jeg gad bruge tid og penge på når jeg har PES 3, men bestemt et 7-tal værdigt.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
SøgAArdSøgAArdSkrevet 21/01-04 17:18, rettet 21/01-04 17:19 
Jeg betragter heller ikke karakteren 7 som overvurderet. 7 er vel blot lidt over middel!

EDIT: Nu var Fifa også blot et eksempel.
Home is where the hardware is..
OkottaOkottaSkrevet 21/01-04 17:20 
Cronoss >
Lige såvel som at Okotta skal lade være med at udtale sig om ting han ikke har styr på, så er du altså også nødt til det.

Den er du nødt til at uddybe.

Ellers mener jeg at jeg har glimrende styr på at udtale mig om FF - både hvad angår spillenes tekniske meritter, samt ditto gameplay elementer. Jeg ser hvad der er på skærmen foran mig - det er slet ikke så svært :-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SøgAArdSøgAArdSkrevet 21/01-04 17:23 
Både og. Det er jo netop det der gør det hele kompliceret. Alle ser noget "forskelligt" på skærmen. Ingen er ens, og det samme gælder folks syn på ting (fx hvad der er overvurderet og ikke)..

Ved godt jeg trækker det i en mærkelig retning : )
Home is where the hardware is..
402 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig