X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Matematik problemer


Svar Sortering
JinkJinkSkrevet 13/11-03 20:47 
Vi har lige fået blækregning for og jeg synes den er virkelig hård. Vi har slet ikke lært hvordan man skal lave opgaverne og jeg har prøvet at læse noget mere i bogen, men jeg synes ikke det hjælper, så nu spørger jeg jer fordi der sikkert er flere der har været igennem gymnasiet, HTX eller andet og ved hvordan man gør.
Jeg søger ikke at få svarene, men bare en forklaring hvordan man gør, d... Se hele indlægget
59 emne(r).
« < 1 2

Svar Sortering
psychomantispsychomantisSkrevet 02/09-04 10:38, rettet 02/09-04 10:40 
Fanboy>

Er Differentialkvotient ikke bare at man går ud på en graf, tegner en tangent, og aflæser tangentens hældning. Eks hvis hældningen på tangenten bliver 2 kan du skrive f'(2), og hvis funktionen er kontinuær, har du hermed differentieret i punktet 2.


Dette er forkert. Det er rigtigt at differentialkoefficienten er hældningen af tangenten. Men f'(2) angiver at du beregner hældningen af tangenten i punktet x=2 og ikke at hældningen er lig 2.
Iøvrigt beregner man normalt ikke differentialkoefficienten ved at tegne tangenten og aflæse dens hældning. Det er langt nemmere ved almindelig udregning. Altså hvis f.eks. f=x^3 så er f'=3x^2 osv.
Har ikke en eneste gang i min tid på universitetet været ude for at man skulle tegne noget for at udregne diff.koeff. . Eller bruge lommeregner for den sags skyld, men det er naturligvis en anden sag.
FanboyFanboySkrevet 02/09-04 13:04 
psychomantis>
Dette er forkert. Det er rigtigt at differentialkoefficienten er hældningen af tangenten. Men f'(2) angiver at du beregner hældningen af tangenten i punktet x=2 og ikke at hældningen er lig 2.
Iøvrigt beregner man normalt ikke differentialkoefficienten ved at tegne tangenten og aflæse dens hældning. Det er langt nemmere ved almindelig udregning. Altså hvis f.eks. f=x^3 så er f'=3x^2 osv.
Har ikke en eneste gang i min tid på universitetet været ude for at man skulle tegne noget for at udregne diff.koeff. . Eller bruge lommeregner for den sags skyld, men det er naturligvis en anden sag.


Ok, der var da godt at du lige fik rettet mig der.

Btw. hvad studerer du på universitetet?
psychomantispsychomantisSkrevet 02/09-04 13:58 
Jeg har en kandidatgrad i fysik.
HellefiskHellefiskSkrevet 06/09-04 15:05 
Differentialkvotienten er vel grænseværdien til delta-y/h når h går mod 0 ?
psychomantispsychomantisSkrevet 06/09-04 17:33, rettet 06/09-04 17:34 
Kommer an på hvordan du definerer h. Diff.koeff. er som skrevet ovenfor givet ved:

f'(x0)= lim_x-->x0 [f(x)-f(x0)]/[x-x0]

Så ja hvis du definerer h=x-x0 og delta-y = f(x0+h)-f(x0), har du ret. Men det er selvfølgelig blot en anden måde at skrive det på.
JinkJinkSkrevet 06/09-04 22:02, rettet 06/09-04 22:04 
psychomantis>
Jeg har en kandidatgrad i fysik.

Fysik siger du ;)

Har en fysikrapport for til på fredag(i god tid). Problemet er at jeg har meget svært ved at forstå forsøget og forsøgsvejledningen.

De data som jeg har fundet ud af:
oscilloscop:
T=0,00045s
f=2857Hz

Tonegenerator:
f=3000Hz

Så har jeg fundet af at når lydstyrken bliver højere bliver amplituden højere.

Når tonehøjden bliver højere bliver frekvensen højere.

Derefter har jeg en tabel:
x/m !0,06!0,12!0,18!0,24!0,30!0,36!
ø/rad!1pi !2pi !3pi !4pi !5pi !6pi !

Det var hvad vi nåede. Vores lærer kom en time for sent så nåede ikke mere og vi fik ikke en forklaring om forsøget. Ved derfor ikke hvad jeg kan sige om forsøget. Har ikke fattet det.

Det håber jeg bliver mit sidste opråb for lektiehjælp herinde :)
psychomantispsychomantisSkrevet 06/09-04 22:24 
Jeg ved ærligt talt ikke hvad du skal med det du har skrevet. For det første har jeg stort set ikke beskæftiget mig med et oscilloskop siden gymnasiet (er teoretiker). For det andet må du spørge lidt mere konkret hvis du vil have hjælp. Din tabel er også lidt svær at gennemskue.
JinkJinkSkrevet 06/09-04 22:27 
Øv det var ærgerlidt. Kan desværre ikke spørge mere konkret da jeg ikke forstå hele forsøget selv.
HellefiskHellefiskSkrevet 07/09-04 16:15 
Ja det skal selvfølgelig nævnes at h er et punkt mellem x0 og x, hvilket gør værdien af h til h = x-x0
59 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig