X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gode Gyser film???


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 15/12-03 15:24 
nej nej nej nej nej nej..... Jeg har lige set House of the dead. En ny gyser baseret på et sega-zombie-skyde-spil. Nej nej nej, hvor er den film bare en gang puha :-( Overdrevet forbrug af dårligt bullet-time og slowmotion. Elendige skuespillere, uendeligt ammo, dårlig klipning, teknomusik, extrem dårlig belysning, dårlig historie, dårlige repliker.

Og sådan er det jo med 95% af alle... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
89 emne(r).
1 2 > »

Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 15/12-03 15:24 
nej nej nej nej nej nej..... Jeg har lige set House of the dead. En ny gyser baseret på et sega-zombie-skyde-spil. Nej nej nej, hvor er den film bare en gang puha :-( Overdrevet forbrug af dårligt bullet-time og slowmotion. Elendige skuespillere, uendeligt ammo, dårlig klipning, teknomusik, extrem dårlig belysning, dårlig historie, dårlige repliker.

Og sådan er det jo med 95% af alle nyere gyser-film, og så var det jeg tænkte. Findes der virkelig ingen nye fede gysere idag? kan i nævne en gyserfilm som fik jer til at gemme jer under dynen af bar rædsel?

Et par gode gysere jeg kan huske er, the thing, alien (1'eren), jacobs ladder (som er min favorit), event horizon.

Kom med jeres bud på en rigtig go gyser, eller en rigtig dårlig en man skal holde sig fra, så som house of the dead, eller Undead.
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 15/12-03 15:28 
Der er mange tråde om asiatiske gysere herinde - se på dem. Det er helt klart hér det sner for genren. I USA har gysergenren gået halvt til actionfilm og halvt til komedier. Hvilket da er fint nok i sig selv, men "rigtige" gyserfilm savner man...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RebelheartRebelheartSkrevet 15/12-03 17:07 
Det kan godt være, jeg nu får skældud, men jeg synes altså, at Resident Evil filmen er en fremragende gyser.

Jeg har dog problemer med at afspille filmen på mine 2 Xboxe. Andre med samme problem?
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 15/12-03 17:11 
Jeg troede gysere skulle skræmme eller fremkalde frygt? Det gør Resident Evil ihvertfald ikke. Den er bare skodringe ;)
(...)
JmogJmogSkrevet 15/12-03 17:16 
Resident Evil fremkaldte en del frygt i mig. Frygt for at jeg nogensinde skulle komme til at se den igen.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 15/12-03 17:26 
Good one :)
(...)
HardballerHardballerSkrevet 15/12-03 17:28 
Er jo også bygget på RE spillene (er den ikk? hehe) Og de er jo heller ikke ligefrem uhyggelige.. Men en fed en er Thirteen Ghosts(mener jeg nok den hedder) Lidt freaky..
HankyHankySkrevet 15/12-03 17:44 
Hmm .. en fed film er da The Silence of The Lambs :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
yokanabsteryokanabsterSkrevet 15/12-03 17:44 
RE, Nej for satan en lorte film, undskyld mig men skuespillet i den film, he he, er jo skandaløs :) !
Fede gyser film er fra japan kina eller korea, eks. the ring 0,1 og 2 eller 2 koreanske søstre (er det ikke det, den hedder) og the eye. Det er noget der for en til, ikke at turde
at gå rundt i dagslys...
soon the world will be one big computer
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 15/12-03 18:11 
Jeg synes sådan set at RE er okay, så længe man bare tager den for det den er - en actionfilm.

Af nye, gode er jeg enig i at der desværre ikke er så mange. Jeg har hørt godt om Rob Zombie's House of 1000 Corpses, og den nye Cabin Fever, men jeg har endnu ikke set nogle af dem. På den anden side synes jeg ikke det gør så meget at der ikke kommer nogle nye, så længe der er gamle man ikke har set (og det skal der skam nok være) :)
RebelheartRebelheartSkrevet 15/12-03 21:20 
Hanky >
Hmm .. en fed film er da The Silence of The Lambs :)

Dén film er jo slet ikke uhyggelig!
RebelheartRebelheartSkrevet 15/12-03 21:27 
Darknon >
Og sådan er det jo med 95% af alle nyere gyser-film, og så var det jeg tænkte. Findes der virkelig ingen nye fede gysere idag? kan i nævne en gyserfilm som fik jer til at gemme jer under dynen af bar rædsel?

Vi er jo ikke kvinder, så nej!

Jeg har ikke set en film nogensinde i mit voksne liv, som har haft sådan en effekt på mig. Desværre.
KalicolaKalicolaSkrevet 15/12-03 22:01 
Thirteen Ghosts, er en yderst dårlig film, det samme med ghost ship. De lider begge af dårligt skuespil, og dårlig manus, selvom idén bag Thirteen Ghosts er fed nok, bare dårligt udført.

the silence of the lambs, er en fed nok film. Men jeg syntes ikke at den er uhyggelig nok til at kunne kaldes en gyser.

House on the hunted hill er en fed gyser, med fremragende skuedspillere. Historien er lidt for klassisk og flad, Det der gør den god er skuespillerne og atmosfæren. Da jeg sad og så den alene i mørket midt om natten, var jeg sgu blevet godt og grundigt parnoid til sidst :-) Og det kan vi li...

Jeg så den kinesiske udgave af the ring, men jeg syntes nu at den var lidt kedelig, måske var jeg bare ikke oplagt til at se den, den aften :-/
For The Love Of The Game
KalicolaKalicolaSkrevet 15/12-03 22:04 
Rebelheart >


Vi er jo ikke kvinder, så nej!

Jeg har ikke set en film nogensinde i mit voksne liv, som har haft sådan en effekt på mig. Desværre.




Heller ikke mig, men nu var det jo også noget jeg bare sagde, for at understrege "uhyggelig" ik... *tsk tsk* :-)
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 15/12-03 22:04, rettet 15/12-03 22:04 
Darknon>
Jeg så den kinesiske udgave af the ring

Japanske...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 15/12-03 22:04, rettet 15/12-03 22:05 
Ikke kinesisk, japansk :)

EDIT: Nå, jeg var ikke den eneste :)
DizzyDizzySkrevet 15/12-03 22:20 
13 ghost er jo bare en genindspilning af en gamle klassiker, som dog ikke er særlig uhyggelig, havde dog en "sjov" effekt med enkelte scener som skulle ses gennem en ghost-Viewer/Remover...
Det mest uhyggelige er snart kun Tv-avisen når pia K eller en af hendes lakajer dukker op ;-)

Personligt er jeg nok mest til "film" ala Faces of Death, traces of death etc. Det er ikke uhyggelige, men kan da godt give lidt brækfornemmelser.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
HardballerHardballerSkrevet 15/12-03 22:26 
Faces of Death, Russian soldier get killed.. Temmelig klamt, halsen skåret over, og hovedet skået af.. bdrr :D
Star SoldierStar SoldierSkrevet 15/12-03 23:15 
Har lige set jeepers Creepers 2, det er en gyser film der vil noget, bare noget meget dårligt, hold jer langt væk fra det crap.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
MadsMadsSkrevet 15/12-03 23:58, rettet 16/12-03 00:01 
Jeg nævner lige et par nyere der ikke er alt for kendte. Det skal siges jeg er uhjælpelig genrefanatiker, så jeg er måske ikke altid lige så objektiv filmisk set ;)

A Tale of Two Sisters (2003) (Koreansk)
Kamera, lyd og skuespil, det er virkelig i top. Det er et GYS, der vil skræmme dig.

Shadow of the Vampire (2001) (USA)
Endnu en god vampyrfortælling.

Doctor Sleep(/Hypnotic) (2002) (Engelsk)
En visuel fortælling af kaliber. Er åbenlyst inspireret af 70'ernes genrefilm.

Anatomie (1999) (Tysk)
En europæisk gyser der dog tydeligvis er inspireret af den amerikanske visuelle stil, men alligevel går igennem som en rigtig god film.

Session 9 (Dansk: Dødens Hospital) (2001) (Engelsk)
Se mit emne "Gode gys!" for mere information.

Funny Games (1997) (Østrig)
Skræmmende. Selvom alt volden er offscreen virker det alligevel utrolig godt.

Ginger Snaps (2000) (USA/Canada)
Endnu en fortælling om et søskendepar. En af de virkelig gode varulvefortællinger.

The Isle(/Seom) (2000) (Sydkorea)
En seksuel symbolsk fortælling af karakter.

Trance (Dansk: Mumiens Kys) (1998) (USA)
En usædvanlig genrefilm med intellekt, dog lidt underlige plotdrejninger.

Soul Ripper (2002) (Dansk!!)
Dansk instruktør med fornemmelse for genren, se den fordi den er dansk.

Audition (1999) (Japansk)
Visuelt flot, nok mest til genrefans. Fremragende film.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 16/12-03 00:01 
Barrett >
Soul Ripper (2002) (Dansk!!)
Dansk instruktør med fornemmelse for genren, se den fordi den er dansk.

IMDb's Recommendations er genial ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 16/12-03 00:09 
Det havde jeg helt glemt, hvornår skal jeg se Mørkeræd? :)
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RebelheartRebelheartSkrevet 16/12-03 01:47 
Dizzy >
Det mest uhyggelige er snart kun Tv-avisen når pia K eller en af hendes lakajer dukker op ;-)

Idiotisk bemærkning! :-(
Suk!
DarkenDarkenSkrevet 16/12-03 02:05, rettet 16/12-03 02:06 
Barrett >
Shadow of the Vampire (2001) (USA)
Endnu en god vampyrfortælling.

bare min egen mening... den er bare DÅÅRLIG! .. hehe

men som andre har skrevet: the ring (jap) er fed.

nice nok du har nævnt alien1 ... nok den bedste sci-fi horror nogen sinde.. 2'eren fed action.. 3'eren *GAB* .. 4'eren jaja action... og DØ SÅ RIPLEY! ;) (glæder mig til AvP filmen... hvis den altså stadig er on?!)

House of a thousand corpses er bare underlig?! MAX weird og marcabre... kan ærligt sige, at jeg ville lade vandet, hvis jeg mødte forfatteren i en mørk gyde.... seriøs nutcase.... selve filmen er ikke vildt skræmmende, men man sidder bagefter og tænker ... "wtf?!?!"
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
DizzyDizzySkrevet 16/12-03 04:18 
Rebelheart >
Idiotisk bemærkning! :-(
Suk!

Det var en patetisk joke (derfor ;-) ), men man kan s** da godt få brækfornemmelser når alle de tåbelige politiker (uanset parti) stiller sig op på tv og hælder vand ud af ørerne.
Så vil jeg s** hellér se lidt død......

Darken.. Alien er helt klart en fed oplevelse.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 16/12-03 06:55 
Hvor er der mulighed for at se Soul Ripper?

Den virker interessant, men jeg går ikke ud fra, at jeg bare kan rende ned i den lokale Blockbuster og leje den.
MadsMadsSkrevet 16/12-03 09:41, rettet 16/12-03 09:43 
Nej, det er der nok ikke. Jeg fik den gennem en jeg snakker med, som havde en finger med i produktionen ;)

Men jeg kan lige prøve og høre om der er nogen muligheder for at få fat på den.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 16/12-03 11:27 
Jacob's ladder. Jeg vil vildt gerne se den!

Jacob's Ladder
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 16/12-03 11:43 
Rebelheart >
Jeg har dog problemer med at afspille filmen på mine 2 Xboxe. Andre med samme problem?

Off-topic: Du er træt af konsoller, men har 2 Xboxe?!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
KalicolaKalicolaSkrevet 16/12-03 13:47 
Jacobs ladder må være en af de allerbedste gysere nogensinde.. den er scary :-) Og historien er for fed.
For The Love Of The Game
RebelheartRebelheartSkrevet 16/12-03 16:28 
Born2Play >
Off-topic: Du er træt af konsoller, men har 2 Xboxe?!

Korrekt! ;-)
For ikke at det skal være løgn, så er jeg også indehaver af en GameCube!
DizzyDizzySkrevet 16/12-03 16:50 
Du kan se en anmeldelse af Soul Ripper på uncut.dk, her er også adressen til at købe envhs udgave af filmen. "Filmen har så vidt vides ingen egentlig distributør, men kan købes gennem instruktøren (email: askfilm2000@yahoo.dk)" (citat fra http://www.uncut.dk/UNCUT/anmeldelser/soulripper.html )
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 16/12-03 17:34 
Jeg siger tak til Dizzy :) Uncut.dk er da faktisk en ret sej side...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/12-03 17:56 
Enig, Uncut.dk har imo nogle utrolig velskrevede og ofte fyldige anmeldelser af gyser-film bl.a. fra Østen.

Ellers en ret overset gyser-ubådsfilm må næsten være 'Pitch Black'-instruktøren, David Twohy's 'Below (2002)'. Der er en hel del scener, som rammer en nerve meget sjældent set i amerikanske gysere...

Man kan sige mange negative ting om RE-filmen, men den har et solidt soundtrack ;)

Der var visse opfindsomme chokmomenter i 13 Ghosts, som ikke var helt ringe...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Star SoldierStar SoldierSkrevet 22/01-04 23:02 
Uaaaadrrrhv, nogle der kender Guinea-pig filmene?, ser lige en tand for klamme ud...

Oink
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 22/01-04 23:07 
Prøv at se Wrong turn - Den er fed.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/01-04 01:45 
Cabin fever og Shredder... ZZZzzz..., de kan ikke anbefales herfra :/
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
BomberBomberSkrevet 27/01-04 02:25, rettet 27/01-04 02:36 
Scary movie 3.........holdt kæft jeg var bange.........for at dø............af grin. ;o)

Men det er jo bare tegn på at amerikanske gysere ER til grin.

Problemet med gysere ER at de kun skræmmer os EN gang. Anden gang man ser dem ved man jo hvad der sker. Derimod kan jeg stadig dø af grin hvis jeg ser en komedie 2. eller 3. gang.

Men hvis jeg skal nævne en enkelt som jeg så første gang da jeg var barn. Må det nok være "IT" (det onde) Kan huske jeg fik mareridt af den film.
*But...it is written if the Evil Spirit arms the Tiger with claws Brahman provided wings for the Dove Thus spake the Super Guru*
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/01-04 10:19 
Star Soldier >
Uaaaadrrrhv, nogle der kender Guinea-pig filmene?, ser lige en tand for klamme ud...

Jeg mener at der er en verden til forskel på gys og splat! Det er ligesom Stereo Studio, som katalogiserer Industrial-musik under Techno... det har ikke en skid med hinanden at gøre, og det tyder bare på manglende forståelse for emnet.

Men ja, 'Guinea Pig'-serien er noget klamt lort :-)
GreaseballGreaseballSkrevet 27/01-04 10:25 
Rebelheart >
Det kan godt være, jeg nu får skældud, men jeg synes altså, at Resident Evil filmen er en fremragende gyser.

Jeg har dog problemer med at afspille filmen på mine 2 Xboxe. Andre med samme problem?


Så glæd dig til RE-2 filmen. Resident Evil: Apocalypse. Tjek traileren.

Resident Evil: Apocalypse
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/01-04 10:28 
Bomber >
Scary movie 3.........holdt kæft jeg var bange.........for at dø............af grin. ;o)

Men det er jo bare tegn på at amerikanske gysere ER til grin.

Du mener da ikke seriøst at du vil sætte Scary Movie-serien i bås med ægte gysere??? De har jo intet med hinanden at gøre genremæssigt. 'Scary Movies' er spoof/komedier, som tager pis på bl.a. gysergenren.

Seneste amerikanske gyser, som virkelig har ramt plet hos mig er 'The Ring (remake)', hvor Gore Verbinski formåede at tage den japanske original og både peppe den visuelt op og tilføje nye virkefulde plotelementer.

Bomber >
Problemet med gysere ER at de kun skræmmer os EN gang. Anden gang man ser dem ved man jo hvad der sker. Derimod kan jeg stadig dø af grin hvis jeg ser en komedie 2. eller 3. gang.

Wow, der har jeg det godt nok totalt omvendt. Når man har hørt jokes 2-3 gange er de jo ved at være gamle... når Sadako kravler ud af fjernsynet er mine små hår på armene sgu ved at rykke sig selv op med roden hver gang!

Bomber >
Men hvis jeg skal nævne en enkelt som jeg så første gang da jeg var barn. Må det nok være "IT" (det onde) Kan huske jeg fik mareridt af den film.

Jeg turde ikke se i spejle et stykke tid efter at have set 'Prince of Darkness' (I en kælder sort som kul) (1987). Og ud over de mange gode asiatiske gysere, har 'Blair Witch Project' og 'The Ring' bragt troen tilbage på at amerikanerne ikke er helt tabt i opløbet.
The BruceThe BruceSkrevet 27/01-04 13:31, rettet 27/01-04 13:31 
Hyakotake >
Og ud over de mange gode asiatiske gysere, har 'Blair Witch Project' og 'The Ring' bragt troen tilbage på at amerikanerne ikke er helt tabt i opløbet.

The Ring var OK, men slet ikke noget, der kunne få mig til at "skøjte rundt i sædet af angst eller lignende" (...men jeg syntes så heller ikke den Japanske version var særligt skræmmende! Granted- slutscenen (Fernseher...) er OK skruet sammen!

...men Blair Witch synes jeg til gengæld var helt igennem elendig! Det som for mange fungerede som et glimragende virkemiddel til at skræmme ("sloppy Joe" kameraføring som skal forestille hjemmevideo-optagelser) virkede lige modsat på mig!! Jeg kan overhovedet ikke se det uhyggelige i at man ikke rigtigt ænser, hvad der foregår i de mest "skræmmende" scener fordi kameraet vælter rundt og lyden er kaotisk. Det virker bare forvirrende- det er alt!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/01-04 14:29 
Mht. Blair Witch tror jeg det handler om indlevelse.

Dagsoptagelserne, hvor de tre går rundt og skændes og bliver mere og mere væk (både fra civilisationen og hinanden) er med til at opbygge et forhold til dem. Natscenerne er derfor mere skræmmende, da man kender til dem personligt.

Hvis du aldrig har sovet i telt langt ude i en skov, kan du nok heller ikke sætte dig ind i hvilke tossede tanker, der kan flyve gennem ens hoved, når man har en lidt for livlig fantasi.

Det er også langt værre at høre pigen skrige "What the fuck is that???" i rædsel mens hun spæner gennem skoven end det ville være at se et eller andet CGI-effekt-lortespøgelse svæve gennem luften mod dem. Dét, man selv kan forestille sig, er meget værre end hvad man kan vise på film.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/01-04 20:52, rettet 27/01-04 20:52 
Hyakotake>
Seneste amerikanske gyser, som virkelig har ramt plet hos mig er 'The Ring (remake)', hvor Gore Verbinski formåede at tage den japanske original og både peppe den visuelt op og tilføje nye virkefulde plotelementer.

Han peppede den visuelt op, ja, men jeg er uenig i resten. Jeg følte han drejede plottet alt for langt væk fra originalen. Sadako er også blevet mindre skræmmende efter min mening. Han tilfører filmen en anden vinkel, men ikke en jeg kan bruge til noget som tilhænger af genren og originalfilmene.

Ellers ser jeg stadig på Ring Ø: Birthday Party, som den bedste af filmene. Jeg fandt den i hvert fald noget dybere og mere chokerende i plotforløbet...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/01-04 21:16 
Når man laver et REMAKE er det jo ikke meningen at hver eneste scene skal være identisk med forgængeren. Der skal være plads til at den nye instruktør/forfatter kan indgive nye elementer og sin egen fortolkning af grundmaterialet.

Hovedplottet i Ring er bibeholdt, idet det i bund og grund kan skæres ned til "Forurettet spøgelse spreder død og ødelæggelse ved at forbande et videobånd". Hvad der så ellers sker i filmen er stor set frit spil.

Jeg vil dog give dig ret i, at Sadako slår Samara i Creepiness Factor!

(og, just for the record, jeg er cirka lige begejstret for begge versioner, og favoriserer dem frem for hinanden på forskellige punkter)
CoreCoreSkrevet 27/01-04 21:40, rettet 27/01-04 21:59 
Så lang en tråd, og der er endnu ingen der overhovedet har overvejet at nævne "The Shining" ???

Problemet med gyserfilm idag er at Hollywood er begyndt at tro at gys er lig med en film hvor der dør en masse mennesker, og så skal de helst bløde en hel masse mens de gør det. Det har resulteret i at der er rigtig langt imellem gode gys, jeg kan ikke udtale mig om de asiatiske produktioner, men på mange andre områder er de Hollywood overlegne så hvorfor ikke også her. Folk der ikke har fanget ideen i Blair Witch Project, mangler efter min mening forståelse for nytænkning, for den holder da max, udover den så tror jeg ikke at der er kommet en direkte uhyggelig gyserfilm ud af Hollywood i de sidste (noget der ligner) ti år. Men den dag M. Knight Shamyalan sætter sig for at skræmme os så tror jeg at vi kommer til at skide. Indtil videre har han ikke lavet nogen decideret gyserfilm, men når man ser på scenerne i "The 6th Sense", og scenen i kælderen i "Signs"(uanset hvad man syntes om filmen som helhed), så er man ikke et sekund i tvivl om at ham her har helt sikkert evnerne til at bygge en uhyggelig stemning op.

Engang i halvfjerdserne blev der lavet en film, med Peter Fonda, hvor han sammen med sin kone er på bilferie i en autocamper, sammen med deres forældre, en aften kommer de til at overvære et rituelt mord, og så kører der en rigtig fed historie med klapperslanger, hængte hunde, swimming-pools og gale sektmedlemmer. Tiden taget i betragtning så var den fandme noget scary shit, så hvis der er nogen der sådan lige sidder med en titel på den, så syntes jeg da lige at han skal dele den med os andre, for den kan klart anbefales. Den danske titel dengang var vist nok noget i stil med "Djævelsk Terror".

EDIT : Den hedder "Race With The Devil"...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/01-04 23:12, rettet 27/01-04 23:16 
Hyakotake>
Jeg vil dog give dig ret i, at Sadako slår Samara i Creepiness Factor!

Det synes jeg i det hele taget, at originalen formår over hele linien. Verbinski malker konceptet i en sådan grad, at jeg bare ikke blev skræmt. Det har selvfølgelig også noget at gøre med førstegangsoplevelsen, hvor den psykiske terror i originalen efterlod et større indtryk på mig. Men jo, jeg er generelt imod al amerikanisering af asiatiske gysere.

Når amerikanske skuespillere medvirker, forsvinder, for mit vedkommende, den oprindelige uskyld, charme og afmagt - og så overbeviser virkemidlerne mig simpelthen ikke. "New Wave Psycho"-gysere har rødder i Asien og her bør de blive... ;)

Men set som en enkeltstående film - og havde jeg ikke haft den originale, japanske Ringu (faktisk en re-make af en anden, dybt tragisk film) i bagtankerne - ja, så havde re-maken (US) sandsynligvis haft en anden effekt på mig.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/01-04 23:36 
Nu hvor tråden er ved at blive til "Remake vs Original" kan vi jo lige tage en hurtig rundspørge på, hvad folk mener om The Shining (Kubrick) i forhold til The Shining (TV-film).

Min urokkelige mening er, at (selvom jeg generelt ikke har noget imod at filmskabere prøver kræfter med at lave remakes) er at 'The Shining' TV-miniserien nok er bedst tjent med at samtlige seere verden over er ude for diverse traumatiske oplevelser, som i sidste ende vil slette den del af deres hukommelse som gemmer på tankerne om TV-udgaven!

Der er simpelthen INGEN "redeeming factors" som taler for en eneste positiv bemærkning om den.

Kubrick's powerplay fra 1980 er så højt hævet over sin 17 år yngre lillebror, at det slet ikke kan måles med de primitive redskaber menneskeheden besidder i 2004. På alle punkter (pick any damn angle to it) er Kubrick's vision bedre end den hæslige filmatisering, som for evigt vil have stjålet 4 timer og 23 minutter af mit liv.
CoreCoreSkrevet 27/01-04 23:53 
100% enig! Og det sjove ved det er at til den nye version er det Stephen King selv der har skrevet manuskriptet (!), The Shining er et mesterværk ingen tvivl om det, men King har fucket sin egen genre så meget op med sit eget masseproducerede lort at et 5-årigs barns mareridt er 1000 gange så skræmmende som noget af det gylle han har disket op med de sidste 10 år. Apropos remakes så har jeg den lede neder over at skulle tænke over at han nu har fucket Riget op, til en amerikansk tv-version, der efter sigende skulle være på 13 afsnit, hvor han bl.a. har skrevet sig selv ind i den (!)...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BomberBomberSkrevet 27/01-04 23:56 
Hyakotake >
Du mener da ikke seriøst at du vil sætte Scary Movie-serien i bås med ægte gysere??? De har jo intet med hinanden at gøre genremæssigt. 'Scary Movies' er spoof/komedier, som tager pis på bl.a. gysergenren.

Synes bare ikke jeg bliver særlig bange, måske er det min fantasi der ikke rækker langt nok. Men jeg synes gysere er mere sjove end de er uhyggelige.
Så derfor vil jeg hellere se en film med jim carrey. End at side og se en film som ingen hold i virkeligeheden har. Ikke at scary movie har det, men der for man da i det mindste rykket i lattermusklerne.

I min forstand findes der ingen genfærd, ingen alins, ingen freddie krucker, ingen monster osv osv. Derfor kan jeg heller ikke blive bange for at se dem på en tv-skærm.

Det lyder måske dumt, men sådan har jeg det nu engang.
*But...it is written if the Evil Spirit arms the Tiger with claws Brahman provided wings for the Dove Thus spake the Super Guru*
89 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig