X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nostalgi=Det perfekte spil?!


Svar
The BruceThe BruceSkrevet 18/12-03 23:10 
Jeg må indrømme, at jeg er tilbøjelig, til at give "Conor" (skribent for Cube-europe.com) ret, når han siger følgende, men er hvad mener I?!
------------------------------------
Pause: Ditching Those Horrible Glasses

It's common opinion amongst multi-generational gamers (i.e. the ones who have been intimate with games since the SNES at latest) that games are getting worse and worse as time passes on. They claim that old Shiguru isn't quite what he used to be, and that Team Sonic passed their heyday as the gaming clock turned over to the 3rd Dimension.

Whilst the latter statement may hold a lot of truth, over the last few days I have really come to disagree with the opinion that videogames are in decline.

It started when I plugged in my SNES again, and placed Donkey Kong Country 2 into the little grey slot. After spending the last few days whittling away my time on Super Mario Sunshine (again), I was ready to get blown away by one of the greatest gaming experiences that you could get from Cash Generators.

After 10 minutes I was bored. Not the kind of boredom you get from familiarity, either. It was the kind of boredom that makes you want to turn of the console, eject the game and launch it out of your window.

Was it my attitude, or was it just that, in general, the feeling of new which had been there when I first bought the game, had disappeared, leaving a bland, generic game? I turned on Sunshine to assess the situation, and within minutes, I was enthralled in a world which devoured 20 hours of my life the first weekend I got it and caused my Mother to place a ban on my Gamecube while my eyes went back to normal from the bloodshot, narrow ones which the chubby Italian had changed them into.

After re-starting the game and collecting a few more shines that I expected to, I went back to my SNES and turned on the hallowed Super Mario All-Stars collection, in hope of reviving my 2D roots and demolishing all thoughts of my SNES being over-rated.

25 minutes, 7 worlds (thanks to the flute I picked up) and a lot of disbelief later, I had come to my conclusion - my whole childhood was a shambles, and one built on average games which I was lead to believe were the best.

Super Mario World was just sat there, staring at me, but I couldn't bring myself to play it. I knew that if I did, it'd wreck what was left of my childhood memories, and bring me to my knees. I didn't want to wreck what I classed as the greatest gaming experience of my life.

And so, now, I have come to my conclusion that Super Mario Sunshine is my favourite game. When I look back at Mario World, I don't get the same feeling as I do when I think about Sunshine.

Maybe it's time you should all look back at YOUR favourite games. Get out your SNES', Mega Drives, Commodores and Atari's, take off your rose-tinted glasses, plug in and play the game that you think defines 'perfect', and then take on one of it's modern day counterparts, and I bet you'll be in for a little surprise.
---------------------------------------

Det er en gamecube side, men- tænk bredt!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 18/12-03 23:26 
So true, Mr. Brew!

Det har vi snakket om MANGE gange ;-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 18/12-03 23:27 
Bah. Jeg spiller stadig lige meget Bubble Bobble og det er stadig "perfekt" for mig. Jeg nyder også fortsat de ældre RPG'er. De holder. Jeg skal ikke udtale mig om SMB, men jeg mener klart at DKC er overvurderet.

Og det er kernen. Når noget er nyt, så fascineres man lettere af overfladen (DKC er et godt eksempel). Når årene er gået, er overfladen blevet forældet og så må spillet selv stå på egne ben. De gode spil holder stadig, dem der levede på overfladen gør ikke.

Sådan vil det altid være.

(Jeg har aldrig sagt, at alt nyt er skod - der er godt og skidt i alle generationer)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 18/12-03 23:31 
RJK >
Jeg nyder også fortsat de ældre RPG'er. De holder.

Hvorfor ender jeg altid med at give dig ret...I'm sick of it! ;-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
WehnerWehnerSkrevet 18/12-03 23:44 
Jeg synes godt nok ikke at manden har ret. Mario Sunshine er undervurderet, ja.

Men de rigtig gode gamle 16-bit spil holder endnu. Faktisk holder de max!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CronossCronossSkrevet 18/12-03 23:50 
Definitionen af spilperfektion er for mig Ultima 7 til PC. Det eneste spil der kommer i nærheden af det er Morrowind, som jeg synes er nogenlunde ligeså godt.

Jeg spiller bare stadigvæk Ultima 7 fra tid til anden, og jeg mener stadigvæk at det er det bedste spil nogensinde.

At en eller anden dreng synes at Donkey Kong Country 2 er blandt de bedste spil nogensinde, det må jo så stå for egen regning. Personligt mener jeg, som RJK, at Donkey Kong Country serien er ekstremt overvurderet, og jeg vil gå så langt som til at kalde den uspillelig i dag. Det var en flot grafikdemo, men styringen holder jo ingen steder!
The BruceThe BruceSkrevet 18/12-03 23:52 
Jeg er også af den overbevisning, at spil kan være tidsløse og et godt spil ER sgu et godt spil- "Good gameplay never gets old!!!"

...men dem jeg er træt er dem, der kan sætte en ære i at rakke ned på 99,9% af alle nyere spil og i stedet for siger, at "det sgu var noget andet i de gode gamle dage med Trojan, Castlevania (Det første til NES) og JA- SMB! Spilkontrollen sutter seriøs numse, men folk ophæver dem som halvguder fordi de udgjorde en stor del af deres hverdag, da de var 7!

...men pga. den nostalgiske værdi, så er de mesterværker på lige fod med Leonardo Da Vinci's bedste- ....øhhhh: nej!!!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
CronossCronossSkrevet 18/12-03 23:53 
De spil du nævner har jo ikke dårlig kontrol.
jaesjaesSkrevet 19/12-03 00:03, rettet 19/12-03 00:17 
Ikke ligefrem verdens mest "videnskabelige" artikel, da han tilsyneladende baserer sin konklusion på kun to gamle spil.
Havde han spillet 5-10 klassiske 16 bit-spil, og i flere forskellige genrer, kunne man måske tage hans statement seriøst.

Manden er sikkert bare "vokset" fra 2D-gameplay.
Gameplayet er jo stadig i top i mange af de 16 bit-spil, som blev anset for de ypperligste, da de udkom, og IMO er det kun grafikken (specielt animationerne), og til dels lyden, som kan trække lidt ned på helhedsudtrykket, når man spiller dem i dag.
The BruceThe BruceSkrevet 19/12-03 00:15 
Cronoss >
De spil du nævner har jo ikke dårlig kontrol.

Jeg vil definere det som dårlig kontrol, når der går en femtedel af et sekund (eller hvad ved jeg) fra man trykker på knappen, til man ser resultatet på skærmen!

Jeg prøvede at sætte mig ned og spille Super Mario Brothers for ikke så lang tid siden og styringen var altså bare ikke "tight"! Langt fra!

...og det er sgu ikke fordi, jeg har noget imod 2D! Jeg kan sagtens sætte pris på Super Mario World (i modsætning til artikel forfatteren) og generelt synes jeg at spilkontrollen på SNES'en blev højnet betydeligt i forhold til NES'ens ofte "sluggish controls"!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
CronossCronossSkrevet 19/12-03 00:16 
Kig mit link. Se filmen. Det kan altså ikke gøres hvis reaktionstiden ikke er meget, meget lav.

Se om du kan gøre dette uden tight kontrol
DarkenDarkenSkrevet 19/12-03 02:44 
Jeg vil også være med... Jeg kan stadig lige som andre godt sætte mig ned og NYDE retro games... mest når vi snakker RPG/Adventure games :P

Ultima 8 til PC, selv uden den expansion der aldrig kom har den, den fedeste "setting"(kan ikke finde et bedre ord) og atmosfære!!!

Og mine elskede SNES spil, zelda,FF, BoF, SoM, CT, Terranigma... jammen klasse!

Men det har jo nok også noget at gøre med hvad man startede at spille..., for mig var det C64, som jeg desværre ikke kan spille mere da den er MEGET i stykker (ting sker når man ikke er særlig gammel + en masse jævn aldrende =(

Snes'en var bare der hvor jeg for alvor blev bidt af gaming.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
ABCDABCDSkrevet 19/12-03 03:54, rettet 19/12-03 03:56 
Jeg synes ikke DKC serien har specielt dårlig kontrol.
Hvilke platformere sammenligner du det med udover Mario?
ChronoChronoSkrevet 19/12-03 07:29 
Den mand kan man jo ikke tage seriøst - de spil han kalder middelmådige er jo noget af det bedste genren har har at byde på. Også i dag!

Super Mario World er måske det bedste platformspil nogensinde. Og de fleste spil i Allstars er næsten lige så gode.

Donkey Kong Country er da ikke overvurderet? Det er da et rigtig godt spil - styringen er ikke "tight" som i Mario spillene, men det er jo også en abe man styrer! Det har også en super stemning i kraft af sin gode musik og de sjove figurer.

Han skulle da tage at åbne sine øjne for andet end flot grafik. Jeg har i år gennemført Super Metroid og Zelda 3 igen - de er stadig på alle måder nogle fantastiske spil.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 19/12-03 08:49 
DKC er helt klart overvurderet. Det var vildt på grund af grafikken, men egentligt indhold skal man lede længe efter.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 19/12-03 11:58 
Chrono >
Donkey Kong Country er da ikke overvurderet?

Nej, da. Det er klart til 100% ;p

(Power Play)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 19/12-03 12:38 
Kort og godt: Oldies holder stadig, og jeg spiller dem stadig med glæde. Men ja, der er sgu' da også mindre holdbare titler fra gamle dage - hvad forventer man?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NaieraNaieraSkrevet 19/12-03 12:56 
RJK >
(Power Play)

Power Player! Pff! ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 19/12-03 12:58, rettet 19/12-03 12:58 
Det var bare en genial sammentrækning, som du ikke fangede:

Power Player / Super Play

Eller også var jeg bare træt ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 19/12-03 13:23, rettet 19/12-03 13:25 
jaes >IMO er det kun grafikken (specielt animationerne), og til dels lyden, som kan trække lidt ned på helhedsudtrykket, når man spiller dem i dag.

Der er æstetisk flot, og der teknisk flot. De to hænger kun til en vis grad sammen.
Selv spil med meget teknisk simpel (i ordets bedste betydning) grafik og lyd, kan være meget tilfredsstillende æstetisk.
Et godt eksempel på dét, for mig, er Asteroids, med et minimum af streger og lydeffekter, formår det at skabe et udtryk, hvor lidt virkelig ér mere.

Hvad angår DKC spillene, så er jeg fuldstændig enig i at de er voldsomt overvurderede.
Det synes jeg egentlig gælder Rares spil generelt.
De har da lavet nogen få rigtig gode spil, men fælles for stort set dem alle er, at de har været gode koncepter der bare ikke er blevet udført på bedst muligt måde (bedste eksempel på det, er IMO Jet Force Gemini).
Fælles for dem, er også den underlige gumpetunghed der præger stilen og gameplayet, som gør at de ikke hæver sig op til Nintendos og Segas standarder overhovedet.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 19/12-03 13:54 
Zzap! >
Der er æstetisk flot, og der teknisk flot. De to hænger kun til en vis grad sammen.

Enig, og derfor gik jeg med vilje ikke i detaljer, om hvad god/dårlig grafik er :)
MarcusMarcusSkrevet 19/12-03 14:20 
Jeg foretrækker generelt Retro spil, der kmmer nye af og til nu men synes spillene toppede omkring SNES's tid.
Og jeg synes Castlevania I har en fin styring iøvrigt.

Castlevania 1, 2, 3 & 4 er iøvrigt stadig blandt mine favoritter, nok med 4 på første pladsen, 3 på anden, 1 på tredje. 2'eren ved jeg ikke helt hvor jeg skal placere.
millenniummillenniumSkrevet 19/12-03 15:40, rettet 19/12-03 15:41 
Super kort-sigtet nostalgi... Det er jo blot 10-12 år siden at spil-kvaliteten dermed skulle have 'toppet', men det er rigtigt nok en diskussion der har været oppe og vende et par hundrede gange.

Der laves stadig klassikere i dag: Spil som om 10 år vil fremstå som helt unikke, i forhold til den kæmpe pøl af middelmådige spil som industrien ørler ud på markedet, næsten hvér dag.
Og når vi om 10 år sidder og spiller "Super Xtreme Mario Goes Windsurfing 4" og andre suppe-spil som de koger op for tiende gang, så vil vi nok læne os tilbage og tænke på GTA3 og Zelda Windwaker, som nostalgiske mesterværker. Ce' la vie!
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig